• A8
    A8
    Pris: från 848 100 SEK Månadsbetalning 6 250 SEK (Bilförmån)

    Förbrukning, blandad körning: 7,2–5,8 l/100 km

    CO₂-utsläpp, blandad körning: 189–151 g/km

  • A8 L
    A8 L
    Pris: från 898 100 SEK Månadsbetalning 6 675 SEK (Bilförmån)

    Förbrukning, blandad körning: 7,3–5,9 l/100 km

    CO₂-utsläpp, blandad körning: 190–155 g/km

  • A8 L W12
    A8 L W12
    Pris: från 1 373 700 SEK Månadsbetalning 10 713 SEK (Bilförmån)

    Förbrukning, blandad körning: 11,0 l/100 km

    CO₂-utsläpp, blandad körning: 254 g/km

  • S8 plus
    S8 plus
    Pris: från 1 384 100 SEK Månadsbetalning 10 955 SEK (Bilförmån)

    Förbrukning, blandad körning: 9,9 l/100 km

    CO₂-utsläpp, blandad körning: 229 g/km

  • Q7 e-tron quattro
    Q7 e-tron quattro
    Pris: från 842 500 SEK Månadsbetalning 4 438 SEK (Bilförmån)

    Förbrukning, blandad körning: 1,8 l/100 km

    CO₂-utsläpp, blandad körning: 48 g/km

  • SQ7 TDI
    SQ7 TDI
    Pris: från 936 000 SEK Månadsbetalning 6 996 SEK (Bilförmån)

    Förbrukning, blandad körning: 7,2 l/100 km

    CO₂-utsläpp, blandad körning: 190 g/km

RS 3 Sedan > Audi Sweden

RS 3 Sedan

Din RS 3 Sedan
2.5 TFSI quattro S tronic 1

  • Grundpris
  • 561 700 SEK
  • Tillvalsutrustning
  • 0 SEK
  • Pris
  • 561 700 SEK
  • Finansiering per månad
    Finansiering:
    Bilförmån 2
  • 3 817 SEK

Tar täten i kompaktsegmentet: Audi RS 3 Sedan.

Nya 2,5 TFSI levererar 400 hk, 33 hk mer än sin föregångare. Kompakta RS 3 Sedan gör 0 till 100 km/h på kvicka 4,1 sekunder. Topphastigheten är elektroniskt begränsad till 250 km/h (kan som tillval höjas av Audi till 280 km/h för den som vill). Men det är inte bara prestandan som gör ledaren i kompaktsegmentet så sportig, designen talar också sitt tydliga språk.

1400px_ARS3_161002_2.jpg
Sportighet, bett och körsäkerhet 7-stegade S tronic har dubbla kopplingar vilket gör växlingarna blixtsnabba. Effektivt leder den kraften från den välljudande 2.5 TFSI-motorn vidare till quattro permanent fyrhjulsdrift. Via en elektrohydraulisk flerlamellskoppling fördelas drivkraften variabelt mellan axlarna. Den elektroniska regleringen svarar för överlägsen stabilitet och märkbart mycket mer körglädje. Ju sportigare körning, desto snabbare och oftare leds en stor del av motorkraften till bakaxeln. Resultatet? Utpräglat smidiga köregenskaper – och ännu intensivare körglädje.

quattro-styrningen har integrerats i kördynamiksystemet Audi drive select, precis som styrningen, S tronic, motorstyrningen och det ställbara bypass-spjället i avgassystemet. Genom att välja mellan de 3 lägena ”comfort”, ”auto” och ”dynamic” kan föraren själv bestämma karakteristiken för dessa delar, precis som för tillvalet ”RS sportchassi plus” med adaptiv dämparreglering. Det unika bluddret från den 5-cylindriga motorn förstärker den redan känsloladdade körupplevelsen ännu mer. Välljudet kommer sig av att tändningen alternerar mellan intilliggande cylindrar och de som ligger länge ifrån varandra. Dessutom kan ljudet modifieras via Audi drive select.
Särpräglad RS-design utvändigt...

Att den starkast lysande stjärnan i kompaktklassen är en grymt sportig bil framgår naturligtvis också av designen. Längst ned på den 3D-formade single frame-grillen tronar en quattro-logo. Precis under denna sträcker sig ett blade tvärs över hela fronten, in i luftintagen där det bildar smala vertikala kanaler som effektivt leder delar av luftflödet in i hjulhusen. LED-strålkastare med distinkt varselljusdesign är standard, som tillval finns avancerade Audi Matrix LED-strålkastare.

... och invändigt. Den sportigt och exklusivt mörktonade interiören hälsar välkommen med belysta instegslister dekorerade med en RS 3-logo som standard. Sportstolarna är klädda i svart finnappa och pryds av en RS 3-logo i ryggstödet. Skålade RS-sportstolar med integrerade nackskydd finns som tillval. Klädseln är rutsydd och perforerad, den läderklädda RS-sportratten är avplanad nedtill. Snygga dekorinlägg på instrumentpanelen och dörrarna fulländar den sportiga atmosfären ombord.
1400px_ARS3_D_161001.jpg