Audi A6 e-tron concept

Nästa generation Audi A6 blir 100% elektrisk

På bilutställningen i Shanghai 2021 gavs ett smakprov på kommande modeller med designkonceptet Audi A6. Basen för modellerna är nya plattformen “Premium Platform Electric,” förkortat till PPE. Ett nytt modulärt systemet som är utvecklat under Audis ledning tillsammans med Porsche AG.

Två Audi A6 e-tron konceptbilar sedd framifrån och bakrifrån

Perfekta proportioner

Audi A6 e-tron concept hämtar de perfekta proportionerna vi känner igen från Audi RS e-tron GT. Det långa axelavståndet, de korta överhängen, den låga karossen som vilar på stora hjul, den dynamiska coupé-taklinjen med de markerade quattro-hjulhusen som betonar karossbredden, ger en tydlig indikation vilket kraftfullt paket detta blir. Med ett cW-värde på endast 0,22 utmärker sig konceptbilen i det eldrivna C-segmentet. Ett lågt luftmotstånd betyder i sin tur lägre energiförbrukning och längre räckvidd.

Audi A6 e-tron concept är 1,44 meter hög, 4,96 meter lång och 1,96 meter bred, och har därmed proportionerna som vi i dag kan känner igen från både Audi 6 och A7. Där passagerarna kommer att dra fördel av det stora axelavståndet, som ger en längre interiör och mer benutrymme i båda sätesraderna. Elbilarna är generellt rymligare tack vare avsaknaden av kardantunneln, som inte längre behövs.
Audi A6 e-tron concept sedd framifrån
Höjdpunkter

Hästkrafter

476

hk

Räckvidd, över

70

mil

Snabbladdning

270

kW

Audi A6 e-tron concept sedd från sidan


Över 70 mils räckvidd

Hjärtat i drivlinan i Audi A6 e-tron concept och i alla framtida PPE-modeller är 800-volts laddningstekniken. Där batteriet kan laddas med upp till 270 kW på väldigt kort tid vid snabbladdningsstationer. På bara 10 minuter kan batteriet laddas tillräcklig för att ge över 30 mils räckvidd under optimala förhållanden. Och på mindre än 25 minuter kan 100 kWh-batteriet i Audi A6 e-tron concept laddas från 5 till 80 procent. Beroende på drivlinevariant och effektuttag, har A6 e-tron concept en WLTP-räckvidd på över 70 mil.
Audi A6 e-tron concept sedd från sidan

quattro, med två elmotorer

Audi A6 e-tron concept bygger på en helt ny teknologisk arkitektur - Premium Platform Electric, förkortat PPE. Som en dedikerat batterielektrisk plattform är PPE konstruerat speciellt för att utnyttja alla fördelarna med detta drivsystem. Utrustad med en elmotor på vardera fram- och bakaxel som regleras elektroniskt för att leverera fyrhjulsdrift vid behov och för att ge en optimal upplevelse utifrån kördynamik och energieffektivitet.

De två elmotorerna i Audi A6 e-tron concept ger en totaleffekt på 350 kW och ett vridmoment på 800 Newtonmeter. Framhjulen på Audi A6 e-tron concept är förbundna via en femlänkad axel som är speciellt optimerad för elbilar, med multilänkaxel bak.
Audi A6 e-tron concept sedd bakifrån med ett digitalt spel som projiceras på en mur i ett flera meter brett XXL format

Biokänsla med Digital Matrix LED

Digital Matrix LED och digital OLED-teknik gör det möjligt att uppnå maximalt ljus och många funktioner på en liten yta som samtidigt kan individanpassas. Audis team med ljusdesigners och utvecklare har fyllt konceptbilen med en rad nya funktioner och möjligheter att skräddarsy ljuset.

Med de digitala Matrix LED-strålkastarna får du en helt ny biokänsla. Om Audi A6 e-tron concept parkeras framför en mur under ett laddstopp kan föraren och passageraren fördriva tiden med att spela videospel som projiceras på muren. Istället för en liten skärm i kupén kan de se spelet projiceras på muren i ett flera meter brett XXL format – via de digitala Matrix LED-strålkastarna och använda en smartphone som fjärrkontroll.

Audi A6 e-tron concept sedd från bakirån körandes på en landsväg med strålande sol på sidan

Lackering som sänker förbrukningen

Lacknyansen heter “Heliosilver” och förstärker karossformerna med en tredimensionell djupeffekt som bidrar till designen på Audi A6 e-tron concept. Lacken bidrar även rent tekniskt till att sänka energiförbrukningen.

Heliosilver kan reflektera en betydande andel av värmeinstrålningen från solljuset och därmed minska uppvärmningen av kaross och interiör. Resultatet är att passagerarna i många situationer inte behöver använda luftkonditioneringen som annars är en av de större energiförbrukarna förutom själva framdrivningen. Det ger fördelar både när det gäller bilens räckvidd och CO2 -avtrycket.

Upptäck fler produktionsnära konceptbilar

Bilmodellen i bilderna är en konceptbil. Alla påståenden, beskrivningar och tekniska specifikationer avseende Audi A6 e-tron på denna sida samt annat marknadsföringsmaterial framtaget av Audi Sverige baseras enbart på Audis egna estimat, antaganden, standarder och bedömningar och de har inte blivit bekräftade i ett typgodkännande.