E-roadmap > Vårt hållbarhetsarbete > Audi Sverige

Vårt hållbarhetsarbete



E-roadmap: Tydlig vision på vägen mot elektromobilitet

Audi är på väg att omvandlas till en leverantör av hållbar elektrisk premiummobilitet. På sin väg följer Audi en ambitiös elektrifieringsstrategi, som från steg ett ger den tydlighet som krävs för övergången till elektromobilitetens era.

En konkret tidplan: Audi utökar kontinuerligt sin flotta av elfordon och kommer från 2026 endast att lansera helelektriska modeller. Vår E-roadmap föreskriver också gradvis utfasning av produktionen av förbränningsmotorfordon till år 2033.

Ett viktigt nästa steg i elektrifieringen av fordonsmodellerna är Premium Platform Electric, som utvecklats gemensamt av Audi och Porsche.

Strategin "Vorsprung 2030" ger den orientering och tydlighet som Audi behöver för att se klart åt alla håll på vägen mot elektromobilitet.

"Nu vet vi alla var vi behöver fokusera vår energi. Samtidigt har vi tillräckligt med tid för att forma omvandlingen", säger Markus Duesmann, styrelseordförande för AUDI AG. "Batterielektrisk mobilitet är vårt enda sätt att effektivt och ändamålsenligt bidra till att bekämpa klimatkrisen. Det är därför teknisk tydlighet är så viktig just nu."

Vår E-roadmap anger inte bara tidpunkten, år 2026, då Audi kommer att lansera uteslutande helelektriska modeller. Den anger också ett tydligt datum, år 2033, för utfasning av förbränningsmotorn.


Se mer av vårt hållbarhetsarbete

  • Bryssel-e-tron-A193043_3x2.jpg
    Förutseende: Från utfasning av fossila bränslen till cirkulär produktion

    Audi har satt som mål att hela företaget ska vara nettokoldioxidneutralt år 2050. Denna målsättning gör att företaget står inför en stor omvandling. Olika åtgärder för att uppnå detta mål har redan genomförts i hela värdekedjan. Audis produktionsanläggningar världen över är redan inställda på att fungera nettokoldioxidneutralt år 2025.

    Läs mer
  • q4_r_2022_4070_3x2.jpg
    Fler än 20 helelektriska modeller 2026

    År 2021 fördubblade Audi sitt utbud av helelektriska modeller och har därmed för första gången fler elbilar än förbränningsmotorbilar på marknaden. Med Audi e-tron GT quattro, Audi RS e-tron GT och de första helelektriska modellerna i kompaktsegmentet, Audi Q4 e-tron och Audi Q4 Sportback e-tron, har Audis elektriska portfölj utökats med ytterligare fyra modeller. År 2026 planerar vi att erbjuda fler än 20 helelektriska modeller.

    Läs mer
  • A202761_medium.jpg
    Batterier i kretslopp

    Vi samarbetar bl.a. med svenska Northvolt för att försäkra oss om en bra och pålitlig batterileverans – men vi vill även ta ansvar för batterierna när de börjar bli uttjänta i bilen. Därför pågår flera utvecklingsprojekt där batterierna används i ett s.k. 2nd Life, där de fortfarande kan göra stor nytta. Ett av användningsområdena är batterilager som ger extra kapacitet vid tillfälliga effekttoppar. Ett kretslopp för framtiden. Vi har träffat Peter Carlsson, entreprenören bakom Europas största batterifabrik, som ska ta världen in i en ny elektrisk era.

    Läs intervjun