Din laddningstjänst
Med Audi charging* erbjuder vi Sveriges och Europas största betallösning för laddning av Audi-bilar.
*Funktionen är modellspecifik
Nätverk med snabbladdning
Inom Audi Charging ingår Selected Partner Network, vilket är ett nätverk av operatörer som inkluderar snabbladdare (HPC) med en laddningseffekt på minimum 150 kW. Stationerna är baserade längs riksvägar och motorvägar samt i städer.
I Sverige ingår den snabbt växande operatören IONITY, vilka fokuserar på stationer längs stora motorvägar och trafikleder. Laddeffekten på samtliga IONITY-stationer är 350 kW – högre än vad dagens elbilar klarar av. För en Audi e-tron GT quattro* tar det bara 22,5 minuter att ladda högvoltsbatteriet från 5 till 80 % eftersom Audi e-tron GT quattro har en laddeffekt på upp till 270 kW.
Inom Selected Partner Network ingår även operatörerna Ewiva med snabbladdningsstationer (HPC) i Italien samt Aral i Tyskland.
*CO2utsläpp, blandad körning: 0–0 g/km Elförbrukning, blandad körning: 21,6–19,7 kWh/100 km
Ett medlemskap
*Bindningstid 1 månad med automatisk förlängning
Installera myAudi-app och registrera din Audi.*
Välj din Audi charging-nivå.
Börja ladda direkt via myAudi-app eller ditt laddningskort.
Överblick i appen
Med myAudi-app kan du hålla koll på din laddning
Ladda enkelt med Plug & Charge
Kör till en IONITY-station och starta laddningen genom att sätta i kabeln – och avsluta genom att dra ur den. Autentisering och betalning sker automatiskt, helt utan kort eller app*.
Hur kommer jag igång?
För att använda automatisk autentisering i din Audi, vilket är ett krav för att kunna använda Plug & Charge-funktionen på kompatibla laddstationer, behövs följande:
Audi mobility charging Sveg
För att snabbladda elbilen fanns den mobila laddstationen centralt i Sveg längs E45. Möjlighet fanns att ladda dygnet runt under sportlovet mellan vecka 7 till 10. Totalt fanns 2 laddkuber med sammanlagt 8 laddplatser.
Laddningen var naturligtvis öppen för alla elbilar med CCS-uttag.
Smidig betallösning med Mer
Via Mer Sverige erbjöds flera betalningsalternativ. Audi-kunder som har Audi Charging eller e-tron Charging-kort kunde använda detta precis som vanligt. Elbilsförare som har ett abonnemang från Mer kunde använda sin RFID-bricka eller Mer´s app, Mer Connect Sverige, för att ladda. Kostnaden berodde på vilken typ av abonnemang kunden har. Mer Sverige har dessutom roaming-samarbete med EON och Easypark, vilket gör att laddarna var tillgängliga även för dessa kunder. De kunder som saknar abonnemang kunde även använda sig av en s.k. drop-in lösning via Mer´s app.
Laddstation av återvunna batterier
Audi mobility charging består av återvunna litiumjonbatterier från 5,5 tidigare Audi e-tron testbilar. Laddstationen baseras på ett flexibelt koncept med två laddkuber fyllda med återvunna batterier som via anslutning till elnätet fungerar som en stor powerbank, vilken laddas upp under natten.
Kortare tid att ladda
Hög in-effekt i bilen tillsammans med ett smart batteri/kylsystem gör att den höga effekten är tillgänglig under större delen av laddtiden, vilket ger en snabb laddning inte bara på pappret utan även i verkligheten. Att kunna ladda med hög effekt ger dig ett extra smidigt elbilsägande och har stor betydelse för användbarheten. Detta leder till att du spenderar mindre tid vid laddstolpen och mer tid ute på vägen.
Vid supersnabbladdare kan batteriet laddas upp till 80 procent på mindre än 30 minuter – vilket sparar avsevärt med tid på långresor. Anledningen till att Audi Q8 e-tron har en så hög laddkapacitet är det avancerade värmereglersystemet, som dessutom ger lång livslängd för batteriet och kraftfulla prestanda även under hög belastning.
Audis sportiga elbil e-tron GT är utrustad med ett 800-volts system som gör att den kan laddas från 10 till 80 % på bara 23 min när den laddas vid supersnabbladdare. Det gör att även ett kort laddstopp utökar räckvidden väsentligt och gör långresor ännu smidigare.
Noterbart är att batteriets laddningstid kan variera beroende på exempelvis utomhustemperatur och användning av förklimatiseringsfunktionen.
Optimerad laddkurva ger kortare laddtid
Vid laddning av en elbil går det olika fort att ladda vid olika batterinivåer (SoC = state of charge). Generellt sett är det möjligt att ladda snabbt med maximal effekt när batterinivån är lägre för att sedan minska i hastighet ju mer batterinivån ökar. När batterinivån närmar sig 100% minskar hastigheten markant, därför rekommenderas vid snabbladdning att ladda till 80% för att maximera antal nya mil i räckvidd i förhållande till tid vid laddstolpen.
I illustrationen visas laddkurvan för Audi Q8 e-tron 55 och hur bilen under en lång period kan ta emot laddning nära den maximala kapaciteten om 170 kW. Styrkan är att det under optimala förutsättningar är möjligt att ladda med maximal effekt när batterinivån är mellan 5-70%. För att nå 80% batterinivå behöver Audi Q8 e-tron 55 ungefär 30 minuter vid laddstolpen. Det innebär på daglig basis att du kan spara tid när du snabbladdar på resan.
Detta är möjligt tack vare avancerad temperaturreglering i batterierna från Audi, där vätskekylning säkerställer att batteriets temperatur förblir inom det optimala intervallet 25 till 35 grader även vid låga temperaturer. Hela 22 liter kylvätska cirkulerar i totalt 40 meter kylledningar. Vilket gör att du kan ladda med högre effekt under längre perioder, än för andra konkurrerande elbilar.
Tre grundläggande regler – för lång batterilivslängd.
Korta sträckor (exempelvis daglig arbetspendling, shopping) |
Långa resor (exempelvis semesterresor, affärsresor) |
|
Inställning av målladdningsnivå I appen myAudi och i bilen kan du enkelt ställa in och ändra en gräns för batteriladdning. |
Sätt laddning till 80%. |
Inför längre resor rekommenderar Audi att man sätter målladdningsnivån till 100% för att uppnå längsta möjliga räckvidd. |
Laddningstimer Med laddningstimern ställer du in när laddningen ska vara klar. Det görs direkt i bilen eller med myAudi-app. Det innebär att laddningsprocessen styrs automtatiskt så att den försinställda batterinivån uppnås så nära avgåpngstiden som möjligt. Dessutom förkonditionerar klimatanläggningen kupén till önskad temperatur före avfärd. |
Förkonditionering för bättre komfort.
|
Ställ in avgångstid för att säkerställa att du alltid har ett fulladdat batteri innan avresa. |
Ruttplanering Planera din rutt med e-tron ruttplanerare innan du ger dig av. Rutten tar hänsyn till den individuella räckvidden och innefattar lämpliga laddstationer. |
Användningen av e-tron ruttplanerare hjälper dig planera resan och uppdaterar rutten ifall exempelvis en olycka skett. |
Användning av e-tron ruttplanerare rekommenderas för enkel navigering till resmålet. |
Körläge |
Körläget "efficiency" ger lägre energiförbrukning tack vare en effektiv körstil. Därmed minskar den elektriska belastningen på batteriet, vilket bevarar batterikapaciteten. |
Laddningstips
Batteriskydd
Inkluderade buffertar ger extra skydd för ditt högspänningsbatteri mot oavsiktlig, skadlig överladdning och djupurladdning.
Grafiken är endast för illustration.
Batteri
Kapaciteten hos högvoltsbatteriet i en elbil anges i brutto- respektive nettokapacitet. Bruttokapaciteten är hela den fysiska kapaciteten hos högvoltsbatteriet. För att skydda mot urladdning, för att öka livslängden och för att säkerställa nödstartreserv är dock det tillgängliga energiinnehållet begränsat. Detta faktiskt användbara energiinnehåll i batteriet kallas nettokapacitet.
Grafiken är endast för illustration. Batterikapaciteten visar exempel för Q4 e-tron 40.
0200-89 86 77
Öppet dygnet runt, svensktalande support alla dagar 8-20. Övrig tid erbjuds support på engelska.