I de flesta fall laddas elbilen eller laddhybriden under natten så att du kan starta nästa dag med ett fulladdat batteri. Audi kan erbjuda olika lösningar för laddning hemma. Utöver laddutrustningen som följer med bilen kan du beställa väggmonterade laddboxar som underlättar laddning hemma.
Med en elbil eller en laddhybrid från Audi ingår laddsystem ”Compact” som standardutrustning. Det är en laddkabel med både en industrikontakt och en vanlig hushållskontakt. Du får även med dig laddkabel för anslutning till laddboxar som saknar fast laddkabel. Möjlighet finns också att uppgradera till laddsystem ”Connect” som i kombination med ett elstyrningssystem i hemmet ger tillgång till smarta laddfunktioner.
Exempelvis kostnadsoptimerad laddning som tar hänsyn till nuvarande och framtida priser för din elleverantör. För att på så vis kunna ladda vid tider när elkostnaden är lägst. Om du har ett solcellssystem kan du ytterligare optimera laddningsprocessen för din Audi. Med hjälp av solskenprognoser och önskad avgångstid beräknar laddningssystem Connect en motsvarande laddningsplan, vilket leder till att maximera användningen av din egen solenergi.
Med laddsystem ”Connect” stöds även en laddningseffekt på upp till 22 kW (via trefas). Det förutsätter att du utrustat bilen med tillvalet utökad ombordladdare som möjliggör AC-laddning upp till 22 kW.
Det går inte att lansera en av marknadens ledande elbilar eller laddhybrider utan att ta ansvar för laddningsmöjligheterna, även när du är ute på resa. Audi vill ge dig friheten att kunna köra långa sträckor och ladda när du tar en paus.
Upptäck fördelarna med elbil från Audi i ett av Europas största laddnätverk*. Med Audi charging har du tillgång till cirka 400 000 publika laddpunkter i Europa varav över 12 000 i Sverige samt IONITYs snabbladdningsnätverk.
Din laddningstjänst
Från och med 2023-01-01 erbjuder Audi charging* åtkomst till ett av de största publika laddnätverken i Europa.
*Funktionen är modellspecifik
Våra abonnemang
Installera myAudi-appen och registrera din Audi och en huvudanvändare*
Välj ditt Audi charging-abonnemang och teckna avtalet
Börja ladda direkt via myAudi-appen eller via ett aktiverat laddningskort
Överblick i appen
Med myAudi-appen kan du hålla koll på din laddning
Ladda snabbt med IONITY
IONITY är ett växande snabbladdningsnätverk längs stora motorvägar och trafikleder i 24 europeiska länder. Laddeffekten på samtliga IONITY-stationer är 350 kW – högre än vad dagens elbilar klarar av. För en Audi e-tron GT quattro* tar det bara 22,5 minuter att ladda högvoltsbatteriet från 5 till 80 % eftersom Audi e-tron GT quattro har en laddeffekt på upp till 270 kW.
*CO2utsläpp, blandad körning: 0–0 g/km Elförbrukning, blandad körning: 21,6–19,7 kWh/100 km
Ladda enkelt med Plug & Charge
Kör till en IONITY-station och starta laddningen genom att sätta i sladden – och avsluta genom att dra ur den. Autentisering och betalning sker automatiskt, helt utan kort eller app*.
Audi Premium – laddning och komfort
Sedan slutet av 2021 kan du ladda din elbil på Audi charging hub-stationerna i Nürnberg och Zürich. Laddningen i Nürnberg är en riktig upplevelse tack vare Audi Lounge med sin avslappnande atmosfär.
Läs merAudi charging är en laddtjänst för Audi-kunder för att betala för den el som används för att ladda på publika laddstationer. Tjänsten är tillgänglig från och med 2023-01-01. Du kan ladda din Audi var som helst i Audis laddningsnätverk med ett Audi-chargingkort eller myAudi-appen.
Ladda först ner myAudi-appen från App Store eller Google Play på din mobiltelefon. När du har angett dina personuppgifter registrerar du din Audi i myAudi med hjälp av chassinumret och därefter huvudanvändaren. Nu kan du välja ett lämpligt abonnemang under ”Audi charging” och beställa ditt Audi-chargingkort. När du har parat ihop myAudi-appen med numret på ditt Audi-chargingkort kan du använda laddningstjänsten.
Förkortningen AC står för ”alternating current” (växelström) och DC för ”direct current” (likström). Både växelström och likström kan användas för att ladda elbilar. Eftersom endast likström kan lagras i högvoltsbatteriet måste växelströmmen först omvandlas till likström. Elbilar behöver därför också en så kallad AC/DC-omvandlare (laddare) som omvandlar växelströmmen (t.ex. via ett Schuko-uttag) till likström.
Laddningseffekter på minst 50 kW kallas snabbladdning. Alla elbilar har inte stöd för denna höga laddström. För att göra elektromobilitet mer attraktiv finns laddstationer för upp till 350 kW tillgängliga redan idag. HPC-laddning* finns vanligtvis på motorvägar för att möjliggöra korta laddningstider och därmed kortare stopp. Detta förkortar din restid avsevärt.
HPC-laddning används vanligtvis mellan en laddningsnivå** på 20 % och 80 %, eftersom laddning från 80–100 % tar längre tid.
*HPC-laddning (”High Power Charging” – högeffektsladdning) = laddningseffekt på minst 100 kW
**Även kallat SOC (”state of charge”) = högvoltsbatteriets laddningsnivå uttryckt i procent
Informationen om laddstationer i myAudi-appen och i bilens navigationssystem uppdateras varje dag. Information om tillgängliga laddstationer uppdateras också ständigt, men det kan finnas en liten fördröjning på några minuter.
Om din bil till exempel befinner sig på en underjordisk parkering kan informationen endast uppdateras när bilen har upprättat en onlineanslutning (strax efter att du lämnat den underjordiska parkeringen).
Succén för den mobila laddstationen. Under sportlovet från vecka 7 till 10 erbjöd Audi tillsammans med Jämtkraft och SkiStar snabbladdning av elbilen i Sveg. Totalt laddade 750 bilar med ca 16 000 kWh under perioden.
Audi mobility charging Sveg
För att snabbladda elbilen fanns den mobila laddstationen centralt i Sveg längs E45. Möjlighet fanns att ladda dygnet runt under sportlovet mellan vecka 7 till 10. Totalt fanns 2 laddkuber med sammanlagt 8 laddplatser.
Laddningen var naturligtvis öppen för alla elbilar med CCS-uttag.
Smidig betallösning med Mer
Via Mer Sverige erbjöds flera betalningsalternativ. Audi-kunder som har Audi Charging eller e-tron Charging-kort kunde använda detta precis som vanligt. Elbilsförare som har ett abonnemang från Mer kunde använda sin RFID-bricka eller Mer´s app, Mer Connect Sverige, för att ladda. Kostnaden berodde på vilken typ av abonnemang kunden har. Mer Sverige har dessutom roaming-samarbete med EON och Easypark, vilket gör att laddarna var tillgängliga även för dessa kunder. De kunder som saknar abonnemang kunde även använda sig av en s.k. drop-in lösning via Mer´s app.
Laddstation av återvunna batterier
Audi mobility charging består av återvunna litiumjonbatterier från 5,5 tidigare Audi e-tron testbilar. Laddstationen baseras på ett flexibelt koncept med två laddkuber fyllda med återvunna batterier som via anslutning till elnätet fungerar som en stor powerbank, vilken laddas upp under natten.
Hur lång räckvidden blir och hur länge du behöver ladda beror på flera faktorer. Här kan du se hur några av dem påverkar.
Kortare tid att ladda
Hög in-effekt i bilen tillsammans med ett smart batteri/kylsystem gör att den höga effekten är tillgänglig under större delen av laddtiden, vilket ger en snabb laddning inte bara på pappret utan även i verkligheten. Att kunna ladda med hög effekt ger dig ett extra smidigt elbilsägande och har stor betydelse för användbarheten. Detta leder till att du spenderar mindre tid vid laddstolpen och mer tid ute på vägen.
Vid supersnabbladdare kan batteriet laddas upp till 80 procent på mindre än 30 minuter – vilket sparar avsevärt med tid på långresor. Anledningen till att Audi Q8 e-tron har en så hög laddkapacitet är det avancerade värmereglersystemet, som dessutom ger lång livslängd för batteriet och kraftfulla prestanda även under hög belastning.
Audis sportiga elbil e-tron GT är utrustad med ett 800-volts system som gör att den kan laddas från 10 till 80 % på bara 23 min när den laddas vid supersnabbladdare. Det gör att även ett kort laddstopp utökar räckvidden väsentligt och gör långresor ännu smidigare.
Noterbart är att batteriets laddningstid kan variera beroende på exempelvis utomhustemperatur och användning av förklimatiseringsfunktionen.
Optimerad laddkurva ger kortare laddtid
Vid laddning av en elbil går det olika fort att ladda vid olika batterinivåer (SoC = state of charge). Generellt sett är det möjligt att ladda snabbt med maximal effekt när batterinivån är lägre för att sedan minska i hastighet ju mer batterinivån ökar. När batterinivån närmar sig 100% minskar hastigheten markant, därför rekommenderas vid snabbladdning att ladda till 80% för att maximera antal nya mil i räckvidd i förhållande till tid vid laddstolpen.
I illustrationen visas laddkurvan för Audi Q8 e-tron 55 och hur bilen under en lång period kan ta emot laddning nära den maximala kapaciteten om 170 kW. Styrkan är att det under optimala förutsättningar är möjligt att ladda med maximal effekt när batterinivån är mellan 5-70%. För att nå 80% batterinivå behöver Audi Q8 e-tron 55 ungefär 30 minuter vid laddstolpen. Det innebär på daglig basis att du kan spara tid när du snabbladdar på resan.
Detta är möjligt tack vare avancerad temperaturreglering i batterierna från Audi, där vätskekylning säkerställer att batteriets temperatur förblir inom det optimala intervallet 25 till 35 grader även vid låga temperaturer. Hela 22 liter kylvätska cirkulerar i totalt 40 meter kylledningar. Vilket gör att du kan ladda med högre effekt under längre perioder, än för andra konkurrerande elbilar.
Våra högvoltsbatterier, som är hjärtat i elbilarna, är genomgående konstruerade för högsta kvalitet, säkerhet och lång livslängd. Normala åldringsprocesser gör dock att batterikapaciteten – mängden energi som kan lagras – minskar med tiden. Den goda nyheten är att laddning och användning kan påverka batteriets livslängd. Genom att följa några enkla användningsregler kan du bibehålla batterikapaciteten länge. Den ursprungliga räckvidden bibehålls under lång tid och du motverkar värdeminskningen för din elbil.
Tre grundläggande regler – för lång batterilivslängd.
Korta sträckor (exempelvis daglig arbetspendling, shopping) |
Långa resor
|
|
Inställning av målladdningsnivå I appen myAudi och i bilen kan du enkelt ställa in och ändra en gräns för batteriladdning. |
Sätt laddning till 80%. |
Inför längre resor rekommenderar Audi att man sätter målladdningsnivån till 100% för att uppnå längsta möjliga räckvidd. |
Laddningstimer Med laddningstimern ställer du in när laddningen ska vara klar. Det görs direkt i bilen eller med myAudi-appen. Det innebär att laddningsprocessen styrs automtatiskt så att den försinställda batterinivån uppnås så nära avgåpngstiden som möjligt. Dessutom förkonditionerar klimatanläggningen kupén till önskad temperatur före avfärd. |
Förkonditionering för bättre komfort. |
Ställ in avgångstid för att säkerställa att du alltid har ett fulladdat batteri innan avresa. |
Ruttplanering Planera din rutt med e-tron ruttplanerare innan du ger dig av. Rutten tar hänsyn till den individuella räckvidden och innefattar lämpliga laddstationer |
Användningen av e-tron ruttplanerare hjälper dig planera resan och uppdaterar rutten ifall exempelvis en olycka skett. |
Användning av e-tron ruttplanerare rekommenderas för enkel navigering till resmålet. |
Körläge |
Körläget "efficiency" ger lägre energiförbrukning tack vare en effektiv körstil. Därmed minskar den elektriska belastningen på batteriet, vilket bevarar batterikapaciteten. |
Laddningstips
Batteriskydd
Inkluderade buffertar ger extra skydd för ditt högspänningsbatteri mot oavsiktlig, skadlig överladdning och djupurladdning.
Grafiken är endast för illustration.
Batteri
Kapaciteten hos högvoltsbatteriet i en elbil anges i brutto- respektive nettokapacitet. Bruttokapaciteten är hela den fysiska kapaciteten hos högvoltsbatteriet. För att skydda mot urladdning, för att öka livslängden och för att säkerställa nödstartreserv är dock det tillgängliga energiinnehållet begränsat. Detta faktiskt användbara energiinnehåll i batteriet kallas nettokapacitet.
Grafiken är endast för illustration. Batterikapaciteten visar exempel för Q4 e-tron 40.
0200-89 86 77
Öppet dygnet runt, svensktalande support alla dagar 8-20. Övrig tid erbjuds support på engelska.