Det är något visst med en helt tom restaurang: lite som ett hängande löfte. Som att själva borden, väggarna och stolarna bara väntar på att tas i bruk. Spishällen är fortfarande sval, ljuden studsar i avsaknad av människor, bordsdukar och bakgrundssorl.
Tommy Myllymäki sätter sig ned i en väggfast soffa på restaurang Aira och ser sig omkring i den tomma, ljusa och ödsliga matsalen. Väggarna är grå, taket är högt och stora fönster släpper in maximalt med ljus.
– Jonas Bohlins idé kring huset var att det skulle kännas som att det alltid hade legat här. Det skulle se ut som en gammal varvsbyggnad – men ändå inte. Rummet vi sitter i ska föreställa själva båthallen och sedan har vi maskinverkstaden i det andra huset. Det var hans inspiration. Invändigt har han tänkt sig ett skärgårdshus fast i en lyxigare variant, säger han.
Aira ligger på Biskopsudden, långt ute på Djurgården i Stockholm. Här har det visserligen legat krog förut, men Tommy Myllymäki med kompanjoner har låtit uppföra ett helt nytt hus för restaurang Aira. Det säger något om ambitionsnivån (och prisnivån – när Di hyllade Aira i våras löd rubriken ”dyrast i Sverige”).