Fem teorier om konst
Audi Sverige Livsstil
Fem teorier om konst

Fem teorier om konst

Future is an attitude. Konstsamlaren Christian Boros i ett samtal om varför konst är nödvändigt, både för honom personligen och för samhället i stort.

Text: Bernd Zerelles ― Foto: Jules Esick ― Video: Arnd Buss von Kuk Lästid: 3 min

Christian Boros i sin konstbunker.Christian Boros i sin konstbunker.

Femtiosjuårige Christian Boros är medieentreprenören och förläggaren som har konst som sin stora passion i livet. Redan vid 18 års ålder köpte han sitt första konstverk. Idag är han ägare till en av de största samlingarna av samtidskonst i Tyskland. År 2003 köpte han andra världskrigsbunkern Reichsbahn-bunker som ligger i stadsdelen Mitte i Berlin. Han har sedan dess förvandlat den till ett världsberömt konstgalleri. På en 3 000 kvadratmeter stor yta visas sedan 2008 ett ständigt varierande urval av verk ur samlingen. 

Christian Boros sitter också i styrelsen för Freunde der Nationalgalerie (Nationalgalleriets vänner) i Berlin. Han är medlem i Grimme-institutets rådgivande kommitté, Fondation Beyelers kommitté för mecenater samt i Art Basels globala mecenatråd. Som en beundrare av konstnärer som utgör det intellektuella avantgardet och driver utvecklingen, sammanfattar han här sin filosofi med fem teorier om konst.

The exterior of the Boros art bunker.The exterior of the Boros art bunker.
Christian Boros looks at artworks on a wall.Christian Boros looks at artworks on a wall.

1. Konst är en åskådning. 

"Före renässansen betraktades konstnärer först och främst som skickliga hantverkare. Från 1400-talet och framåt uppskattades konsten alltmer för sin originalitet snarare än som en kvalitetsprodukt. Jag anser att de viktigaste frågorna vi bör ställa om konst är: Vad tänker en konstnär? Vad är viktigast för dem? Vilket är deras perspektiv på saker och ting? Ett verks konceptuella kraft, dess mening och ideologiska position, tillsammans med konstnärens förmåga att genomföra sina idéer, avgör dess relevans." 


A portrait of Christian Boros.A portrait of Christian Boros.

2. Konst är till en början obegriplig. 

”Folk i allmänhet har alltid haft svårt att förstå en konstnärs verk i den tid då det skapades. Det beror på att konst bryter mot konventioner för att skapa något helt nytt. Därför kan den inte bedömas enligt gängse estetiska normer. Den är kontroversiell och provokativ eftersom det är det enda sättet att tänja på gränserna och förnya sig." 


Three concrete blocks from a former wall.Three concrete blocks from a former wall.
Ceramic artwork in the form of a dog.Ceramic artwork in the form of a dog.

3.Bra konst är subjektiv. 

”Genom att signera sitt konstverk sätter konstnären sin prägel på det och säger: "Det är jag." Ingen konstnär arbetar med absoluta sanningar eller objektiva påståenden. Konstnärer är fria och ansvarar inte inför någon annan än sig själva. Vi kan dra lärdomar från hur konstnärer uppfattar världen omkring oss. Ett öppet samhälle kan skaffa sig nya insikter om sin egen tid genom att utforska olika konstnärers unika perspektiv. Det är vad jag menar med "lärande" och att vidga våra personliga horisonter." 


Photographic artworks on one of the bunker’s walls.Photographic artworks on one of the bunker’s walls.

4. Är konst vackert? 

”Det är inte meningen att konst ska förgylla omgivningen, ditt hem eller ett museum. Konsten är varken ett prydnadsföremål eller ett sätt att försköna livet. Den är heller inte ett hantverk. Först och främst är konst en syn på vår tid och konstnärens personliga sätt att uttrycka den genom olika medier. Vi kan tycka att konstnärens sätt att uttrycka sig på är storslaget, störande, spektakulärt, stimulerande eller rörande – men det är aldrig bara vackert.” 



Artwork with black flaps that keep flipping over.Artwork with black flaps that keep flipping over.
Henrik Wenders (till höger), Head of Brand på Audi AG, i samtal med Christian Boros. Henrik Wenders (till höger), Head of Brand på Audi AG, i samtal med Christian Boros.

5. Konst måste alltid vara ärlig. 

"Konsten bör inte underkasta sig mode eller trender. I stället ska den visualisera och presentera en konstnärs budskap på ett trovärdigt och originellt sätt. Det är det enda sättet för konst att berika samhället, bidra till att flytta gränser och erbjuda genuina insikter - både idag och i framtiden." 


Samtal om framsteg: Henrik Wenders möter Christian Boros

 

 

Redan en ikon

Upptäck hur Audi RS e-tron GT* kombinerar elegant design och prestanda.

Förbruknings- och utsläppsnivåer enligt WLTP.