Upptäck hur Audi RS e-tron GT kombinerar elegant design och prestanda.
Future is an attitude. Mateo Kries, museichef på Vitra Design Museum, i ett samtal om hur socialt ansvarstagande och design hänger ihop.
Mateo Kries vid Fire Station på Vitra Campus. Den stod klar 1993 och ritades av Zaha Hadid och var den första byggnad som uppfördes av den irakiskfödda, Londonbaserade arkitekten.
Mateo Kries vid Fire Station på Vitra Campus. Den stod klar 1993 och ritades av Zaha Hadid och var den första byggnad som uppfördes av den irakiskfödda, Londonbaserade arkitekten.
”Design och designmuseer har en viktig roll att spela både vad det gäller att belysa samhällsfrågor och att hantera utmaningar inom den digitala världen", säger konsthistorikern, kuratorn och författaren Mateo Kries. Han är museichef på Vitra Design Museum i den tyska staden Weil am Rhein. Han har varit en del av institutionen sedan 1996.
Verksamheten består av forskning och utställningar av både äldre och samtida design där man undersöker dess förhållande till arkitektur, konst och vardagskultur.
’Det handlar om att öka medvetenheten kring miljödesign och lära människor att uppskatta den. Designföremål har alltid ett budskap att förmedla.’ Så skrev Mateo Kries redan 2010 i en av sina böcker, Total Design, om designens betydelse för samhället.
Vitra Design Museum ståtar med en samling i världsklass. I samlingen ingår även Eames-stolarna som här visas i museets öppna magasin.
En 3D-printad prototyp från 2013 av den nederländske designern Joris Laarmans Aluminum Gradient Chair.
Vitra Design Museum ståtar med en samling i världsklass. I samlingen ingår även Eames-stolarna som här visas i museets öppna magasin.
En 3D-printad prototyp från 2013 av den nederländske designern Joris Laarmans Aluminum Gradient Chair.
Mateo Kries i huvudbyggnaden på Vitra Design Museum som var den amerikanske arkitekten Frank Gehrys första projekt i Europa.
Den amerikanska designern Johanna Grawunders soffbord XXX från 2009 i ofärgat och färgat glas.
Mateo Kries i huvudbyggnaden på Vitra Design Museum som var den amerikanske arkitekten Frank Gehrys första projekt i Europa.
Den amerikanska designern Johanna Grawunders soffbord XXX från 2009 i ofärgat och färgat glas.
"Olika kulturer, grupper och hela globala regioner vill också bli uppmärksammade för sitt sätt att se på design. När design välkomnar denna mångfald kan den industrialiserade västvärlden inte längre dominera som den gjort. För att främja acceptans och mångfald måste designers ta hänsyn till olika kulturella perspektiv. Genom att använda ny teknik som möjliggör individuell kundanpassning och flexibilitet kan design bli mer inkluderande.”
"För att främja en hållbar livsstil måste vi övergå till ett mer cirkulärt synsätt. Vi måste undvika onödig resursförbrukning och samtidigt öka återvinningen. Designers bör inte enbart fokusera på att skapa nya produkter, utan också ta hänsyn till produkternas hela livscykel - från valet av råmaterial till hur de hanteras när de inte längre används. Först då kan vi verkligen uppnå ökad hållbarhet."
I Vitras öppna magasin ställs nyckelobjekt från museets samling på cirka 20 000 föremål ut.
How High the Moon är en fåtölj tillverkad av expanderat stålnät och skapades 1986 av den japanska inredningsarkitekten och designern Shiro Kuramata.
I Vitras öppna magasin ställs nyckelobjekt från museets samling på cirka 20 000 föremål ut.
How High the Moon är en fåtölj tillverkad av expanderat stålnät och skapades 1986 av den japanska inredningsarkitekten och designern Shiro Kuramata.
"I en värld full av standardiserade och likriktade former sticker vågad och nyskapande design verkligen ut. Medan en excess av linjer och former kan skapa förvirring, ger stram formgivning en tydlighet. I dagens samhälle möts vi av ett överflöd av bilder och information och då framstår visuell enkelhet som uppfriskande. Människor vill inte sugas in i Metaverse, de vill ha det som är verkligt, påtagligt och äkta. Även om digitaliseringen fortsätter att forma både sociala och designmässiga trender, är grundbulten för formgivare fortfarande den verkliga världen med sina hörn, kanter, ytor - och känslor."
Utsikt från Fire Station till Álvaro Sizas fabriksbyggnad på Vitra Campus. Portugisen är en av de viktigaste europeiska arkitekterna i vår tid.
Henrik Wenders (till vänster), Head of Brand på Audi AG, i samtal med Mateo Kries i Vitras öppna magasin.
Utsikt från Fire Station till Álvaro Sizas fabriksbyggnad på Vitra Campus. Portugisen är en av de viktigaste europeiska arkitekterna i vår tid.
Henrik Wenders (till vänster), Head of Brand på Audi AG, i samtal med Mateo Kries i Vitras öppna magasin.
"Ibland, nästan alltid faktiskt, är mindre design bättre. Målet är inte att försöka skapa nya behov, utan att i stället undvika onödig komplexitet. Designers kommer att förstå när det är bättre att avstå från att skapa nya produkter. Dieter Rams boktitel säger allt – så lite design som möjligt."