”Vorsprung durch Technik” mycket mer än bara en devis
Audi Sverige Audi Sport
”Vorsprung durch Technik” mycket mer än bara en devis

”Vorsprung durch Technik” mycket mer än bara en devis

Audi firar 50 år av ”Vorsprung durch Technik”. För att fira denna milstolpe ser Oliver Hoffmann, Board Member for Technical Development vid AUDI AG, tillbaka på händelserika decennium och förklarar hur den klassiska devisen översätts i den nya tidsåldern av mobilitet.

Text: Patrick Morda ― Foto: Ramon Haindl ― Video: Jarik van Sluijs Lästid: 6 min

Portrait of Oliver Hoffmann Portrait of Oliver Hoffmann

Oliver Hoffmann, Audi firar 50 år av ”Vorsprung durch Technik”. Många av de senaste 50 årens höjdpunkter kommer från den avdelning som nu är ditt ansvarsområde. När du ser tillbaka, vilket tycker du var mest avgörande?

För mig var quattro-tekniken den helt avgörande milstolpen. Eftersom den inte bara drev våra rallyframgångar, utan också är ett typexempel på överföring av insikter från racing till serieproduktion. quattro har varit synonymt med Audi sedan dess. Lanseringen av första generationen Audi A8 med Audi Space Frame-teknik 1994 var nästan lika betydelsefull, eftersom den definitivt bekräftade vår status som premiummärke.


När Audi dominerade rallyscenen med S1 under en period på 1980-talet, var vår devis ”Vorsprung durch Technik” redan gott och väl tio år gammal. Vad ser du som dess ursprung?

Till att börja med vill jag understryka att ”Vorsprung durch Technik” alltid har varit mycket mer än en devis för oss. Det sammanfattar Audis sätt att tänka. För femtio år sedan andades vi liv i ”Vorsprung durch Technik” för första gången med Audi 80 – en modell med imponerande motor och lättviktsteknik.


På tal om motorsport, i tävlingsmomentet är det lätt att se vem som har den yttersta fördelen som ger det avgörande resultatet. Hur viktig var och är motorsport för filosofin ”Vorsprung durch Technik”?

Jag är en stor motorsportentusiast. Jag älskar att gå till banan och låta mig uppslukas av spänningen. Men det är inte den enda anledningen till att jag brinner för det. Racing kan vara ett slags testlabb med extrema förhållanden, där vi hämtar inspiration till nya idéer och komponenter. Så var det med quattro-driften och hybriderna vid olika 24-timmarslopp – och det kommer inte att förändras.


Hur kan en vanlig Audi-kund uppleva ”Vorsprung durch Technik”?

Våra bilars helt unika DNA säkerställer att kunderna får maximal glädje av det. Därför lanserade jag projektet ”Audi DNA”, som går ut på att göra en djupdykning i tekniska detaljer, som till exempel fordonsakustik. Vårt mål är att åstadkomma en tydlig definition av hur upplevelsen av att köra en Audi ska kännas. Och det kommer faktiskt fortfarande vara relevant även om hög grad av automatiserad körning blir verklighet en dag.

‘Vorsprung durch Technik’ sammanfattar Audis sätt att tänka.

Oliver Hoffmann

Oliver Hoffmann at the concept car’s tail end.Oliver Hoffmann at the concept car’s tail end.
Oliver Hoffmann touches the ASF Concept.Oliver Hoffmann touches the ASF Concept.

Under 1970- och 1980-talen låg fokus ofta på teknik, men senast i början av det nya årtusendet började design och estetik alltmer komma i förgrunden. Svänger pendeln tillbaka mot tekniken igen?

Som jag ser det blir design – eller samspelet mellan form och funktion – viktigare än någonsin. När allt kommer omkring, när vår värld och därmed våra bilar blir alltmer digitala, handlar design också om uppkoppling till den digitala världen. Under processen kommer fordonens interiör att fortsätta att bli allt viktigare. Med varje nytt projekt möter vårt Audi design-team utmaningen och bevisar att vi ständigt bryter ny mark. Det säger sig självt att tekniken är en naturlig del av ”Vorsprung” eller framsteg direkt översatt. För mig beskriver det tyska ordet faktiskt högkvalitativa, innovativa lösningar som avsevärt förbättrar vardagen – till exempel EV-stationer, som när de paras ihop med rätt infrastruktur kan ge snabbladdning med 270 kilowatt, intelligent belysningsteknik eller lättviktskonstruktion genom materialblandning.


Förändring är ett modeord inte bara inom bilbranschen. Skulle du säga att ett halvt sekel av ”Vorsprung durch Technik” – och kontinuerlig förändring – är ett bra genrep för framtiden?

Vårt mål är och har alltid varit att själva skapa förändring, snarare än att drivas av förändring. Så i det avseendet, ja – 50 år av att leva och andas ”Vorsprung” är en fördel. Även om det måste sägas att de förändringar som pågår, särskilt inom bilbranschen, är monumentala.


Hur reagerar du och företaget som helhet?

Till exempel genom att omorganisera strukturer och processer och förkorta utvecklingscyklerna. Jag anser personligen att det är mycket viktigt att hantera sådana saker som ett team. På Audi lever och andas vi passion och pionjäranda. Det innebär att vi ständigt strävar efter att ifrågasätta status quo och att aldrig sluta utvecklas.

 

Oliver Hoffman

Efter studier i maskinteknik började Oliver Hoffmann sin karriär på Volkswagen AG 2004 och har haft olika befattningar vid AUDI AG-anläggningar i Tyskland och andra länder. 44-åringen tillträdde som Head of Powertrain Development vid fabriksanläggning i Györ 2014, innan han tog över ansvaret för drivlineutveckling vid AUDI AG. Efter att ha fått befattningen som Head of Technical Development vid Audi Sport GmbH 2017 utsågs han till VD för detta bolag i juni 2018. 1 mars 2021 anslöt sig Oliver Hoffmann till AUDI AG:s styrelse, där han är ansvarig för avdelningen Technical Development.

 

I slutändan förändras även kundernas uppfattning konstant. Skulle du säga att ni bokstavligen växer med de nya uppgifterna?

Det är sant att kundernas tolkning av ”Vorsprung” och den typ av framsteg de förväntar sig av oss ständigt förändras. Mer än någonsin tidigare innebär det att komma med ett ansvarsfullt bidrag till framtiden, som sätter människor i centrum.


Tror du att det är svårare nuförtiden eller – med tanke på de nya tekniska möjligheterna – lättare att uppnå och öka upplevelsen av ”Vorsprung”?

Det är bara annorlunda. Vi måste utveckla nya bilar och tjänster i den takt som vårt digitala 2000-talssamhälle förväntar sig av oss. Vilket är ett annat sätt att säga att utvecklingscyklerna är kortare. Innovationsprocessen börjar med idéer, och de kommer från våra mer än 10 000 anställda inom teknisk utveckling. För att översätta ”Vorsprung durch Technik” till en ny tidsålder av mobilitet måste vi utnyttja denna källa till kreativitet. Innovationshanteringen, som vi för närvarande omstrukturerar, är avgörande för denna process.


Hur kommunicerar och underbygger ni ”Vorsprung” i den nya tidsåldern av mobilitet?

I den nya mobilitetens tidsålder tolkar vi ”Vorsprung” som toppmodern teknik, design och digitala upplevelser. Med andra ord tänker vi inte bara i termer av bilar. Framöver kommer vårt fokus i allt högre grad att ligga på heltäckande mobilitetslösningar, som också omfattar nödvändig infrastruktur. Därför är ett av projekten under utveckling ett snabbladdningskoncept, som uppfyller varumärket Audis standarder på alla sätt. Pilotprojektet Audi charging hub är planerat att lanseras under senare delen av 2021. Denna lösning – som kan rullas ut flexibelt på olika platser – skulle kunna tillgodose toppar i energi-efterfrågan i framtiden. Genom att driva ”Vorsprung” strävar vi efter att bidra till samhällets utveckling.

Vårt mål är och har alltid varit att skapa förändring.

Oliver Hoffmann

Oliver Hoffmann moves between two concept cars.Oliver Hoffmann moves between two concept cars.

Ser du främjandet av elektrisk mobilitet som ett sådant bidrag?

Övergången till elektrisk mobilitet är den mest dramatiska omvandling vår bransch någonsin har genomgått. Och det säger sig självt att vi siktar på att vara bäst i klassen. Därför har vi systematiskt utökat omfattningen av elektrifiering inom Audi och utnyttjar alla koncernens befintliga e-plattformar. År 2025 planerar vi att erbjuda mer än 20 helelektriska modeller.


En av dessa modeller är nya Audi RS e-tron GT. Visar detta på en del av vad ”Vorsprung durch Technik” lovar för framtiden?

Det är inte bara flaggskeppet för elektrisk premiummobilitet hos Audi, utan är enligt min mening också redan ikoniskt, genom att det nyttjar och sammanfattar 50 års expertis inom ”Vorsprung durch Technik”. Om Audi RS e-tron GT är ett exempel på morgondagens mobilitet, vilket vi tror att den är, ser framtiden ljus ut.


Avslutningsvis, vad betyder ”Vorsprung” för dig personligen?

För mig är ”Vorsprung” bara en bild av ett visst ögonblick. Det beror på att ”Vorsprung” innebär ett outtröttligt sökande efter innovativa nya lösningar. Alla framsteg i världen är betydelselösa om man inte kan upprätthålla dem.