Audi A6 Avant e-tron concept

Nästa generation Avant

Helt eldrivna Audi A6 Avant e-tron concept ger en försmak om hur nästa generation eldrivna Audi A6-familj kommer designas – där form och funktion är i perfekt symbios. Redan förra året visades Sportbackmodellen upp, då som Audi A6 e-tron concept. Detta är dock en Avant. Fokus ligger därmed på vardagsfunktion i en elegant paketering.

Design som DNA

Samtidigt som designen hos Audi A6 Avant e-tron concept på ett tydligt sätt återknyter till historiska Audi A6-modeller, tar den också ett stort kliv in i e-troneran. Detta märks inte minst på den ljusramp som löper över hela bilens bakparti och i fronten med den stängda Singleframe-grillen, med luftintagen som kyler batteri, elmotorerna och bromsarna i nederkant.

Designen består av konvexa och konkava former som tillsammans ger mjuka linjer över hela karossen. 22-tumsfälgarna, de korta överhängen och den låga, sluttande taklinjen ger bilen en sportig framtoning. Audi A6 Avant e-tron concept mäter 4,96 meter på längden, 1,96 meter på bredden och 1,44 meter på höjden och tillhör därmed C-segmentet.

Formen hos Audi A6 Avant e-tron concept är inte bara vacker att se på utan också funktionell. Det eleganta utseendet är frukten av att bilen har utvecklats i vindtunnel. Genom detta kan man kombinera form och funktion och Audi A6 Avant e-tron concept har ett cw-värde på låga 0,24. Endast två hundradelar högre än Sportback-versionen – trots det högre taket. Det låga luftmotståndet innebär att förbrukningen sänks, något som har en positiv inverkan på räckvidden.
Singelframe-grillen på Audi A6 Avant e-tron concept och designsignaturen för e-tronmodellerna, ljusrampen på bakluckan.

Luftintagen i nederkant av Singelframe-grillen kyler inte bara motorerna, batteriet och bromsarna, utan är lika mycket en designsignatur för e-tronmodellerna likt ljusrampen på bakluckan.

Audi A6 Avant e-tron concept ger oss en föraning om räckvidden hos framtida elbilar.

Audi A6 Avant e-tron concept sedd från sidan

Ett svart inlägg mellan hjulhusen och ovanför tröskeln markerar batteriets placering på Audi A6 Avant e-tron concept.


Den elektriska plattformen gör det möjligt

När man pratar elbilar är räckvidd naturligt en kärnfråga. Audi A6 Avant e-tron concept ger oss en hint om vad vi kan förvänta oss för räckvidd i kommande elbilar. Beroende på utrustning skulle en produktionsversion av Audi A6 Avant e-tron concept kunna ha en WLTP-räckvidd på upp till 70 mil. Lägg därtill ett 800-voltssystem och en snabbladdningskapacitet på upp till 270 kW. Allt detta är möjligt tack vare den nya PPE-plattformen (Premium Platform Electric). Mellan fram- och bakaxel sitter ett skalbart batteripaket som kan skräddarsys efter de motorer som bilen utrustas med. Tack vare skalbarheten kan motorsvagare modeller utrustas med ett mindre och lättare batteripaket. Eftersom batteriet sitter långt ned och mellan hjulparen gör det inte bara underverk med bilens köregenskaper – det möjliggör också quattro-fyrhjulsdrift.

Den tredimensionella arkitekturen hos OLED-tekniken ger bakljusen ett unikt djup.

Till vänster, Audi A6 Avant e-tron concept sedd från bakifrån. Till höger, en Audi A6 Avant e-tron concept sedd framifrån.

Ett svart inlägg mellan hjulhusen och ovanför tröskeln markerar batteriets placering på Audi A6 Avant e-tron concept.


Upplysande ljusteknik

Digital Matrix LED- och OLED-teknik är inte bara kompakt utan ger både strålkastare och bakljus ett klart sken samt flera unika funktioner. Bland annat kan ett flertal ljussignaturer väljas. Tack vare tre högupplösta LED-projektorer på karossen kan animationer projiceras på marken. Antingen som en hälsning till bilens passagerare eller för att varna medtrafikanter om en möjlig fara. Ytterligare fyra LED-projektorer fungerar som bilens blinkers.

Strålkastarnas möjligheter är stora. Till exempel, om Audi A6 Avant e-tron concept har parkerats framför en vägg för att ladda kan passagerarna fördriva tiden genom att spela ett tv-spel som projiceras på väggen av bilens digitala Matrix LED-strålkastare. I konceptbilens bakparti syns en ny generation digital OLED-ljus som är integrerade i den ljusramp som löper över hela bilens bakre del. Denna kan då lysa upp i flera olika och anpassningsbara ljussignaturer. Den tredimensionella arkitekturen hos OLED-tekniken ger bakljusen ett unikt djup.
Audi A6 Avant e-tron concept sedd ovanifrån.

Ett svart inlägg mellan hjulhusen och ovanför tröskeln markerar batteriets placering på Audi A6 Avant e-tron concept.

Upptäck fler produktionsnära konceptbilar

1
Bilmodellen i bilderna är en konceptbil. Alla påståenden, beskrivningar och tekniska specifikationer avseende Audi A6 e-tron Avant på denna sida samt annat marknadsföringsmaterial framtaget av Audi Sverige baseras enbart på Audis egna estimat, antaganden, standarder och bedömningar och de har inte blivit bekräftade i ett typgodkännande.