R8 Spyder V10 performance quattro > R8 > Audi Sverige
Audi R8 Spyder V10 performance quattro

R8 Spyder V10 performance quattro

Audi R8 Spyder V10 performance quattro®.
En unik ljud- och körupplevelse.

Med R8 Spyder V10 performance quattro får du inte bara en sportbil som accelererar från 0 till 100 km/h på 3,5 sekunder, eller en toppfart på 329 km/h – utan framförallt ett motorljud som inte lämnar någon oberörd. På vägen mot topphastigheten vägleds du dessutom av den nyutvecklade S-tronic-växellådan med sju täta sportväxlar. Och så klart quattro fyrhjulsdrift för ännu bättre väggrepp.
Välkommen in för provlyssning – och provkörning.

V10-sugmotor – kraften kommer från hjärtat

Audi R8 Spyder V10 performance quattro fångar både dina ögons och örons uppmärksamhet. 5,2 FSI-motorn förstärker bilens karaktär med dess enorma kraft, och ett vridmoment på max 560 Nm finns tillgängligt vid 6 200 varv per minut.

Tack vare torrsumpssmörjningen är den mittplacerade motorn extra lågt monterad. Detta har en avgörande inverkan på hur precist du kan styra R8:n i alla situationer. Den särskilda tändningssekvensen för de tio cylindrarna övergår i ett ytterst karakteristiskt ljud i form av ett strävt brusande och rytande.

På vägen mot bilens topphastighet kommer du att vägledas av den nyutvecklade sjuväxlade S-tronic-växellådan med täta sportväxlar och quattro fyrhjulsdrift. Detta säkerställer konstant optimal vridmomentsfördelning och ger dig avgörande fördelar vad gäller väggrepp, dynamik och körsäkerhet.

Audi R8 Spyder V10 performance quattro frontview
Prestanda

Effekt

456

kW

(620 hk)

Topphastighet

329

km/h

Acceleration

3,2

sekunder

från 0 till 100 km/h

Bränsleförbrukning blandad *: 13,3 l/100km / CO₂-utsläpp blandad*: 302-301 g/km

Chassit – precision från alla vinklar

Bortsett från prestandan handlar racing alltid om hur exakt och direkt du kan överföra den till vägen, och här spelar chassit en viktig roll. Dubbla länkarmsaxlar av aluminium styr alla fyra hjulen på Audi R8. Vidare har Audi R8 kördynamiksystemet Audi drive select med fyra körlägen som standard. Med Audi magnetic ride får du ett stötdämparsystem som anpassar hur stötdämparna arbetar för att passa vägegenskaperna och din unika körstil – och justerar varje enskilt hjul varje millisekund.

Den modifierade styrhjälpen överför dina rattrörelser ännu mer direkt och säkerställer ett exakt gensvar från vägen. Tillvalet dynamisk styrning justerar styrvinkeln baserat på din hastighet och garanterar på så sätt en extremt följsam styrning.

De standardmonterade kolfiberförstärkta keramiska bromsarna på Audi R8 Spyder V10 performance quattro reducerar bilens momentum. De är oerhört temperaturtåliga, hållbara och framför allt ännu lättare. Bromskolvarna kan utöver standardfärgen antracitgrå även fås i rött.

Audi R8 Spyder V10 performance quattro rearview

Fokus och elegans i interiören

Närheten till racing märks även tydligt i interiören hos Audi R8. Rakt framför dig har du ett stort valv som visuellt omsluter alla instrument, precis som hos en ensitsig bils förarorienterade design. Audi R8 Spyder V10 performance quattro är dessutom utrustad med skålade säten. I interiören ingår klädsel i läder/alcantara, färgaccenter i mercato blue och dekorativa element i extra glansig kolfiber. Pedaler och fotstöd i rostfritt stål samt inlägg i kolfiber ingår också som standard. Självklart finns det inga gränser för dina egna önskemål. Audi exclusive har ett flertal färger och materialkombinationer att välja mellan för att säkerställa att interiören i din högpresterande sportbil ska matcha just din stil.

Interior Audi R8 Spyder V10 performance quattro

Audi virtual cockpit – håll koll på allt

Konceptet att utnyttja interiören till att låta föraren fokusera så mycket som möjligt på vägen överförs till den digitala världen med standardkombinationen MMI navigation plus och Audi virtual cockpit. Hela reglagekonceptet är utformat för att du ska kunna styra alla viktiga funktioner utan att titta bort från vägen. Centralt på den 12,3 tum stora displayen i Audi virtual cockpit ligger en hastighetsmätare. Övriga värden är arrangerade runt denna, såsom vridmoment, g-krafter, varvtider, temperatur på motor- och växellådsoljan, däcktryck och temperatur. Audi R8 Spyder V10 performance quattro har även en extra knapp med vilken du kan styra de specialjusterade prestandaprogrammen direkt.

Audi virtual cockpit
Ladda ner alla
00:00 | 00:00
  • Smala springor i motorhuven påminner om Audi Sport quattro-emblemet.

  • Luftutblåsen i bilens fulla bredd och en högt placerad diffuser ger en tydlig och sportig look.

  • Audi R8 Spyder V10 performance quattro med öppen cabriolet.

  • 128 LED-lampor skapar en slående och väl synlig ljussignatur i bakpartiet.

  • Bakspoilern på Audi R8 Spyder V10 performance quattro är tillverkad av kolfiberförstärkt syntetmaterial.

  • Säten av fint nappaläder i palominobrun med sömmar i stålgrått.

  • Displayer för g-krafter, vridmoment och varvtider är placerade gruppvis runt varvmätaren i Audi virtual cockpit.

  • Den röda knappen på multifunktionsratten startar V10-sugmotorn.

  • Nyutvecklade S-tronic har sju tätt graderade sportväxlar.