Limiterad specialutgåva av 333 numrerade bilar, varav 10 är destinerade till Sverige. Kontakta en Audi R8-återförsäljare om du är intresserad.
Bränsleförbrukning och CO₂-utsläpp är beroende på vald utrustning och anges därför i intervall. Endast WLTP-värden är tillgängliga för fordonet.
Höjdpunkten på en era – Audi R8 GT
Ingengörskonst och ikonisk design: Audi R8 GT i en begränsad upplaga på 333 enheter, varav 10 är destinerade till Sverige.
Slående aerodynamik.
Carbon Aerokit förbättrar luftflödet över hela bilen. Från frontsplittern, via sidorna, till bakvingen.
Sportiga köregenskaper
Som standard har Audi R8 GT performance-stötdämpare med krängningshämmare i CFRP och keramiska bromsar. Det gör körning på kurviga vägar till en upplevelse.
På allmän begäran: bakhjulsdrift
Den kraftfullaste Audi R8 någonsin med bakhjulsdrift: 0-100 km/h på bara 3,4 sekunder.
Slående aerodynamik.
Carbon Aerokit förbättrar luftflödet över hela bilen. Från frontsplittern, via sidorna, till bakvingen.
Sportiga köregenskaper
Som standard har Audi R8 GT performance-stötdämpare med krängningshämmare i CFRP och keramiska bromsar. Det gör körning på kurviga vägar till en upplevelse.
Maxeffekt
620
hk
(456 kW)
Acceleration (0–100 km/h)
3,4
s
Toppfart
318
km/h
Redan en klassiker.
Trots den höga tekniknivån i R8 GT uppträder den som en högoktanig sportbil. Detta främst tack vare bakhjulsdriften och den passiva diffbromsen på bakaxeln. Men också Torque Rear-körläget som kan användas på bana.
Kraftfull prestanda, kraftfulla bromsar.
De keramiska bromsarna (standard) med röda bromsok förhöjer sportigheten. Med en otrolig bromsförmåga och lång livslängd är de designade för sportig körning.
Teknik förhöjer körupplevelsen.
Kolfiberförstärkt polymer i sportfjädringen sänker vikten samtidigt som bilen blir vridstyvare. Detta förstärks av den ställbara fjädringen och av Torque Rear-körlägets elektroniska stabiliseringshjälpmedel.
Kraftfull prestanda, kraftfulla bromsar.
De keramiska bromsarna (standard) med röda bromsok förhöjer sportigheten. Med en otrolig bromsförmåga och lång livslängd är de designade för sportig körning.
Teknik förhöjer körupplevelsen.
Kolfiberförstärkt polymer i sportfjädringen sänker vikten samtidigt som bilen blir vridstyvare. Detta förstärks av den ställbara fjädringen och av Torque Rear-körlägets elektroniska stabiliseringshjälpmedel.
Kraftfull prestanda, kraftfulla bromsar.
De keramiska bromsarna (standard) med röda bromsok förhöjer sportigheten. Med en otrolig bromsförmåga och lång livslängd är de designade för sportig körning.
I strålkastarljuset: Tio cylindrar
Audi R8 GT levererar hög prestanda och är den mest kraftfulla modellen med bakhjulsdrift någonsin i en Audi. Dessutom sista modellen med den fantastiska V10-motorn.
Hög prestanda, djupt ljud.
Med tanke på ljudet vore det slöseri att låta en Audi R8 GT stå i garaget. Ingen lämnas oberörd när V10:an varvar upp och släpper loss alla 620 hästkrafter (456 kW).
Traditionell ingenjörskonst.
Motorsportkomponenter, en viktminskning till 1 570 kg och den starkaste V10-motorn som Audi någonsin utvecklat för en bakhjulsdriven R8. Resultatet är en renodlad körupplevelse.
Hög prestanda, djupt ljud.
Med tanke på ljudet vore det slöseri att låta en Audi R8 GT stå i garaget. Ingen lämnas oberörd när V10:an varvar upp och släpper loss alla 620 hästkrafter (456 kW).
Traditionell ingenjörskonst.
Motorsportkomponenter, en viktminskning till 1 570 kg och den starkaste V10-motorn som Audi någonsin utvecklat för en bakhjulsdriven R8. Resultatet är en renodlad körupplevelse.
Hög prestanda, djupt ljud.
Med tanke på ljudet vore det slöseri att låta en Audi R8 GT stå i garaget. Ingen lämnas oberörd när V10:an varvar upp och släpper loss alla 620 hästkrafter (456 kW).
En ikon har gått i mål
Audi R8 GT sätter punkt för den ikoniska Audi R8-eran. Flera speciella designelement, exempelvis aerodymanikdetaljerna i kolfiber och de unika fälgarna, får den att stå ut från mängden.
Fälgar lika exklusiva som bilen.
Den 10-ekrade designen är inspirerad av motorsport och ger betraktaren en skymt av bromsoken och de keramiska bromsskivorna (standard). Semi slicks-däck finns som tillval för den som vill ha ytterligare vägkänsla.
Design och funktion.
Carbon Aerokitet i högglans designades i vindtunneln. Frontsplittern, längs sidorna, den bakre diffusorn och bakvingen hjälper att öka bilens marktryck. Det ökar bilens grepp och stabilitet, speciellt i snabba kurvor.
Exklusivitet. Endast 333 exemplar.
Utav dessa är 10 destinerade för svenska marknaden. För den som inte noterat Carbon Aerokitet eller R8 GT-fälgarna så avslöjar bilen sin exklusivitet med R8 GT-loggan bak.
Fälgar lika exklusiva som bilen.
Den 10-ekrade designen är inspirerad av motorsport och ger betraktaren en skymt av bromsoken och de keramiska bromsskivorna (standard). Semi slicks-däck finns som tillval för den som vill ha ytterligare vägkänsla.
Design och funktion.
Carbon Aerokitet i högglans designades i vindtunneln. Frontsplittern, längs sidorna, den bakre diffusorn och bakvingen hjälper att öka bilens marktryck. Det ökar bilens grepp och stabilitet, speciellt i snabba kurvor.
Vårt uttryck för passion.
Även interiört har varje detalj utvecklats med omsorg för att understryka exklusiviteten hos Audi R8 GT. Varje exemplar har ett eget nummer som är skrivet på en matt yta på mittkonsolen.
Omsluten av exklusiv design.
Innertak i svart Alcantara (tillval) som även går att få med en rombdesign om man så önskar. Oavsett om man väljer svart tyg eller Alcantara så avslöjar numret i mittkonsolen att man sitter i en väldigt speciell bil.
En emotionell körupplevelse.
I en R8 GT är du omsluten av sportighet. Röda detaljer som kontrasterar den svarta inredningen hittas på säkerhetsbältena, i sömmarna och i brodyrer på sätet. Alcantararatten med strysatelliter och R8-skålsätena understryker sportigheten ytterligare.
Omsluten av exklusiv design.
Innertak i svart Alcantara (tillval) som även går att få med en rombdesign om man så önskar. Oavsett om man väljer svart tyg eller Alcantara så avslöjar numret i mittkonsolen att man sitter i en väldigt speciell bil.
En emotionell körupplevelse.
I en R8 GT är du omsluten av sportighet. Röda detaljer som kontrasterar den svarta inredningen hittas på säkerhetsbältena, i sömmarna och i brodyrer på sätet. Alcantararatten med strysatelliter och R8-skålsätena understryker sportigheten ytterligare.
Omsluten av exklusiv design.
Innertak i svart Alcantara (tillval) som även går att få med en rombdesign om man så önskar. Oavsett om man väljer svart tyg eller Alcantara så avslöjar numret i mittkonsolen att man sitter i en väldigt speciell bil.
RS e-tron GT
Med imponerande acceleration rakt i framtiden. En helt eldriven sportbil som förkroppsligar prestanda i en ny form: RS e-tron GT.