Upptäck hur Audi RS e-tron GT* kombinerar elegant design och prestanda.
Future is an attitude. Konstsamlaren Christian Boros i ett samtal om varför konst är nödvändigt, både för honom personligen och för samhället i stort.
Konstamlaren Christian Boros står framför ett verk av den belgiske konstnären Kris Martin som visas i konstbunkern.
Konstamlaren Christian Boros står framför ett verk av den belgiske konstnären Kris Martin som visas i konstbunkern.
Femtiosjuårige Christian Boros är medieentreprenören och förläggaren som har konst som sin stora passion i livet. Redan vid 18 års ålder köpte han sitt första konstverk. Idag är han ägare till en av de största samlingarna av samtidskonst i Tyskland. År 2003 köpte han andra världskrigsbunkern Reichsbahn-bunker som ligger i stadsdelen Mitte i Berlin. Han har sedan dess förvandlat den till ett världsberömt konstgalleri. På en 3 000 kvadratmeter stor yta visas sedan 2008 ett ständigt varierande urval av verk ur samlingen.
Christian Boros sitter också i styrelsen för Freunde der Nationalgalerie (Nationalgalleriets vänner) i Berlin. Han är medlem i Grimme-institutets rådgivande kommitté, Fondation Beyelers kommitté för mecenater samt i Art Basels globala mecenatråd. Som en beundrare av konstnärer som utgör det intellektuella avantgardet och driver utvecklingen, sammanfattar han här sin filosofi med fem teorier om konst.
Boros konstbunker har en färgstark historia, från att ha fungerat som ett fängelse för Röda armén till att ha varit ett östtyskt bananlager och att inrymma technoklubbar efter återföreningen.
Sex fotogram av den schweiziske konstnären Fabian Marti hänger i ett av bunkerns rum. Bunkern var tidigare uppdelad i tre våningar.
Boros konstbunker har en färgstark historia, från att ha fungerat som ett fängelse för Röda armén till att ha varit ett östtyskt bananlager och att inrymma technoklubbar efter återföreningen.
Sex fotogram av den schweiziske konstnären Fabian Marti hänger i ett av bunkerns rum. Bunkern var tidigare uppdelad i tre våningar.
"Före renässansen betraktades konstnärer först och främst som skickliga hantverkare. Från 1400-talet och framåt uppskattades konsten alltmer för sin originalitet snarare än som en kvalitetsprodukt. Jag anser att de viktigaste frågorna vi bör ställa om konst är: Vad tänker en konstnär? Vad är viktigast för dem? Vilket är deras perspektiv på saker och ting? Ett verks konceptuella kraft, dess mening och ideologiska position, tillsammans med konstnärens förmåga att genomföra sina idéer, avgör dess relevans."
Under ett femårigt renoveringsprojekt förvandlade Christian Boros bunkerns ursprungliga 180 små rum till utställningslokaler som var lämpliga för hans konstsamling. Betongtak och innerväggar togs bort.
Under ett femårigt renoveringsprojekt förvandlade Christian Boros bunkerns ursprungliga 180 små rum till utställningslokaler som var lämpliga för hans konstsamling. Betongtak och innerväggar togs bort.
”Folk i allmänhet har alltid haft svårt att förstå en konstnärs verk i den tid då det skapades. Det beror på att konst bryter mot konventioner för att skapa något helt nytt. Därför kan den inte bedömas enligt gängse estetiska normer. Den är kontroversiell och provokativ eftersom det är det enda sättet att tänja på gränserna och förnya sig."
Tre betongblock som erinrar om bunkerns ombyggnad. De väggar som revs i bunkern bilades ned i hundratals bitar för att kunna forslas bort.
Konstnären Fabian Martis keramikhund håller nu vakt i samma rum som ventilationssystemet tidigare fanns i.
Tre betongblock som erinrar om bunkerns ombyggnad. De väggar som revs i bunkern bilades ned i hundratals bitar för att kunna forslas bort.
Konstnären Fabian Martis keramikhund håller nu vakt i samma rum som ventilationssystemet tidigare fanns i.
”Genom att signera sitt konstverk sätter konstnären sin prägel på det och säger: "Det är jag." Ingen konstnär arbetar med absoluta sanningar eller objektiva påståenden. Konstnärer är fria och ansvarar inte inför någon annan än sig själva. Vi kan dra lärdomar från hur konstnärer uppfattar världen omkring oss. Ett öppet samhälle kan skaffa sig nya insikter om sin egen tid genom att utforska olika konstnärers unika perspektiv. Det är vad jag menar med "lärande" och att vidga våra personliga horisonter."
Ett fotogram av Fabian Marti hänger på en vägg. Små utrymmen varvas med större på konstbunkerns fem våningar.
Ett fotogram av Fabian Marti hänger på en vägg. Små utrymmen varvas med större på konstbunkerns fem våningar.
”Det är inte meningen att konst ska förgylla omgivningen, ditt hem eller ett museum. Konsten är varken ett prydnadsföremål eller ett sätt att försköna livet. Den är heller inte ett hantverk. Först och främst är konst en syn på vår tid och konstnärens personliga sätt att uttrycka den genom olika medier. Vi kan tycka att konstnärens sätt att uttrycka sig på är storslaget, störande, spektakulärt, stimulerande eller rörande – men det är aldrig bara vackert.”
Även om de svarta flikarna på Kris Martins installation med informationstavlor på flygplatser ständigt vrids, avslöjar de aldrig ankomst- eller avgångstider, utan förblir tomma.
Henrik Wenders (höger), Head of Brand på Audi AG, i samtal med Christian Boros.
Även om de svarta flikarna på Kris Martins installation med informationstavlor på flygplatser ständigt vrids, avslöjar de aldrig ankomst- eller avgångstider, utan förblir tomma.
Henrik Wenders (höger), Head of Brand på Audi AG, i samtal med Christian Boros.
"Konsten bör inte underkasta sig mode eller trender. I stället ska den visualisera och presentera en konstnärs budskap på ett trovärdigt och originellt sätt. Det är det enda sättet för konst att berika samhället, bidra till att flytta gränser och erbjuda genuina insikter - både idag och i framtiden."