Future is an attitude. Konstsamlaren Christian Boros i ett samtal om varför konst är nödvändigt, både för honom personligen och för samhället i stort.
Konstamlaren Christian Boros står framför ett verk av den belgiske konstnären Kris Martin som visas i konstbunkern.
Konstamlaren Christian Boros står framför ett verk av den belgiske konstnären Kris Martin som visas i konstbunkern.
Femtiosjuårige Christian Boros är medieentreprenören och förläggaren som har konst som sin stora passion i livet. Redan vid 18 års ålder köpte han sitt första konstverk. Idag är han ägare till en av de största samlingarna av samtidskonst i Tyskland. År 2003 köpte han andra världskrigsbunkern Reichsbahn-bunker som ligger i stadsdelen Mitte i Berlin. Han har sedan dess förvandlat den till ett världsberömt konstgalleri. På en 3 000 kvadratmeter stor yta visas sedan 2008 ett ständigt varierande urval av verk ur samlingen.
Christian Boros sitter också i styrelsen för Freunde der Nationalgalerie (Nationalgalleriets vänner) i Berlin. Han är medlem i Grimme-institutets rådgivande kommitté, Fondation Beyelers kommitté för mecenater samt i Art Basels globala mecenatråd. Som en beundrare av konstnärer som utgör det intellektuella avantgardet och driver utvecklingen, sammanfattar han här sin filosofi med fem teorier om konst.
Boros konstbunker har en färgstark historia, från att ha fungerat som ett fängelse för Röda armén till att ha varit ett östtyskt bananlager och att inrymma technoklubbar efter återföreningen.
Sex fotogram av den schweiziske konstnären Fabian Marti hänger i ett av bunkerns rum. Bunkern var tidigare uppdelad i tre våningar.
Boros konstbunker har en färgstark historia, från att ha fungerat som ett fängelse för Röda armén till att ha varit ett östtyskt bananlager och att inrymma technoklubbar efter återföreningen.
Sex fotogram av den schweiziske konstnären Fabian Marti hänger i ett av bunkerns rum. Bunkern var tidigare uppdelad i tre våningar.
Under ett femårigt renoveringsprojekt förvandlade Christian Boros bunkerns ursprungliga 180 små rum till utställningslokaler som var lämpliga för hans konstsamling. Betongtak och innerväggar togs bort.
Under ett femårigt renoveringsprojekt förvandlade Christian Boros bunkerns ursprungliga 180 små rum till utställningslokaler som var lämpliga för hans konstsamling. Betongtak och innerväggar togs bort.
Tre betongblock som erinrar om bunkerns ombyggnad. De väggar som revs i bunkern bilades ned i hundratals bitar för att kunna forslas bort.
Konstnären Fabian Martis keramikhund håller nu vakt i samma rum som ventilationssystemet tidigare fanns i.
Tre betongblock som erinrar om bunkerns ombyggnad. De väggar som revs i bunkern bilades ned i hundratals bitar för att kunna forslas bort.
Konstnären Fabian Martis keramikhund håller nu vakt i samma rum som ventilationssystemet tidigare fanns i.
Ett fotogram av Fabian Marti hänger på en vägg. Små utrymmen varvas med större på konstbunkerns fem våningar.
Ett fotogram av Fabian Marti hänger på en vägg. Små utrymmen varvas med större på konstbunkerns fem våningar.
Även om de svarta flikarna på Kris Martins installation med informationstavlor på flygplatser ständigt vrids, avslöjar de aldrig ankomst- eller avgångstider, utan förblir tomma.
Henrik Wenders (höger), Head of Brand på Audi AG, i samtal med Christian Boros.
Även om de svarta flikarna på Kris Martins installation med informationstavlor på flygplatser ständigt vrids, avslöjar de aldrig ankomst- eller avgångstider, utan förblir tomma.
Henrik Wenders (höger), Head of Brand på Audi AG, i samtal med Christian Boros.