Audi RS Q e-tron är en komplex bil och ett utmärkt exempel på parollen Vorsprung durch Technik. Den elektriska fyrhjulsdriften får sin kraft från ett högvoltsbatteri. Kopplat till högvoltsbatteriet är en energiomvandlare som drivs av det förnybara bränslet reFuel.
– Med vår revolutionerande elektrifierade drivning har vi på bara tre år övervunnit en av de största utmaningarna inom motorsporten. Vi fortsätter därmed på en lång rad av pionjärprestationer som alltid har präglat Audi under motorsportens fyra decennier. Jag vill tacka hela teamet för denna enastående prestation i en särskilt tuff version av Dakarrallyt, säger Oliver Hoffmann, teknisk Utvecklingschef i Audis ledning.
Bakom ratten på den vinnande Audi RS Q e-tron var Carlos Sainz och vid hans sida kartläsaren Lucas Cruz. Det var deras fjärde seger i Dakarrallyt – men den första i en Audi. Insatsen är imponerande. Med dagliga etapper på omkring 40 mil, två maratonetapper med en begränsad eller ingen möjlighet till service och totalt 789 mil. En stor del dessa i den mycket svårnavigerade och vidsträckta Rub' al Khali-öknen.