Fem teorier om konst
Audi Sverige Livsstil
Fem teorier om konst

Fem teorier om konst

Future is an attitude. Konstsamlaren Christian Boros i ett samtal om varför konst är nödvändigt, både för honom personligen och för samhället i stort.

Text: Bernd Zerelles ― Foto: Jules Esick ― Video: Arnd Buss von Kuk Lästid: 3 min

Christian Boros i sin konstbunker.

Femtiosjuårige Christian Boros är medieentreprenören och förläggaren som har konst som sin stora passion i livet. Redan vid 18 års ålder köpte han sitt första konstverk. Idag är han ägare till en av de största samlingarna av samtidskonst i Tyskland. År 2003 köpte han andra världskrigsbunkern Reichsbahn-bunker som ligger i stadsdelen Mitte i Berlin. Han har sedan dess förvandlat den till ett världsberömt konstgalleri. På en 3 000 kvadratmeter stor yta visas sedan 2008 ett ständigt varierande urval av verk ur samlingen. 

Christian Boros sitter också i styrelsen för Freunde der Nationalgalerie (Nationalgalleriets vänner) i Berlin. Han är medlem i Grimme-institutets rådgivande kommitté, Fondation Beyelers kommitté för mecenater samt i Art Basels globala mecenatråd. Som en beundrare av konstnärer som utgör det intellektuella avantgardet och driver utvecklingen, sammanfattar han här sin filosofi med fem teorier om konst.

The exterior of the Boros art bunker.
Christian Boros looks at artworks on a wall.
A portrait of Christian Boros.
Three concrete blocks from a former wall.
Ceramic artwork in the form of a dog.
Photographic artworks on one of the bunker’s walls.
Artwork with black flaps that keep flipping over.
Henrik Wenders (till höger), Head of Brand på Audi AG, i samtal med Christian Boros.

Samtal om framsteg: Henrik Wenders möter Christian Boros

 

Interview zwischen Hendrik Wenders und Christian Boros