Audi charging hub: snabbladda effektivt

Snabbladdning med lounge: senaste pilotprojektet för Audi är en förhandstitt på hur morgondagens laddningsinfrastruktur för premium-emobilitet kan se ut i framtiden.

En skiss av framtida Audi charging hub.
Endast Audi-kunder kan reservera snabbladdningsplatserna med en uteffekt på upp till 320 kW och njuta av premiumloungen i Audi charging hub. (Simulerad bild i illustrativt syfte)
Antalet elbilar i europeiska städer fortsätter att öka. I takt med att allt fler använder bilen för daglig pendling blir parkeringsplatserna allt svårare att hitta och lediga offentliga laddningsstationer blir än svårare att hitta.
Ta München som exempel. För en person som kör en eldriven bil och bor bara några kilometer från torget i stadens centrum finns begränsat med laddmöjligheter. I flerbostadshuset finns ingen källarparkering eller egen laddplats. Omkring 300 meter bort finns det fyra offentliga laddplatser som utgör en del av det kommunens München anställdas parkeringsplatser. För ett halvår sedan var det möjligt att hitta en ledig laddplats oavsett tid på dygnet.
Så är inte längre fallet. Även på kvällstid är laddplatserna som oftast upptagna.
1920x2900-desktop-charging-hub-12921B02.jpg

Snabbladdning ger tid för avkoppling

För människor boendes i städer är det en utmaning att laddningsinfrastrukturen inte håller jämna steg med antalet nyregistrerade elbilar. Att hitta en laddplats som är tillgänglig i städer kan vara en utmaning. Dessutom är snabbladdningsstationerna med högre effekt, som är mer vanliga längs med motorvägarna, väldigt få i tätbebyggda områden.
Det är vad Audi vill förändra med Audi charging hub – ett nytt koncept för snabbladdning av elbilar. Ralph Hollmig, Project Lead för Audi charging hub, förklarar: ”Grundidén bakom Audi charging hub är att med hjälp av en reservationsfunktion kunna erbjuda kunderna en tjänst där de kan boka tid i förväg.” Just nu behöver du vid traditionella laddstationer förlita dig på turen att laddplatsen ska vara ledig. När vi blickar framåt, kommer Audi-kunderna kunna boka en tid som passar deras dagliga schema istället för att leta efter en laddplats som råkar vara tillgänglig. Men det är bara en del. Det finns mer uppsidor med konceptet. ”Medan besökaren väntar på att elbilen laddas vill vi att våra kunder ska få en förstklassig upplevelse – vilket innebär att de får mer kvalitetstid”, säger Ralph Hollmig.

Reservationsfunktionen gör det möjligt för Audi-kunder att boka tider i förväg.

Ralph Hollmig

Loungeområdet Audi charging hub
Loungen, som är cirka 150 kvadratmeter stor, ligger ovanför laddplatserna och erbjuder bekvämligheter som gör att besökarna kan slappna av, läsa, äta eller arbeta. (Simulerad bild i illustrativt syfte)

Den första loungen ligger i tyska staden Nürnberg, Bayern.

Audi charging hub ligger i tyska staden Nürnberg, strategiskt placerad mellan utställningscentret och Silberseesjön. Här kan besökare förboka högeffektsladdare (HPC) och njuta av komforten i en premiumlounge på ca 150 kvadratmeter.
De sex HPC-laddarna kommer att leverera en effekt upp till 320 kW. Förare av t.ex. Audi RS e-tron GT¹ och Audi e-tron GT quattro², vars batterier kan laddas på en HPC-station från 5 till 80% på ca 23 minuter³, kommer att kunna göra korta laddstopp. För att göra detta, använder sig Audi RS e-tron GT¹ och Audi e-tron GT² av sin laddningskapacitet på upp till 270 kW. Medan batteriet fylls på kan förarna välja att ta det lugnt i loungen med en kopp kaffe, ett mellanmål eller arbeta på någon av de avsedda arbetsplatserna.

¹Audi RS e-tron GT: bränsleförbrukning vid blandad körning (kWh/100 km): 20,2-19,3. CO2 -utsläpp, blandad körning (g/km): 0
²Audi e-tron GT quattro: bränsleförbrukning vid blandad körning (kWh/100 km): 19,6-18,8. CO2 -utsläpp, blandad körning (g/km): 0
³Maximal DC-laddningskapacitet vid HPC-laddstationer. Kapaciteten kan variera be-roende på ett antal faktorer, som omgivnings- och batteritemperatur, kontakter som är specifika för respektive land, användning av förkonditioneringsfunktionen (t.ex. fjärrstyrd luftkonditionering), tillgång till ström vid laddningspunkten, batterinivåer och batteriets ålder. Laddningskapaciteten minskar när batterinivån ökar.

Med hjälp av en databaserad analys, identifierar vi platser i områden som ofta besöks av Audi-kunder.

Florian Kehl

1920x2900-desktop-charging-hub-12921B04.jpg
Vad kan vara mer praktiskt än att välja laddplats vid Audi charging hub i Nürnberg via myAudi-appen, boka in önskad tid och sedan tillbringa den korta väntetiden i en inspirerande loungemiljö? Eftersom Audi charging hub är en del av den offentliga laddningsinfrastrukturen, kan alla kunder oavsett bilmärke använda sig av de kostnadsfria, oreserverade laddplatserna. Bokningsfunktionen är dock en premiumtjänst som endast är avsedd för Audi-kunder. Förare av andra bilmärken hittar laddstationen i navigationsappar genom att söka efter ”Audi charging hub Nürnberg”.
Vilka kriterier låg till grund för Audi vid val av Nürnberg som plats för pilotprojektet? Florian Kehl, projektledare för strategisk nätverksplanering, säger: "I stadsmiljö förlitar vi oss helt enkelt på två sökkriterier när vi väljer en Audi laddningshubb av detta slag. För det första måste anläggningen vara belägen vid vältrafikerad infartsled för kunder som reser in i staden – till exempel till eller från arbetet. Dessutom letar vi efter platser i staden som våra kunder ofta besöker. Därför har vi analyserat anonymiserade fordonsdata för att kunna avgöra vilka platser som kommer att vara bäst för Audi-kunderna, eftersom vi vet att många av dem ändå ofta befinner sig i området."

92 procent av alla batterier som har testats för återanvändning är lämpliga för s.k. Second life.

Ewald Kreml

1920x2900-desktop-charging-hub-12921B05.jpg

Hållbar, modulär teknik

De s.k. ”laddkuberna”, med dess moduluppbyggda containerblocken innehåller snabbladdande block av begagnade litiumjonbatterier från demonterade Audi-testbilar. Batterierna fungerar som energilagring och utgör den tekniska kärnan i Audis laddkuber. Vid Audi charging hub kan dessa t.ex. användas som en tillfällig lagringsplats för den egenproducerade elektriciteten från solcellsanläggningen. Ewald Kreml, Strategic Project Lead för Audi charging hub, förklarar: "92 procent av alla batterier som testats för återanvändning levererar fortfarande det mesta av sin ursprungliga kapacitet, vilket gör dem lämpliga för energilagring i laddkuberna. Först när batterierna inte längre är tillräckligt effektiva återvinns de med hjälp av toppmoderna koncept som möjliggör återvinning av de enskilda råmaterialen, för delvis återanvändning i nya batterier."

Laddkubens lagringsenheter fungerar enligt samma princip som en uppsamlingstank för regnvatten.

Stefan Waltl

1920x2900-desktop-charging-hub-12921B06.jpg
Vid Audi charging hub tjänar litiumjonbatterierna sitt andra liv som kompletterande lagringsenheter för likström. Det här betyder att Audi charging hub inte behöver någon komplex och kostsam infrastruktur, inte heller högspänningsledningar eller transformatorer. Den drar endast begränsade mängder el från det lokala elnätet för att uppfylla behovet. Strömmen levereras via en vanlig 400 volts högspänningsanslutning, en effekt på ungefär elva kilowatt per kub räcker för att fulladda de tre förvaringsmodulerna med en total kapacitet på upp till 2,45 megawatttimmar över natten. Dessutom levererar solceller på loungens tak grön energi till de kompletterande lagringsenheterna.

Stefan Waltl, Teknisk projektledare för Audi charging hub, tillägger: "Laddkubens kompletterande lagringsenheter fungerar enligt samma princip som en uppsamlingstank för regnvatten: Lite el sipprar in längst upp från det lokala elnätet, samtidigt som en kraftfull laddning från botten av ”tanken” levererar ström till bilarnas batterier. Resultatet är att Audi charging hub i Nürnberg kommer att kunna erbjuda ca 90 snabbladdningar på upp till 320 kW per dag.

Pilotprojektets framtidslöfte

Så när kan vi se fram emot ett sådant här urbant snabbladdningssystem i mitt närområde? Ralph Hollmig svarar: - Som ett pilotprojekt kommer Audi charging hub i Nürnberg att låta oss testa en eventuell utrullning i praktiken. Baserat på kundacceptansnivåerna och lärdomarna från den dagliga driften kommer vi att besluta om vi ska implementera konceptet på fler platser." Just nu kan Ralph Hollmig inte lova något. Låt oss hålla tummarna för att det, som ofta är fallet med pilotprojekt, här är ett tecken på än mer spännande lösningar för framtiden.
  • ny_energi1_1920x1080.jpg
    Ny energi!

    Över 600 globala trender har analyserats i arbetet för att ta fram strategin Vorsprung 2030, som ska säkerställa att Audi går i bräschen för en grön omställning.

    Läs artikeln
  • A210378_1920x1080.jpg
    Hemma med vinden

    Vi gör ett besök i Audis unika vindtunnelcenter i Ingolstadt.

    Läs artikeln