”Vi tänker ofta att luftmotståndskoefficienten definierar hur aerodynamisk en form är. Naturligtvis jagar vi alltid lägre Cd-värden för våra bilar när vi utvecklar efterföljande modeller. Med sina virtuella ytterspeglar har vår Audi e-tron ett Cd-värde på 0,27 – ett av de bästa på marknaden för SUV-segmentet. Många nu tillgängliga SUV:ar har högre värden. Därför är vi särskilt stolta över att ha åstadkommit ett så enastående värde på en fullstor-SUV. Tack vare den strömlinjeformade coupé-liknande silhuetten går Audi e-tron Sportback till och med ett steg längre, med luftmotståndskoefficient på bara 0,25."
"Så finns det en gräns för hur långt vi kan minska Cd-värdet? Min personliga uppfattning är att det inte under överskådlig framtid kommer att vara möjligt att formge en produktionsbil som både är ett praktiskt bil till vardags samtidigt som den är attraktiv för våra kunder med en luftmotståndskoefficient lägre än 0,20. I slutänden begränsas fordonsindustrin av fysikens lagar. Naturen har många inspirerande exempel på optimalt luftflöde. Föga förvånande har miljontals år av evolution resulterat i skapelser formade för att röra sig genom luft eller vatten med minsta motstånd. Studier visar att pingviner har Cd-värde på 0,07, och ibland ännu lägre, tack vare speciella yteffekter och dynamiska förändringar av deras kroppsform under rörelse. För våra syften inom fordonsutveckling kan vi i praktiken utnyttja dessa naturfenomen endast i mycket begränsad utsträckning. När allt kommer omkring fungerar en bil inte på samma sätt som en pingvin. Och även om aerodynamiker drömmer om en bil som i princip är formad som en haj, är verkligheten att i vårt arbete följer form funktion – vilket innebär att det handlar om optimering. Och låt oss inte glömma: Det är våra kunders behov som definierar funktionen. Om kunden vill ha maximalt bagageutrymme kan vi inte urskillningslöst sänka taket och göra bakänden smalare – även om det förbättrar aerodynamiken.”