Kommunicera med ljus
Audi Sverige Teknik
Kommunicera med ljus

Kommunicera med ljus

Ljussignaturerna på Audi Q4 e-tron kan anpassas efter behag. Och kommunicera med omgivningen.

Text: Bernd Zerelles ― Foto: Dirk Bruniecki Lästid: 5 min

César Muntada, Head of Light Design at Audi, surrounded by headlights.César Muntada, Head of Light Design at Audi, surrounded by headlights.

César Muntada sätter sig på huk och tittar rakt in i strålkastaren på Audi Q4 e-tron. Bilens öga om man så vill.

”Människor ser varandra i ögonen när de träffas för första gången. Och det är den typen av möte vi vill skapa mellan bilen och betraktaren. Strålkastardesignen behöver skapa ett behov hos omgivningen. Att vilja veta mer”, säger César Muntada, Head of Light Design på på Audi.

Audi vill skapa känslor med den här typen av möten.

”Meningsfullhet, upplevelser, perspektiv. När vi utvecklar något på Audi har vi alltid människor i fokus. Vi vill fånga människors hjärtan med designen och funktionen hos strålkastarna på bilen”. 

Vi är i Ingolstadt för att prata om hur Audi ser på ljus i framtiden – och nya Audi Q4 e-tron.

César Muntada crouches down and looks into the Audi Q4 e-tron’s headlights.César Muntada crouches down and looks into the Audi Q4 e-tron’s headlights.
Frontal view of the Audi Q4 e-tron’s left headlight.Frontal view of the Audi Q4 e-tron’s left headlight.

Vi vill fånga människors hjärtan med ljus

César Muntada

Ljussignaturer som matchar bilens och förarens karaktär

Audi Q4 e-tron etablerar en relation genom att välkomna sin ägare med en dynamisk ljusskenens när denne närmar sig bilen. I Q4 e-tron finns också för första gången möjligheten för föraren att påverka uttrycket i bilens strålkastare. Matrix LED-strålkastarna har flera tillgängliga utseenden på DRL-signaturen (daytime running lights). Därmed kan varje förare välja och byta signatur själv. Den inställningen kan enkelt göras via bilens MMI-system.

”Varje signatur behöver en tydlig, unik look”, säger Thomas Bühner, exteriördesigner med ansvar för Audi Q4 e-trons strålkastare och bakljus, och fortsätter: ”Jag är mycket intresserad av att få reda på vilken ljussignatur som används mest. Det är trots allt kundernas val som ger oss direkt feedback på vår design”.

Thomas Bühner hade stor kreativ frihet när han designade strålkastarna. Mittendelen i DLR:en är i sig själv tillräckligt ljusstark för att möta alla lagkrav. Det gör att designern kan använda resterande ljussegment precis som den vill och skapa ett tydligt och starkt koncept.


Portrait of Audi designer Thomas Bühner.Portrait of Audi designer Thomas Bühner.
Detail image of a brushed stainless steel panel in the Audi Q4 e-tron headlight.Detail image of a brushed stainless steel panel in the Audi Q4 e-tron headlight.

En 0,5 millimeter tjock panel i rostfritt stål spelar också en nyckelroll i strålkastarna.

”Allt måste vara så otroligt precist och se perfekt ut också på nära håll. Med det sagt, ljussegmenten i just det här strålkastarna består av realtivt breda block, ganska skrymmande i våra designerögon. Det är där som den rostfria panelen kommer in. Den gör att förgrunden i strålkastaren delas in i sektioner, samtidigt som bakgrunden står oförändrad. Det gör att ljuset blir betydligt mer precist definierat”, säger Thomas Bühner.

Stephan Berlitz runs his hands over an Audi light model.Stephan Berlitz runs his hands over an Audi light model.

LED-lampor i strålkastarna får impulser som varar i bara millisekunder

Vår digitala tidsålder har banat väg för stora och snabba framsteg inom ljusdesign. Men det ställer också höga krav på tekniken när varje given ljusmodul ska kontrolleras elektroniskt och lysa enligt ett givet mönster. Ansvariga för just detta är ljusutvecklarna på Audis tekniska utvecklingsavdelning. För Audi Q4 e-tron specifikt är Tanja Kammann ansvarig för coming home/leaving home-sekvenserna och Thomas Gensberger för övriga exteriörljusfunktioner.  


An Audi engineer holding a section of the Audi Q4 e-tron rear light.An Audi engineer holding a section of the Audi Q4 e-tron rear light.

Deras uppgift är att göra verklighet av designteamets visuella ideer. Att programmera mjukvaran exakt så att strålkastarna och bakljusen lyser exakt som det är tänkt, vid exakt rätt tidpunkt.  

”Vi anger i datasetet hur starkt varje individuellt ljussegment ska lysa, och definierar hur många millisekunder varje LED-lampa i varje ljussegment ska vara aktiverat. Vi programmerar också LED-segmenten på ett sånt sätt så att olika ljussignaturer kan skapas, och ger därmed möjligheten för kunden att välja”, säger Tanja Kammann.  

”Audi är synonymt med perfekt upplysta vägar. I strålkastarna på Q4 e-tron används LED-ljus för halvljuset och Matrix LED för helljuset,” fyller El- och IT-teknikern Thomas Gensberger i.   

Bakljusen använder samma LED-teknik som de främre strålkastarna. En central detalj i bakljusen är de fyra, ständigt lysande, Audi-ringarna.


Portrait of Audi employee Tanja Kammann.Portrait of Audi employee Tanja Kammann.
Thomas Gensberger, Audi Functional Project Manager for standard exterior light features, at a screen in an Audi test lab.Thomas Gensberger, Audi Functional Project Manager for standard exterior light features, at a screen in an Audi test lab.

Klar kommunikation är ett måste

Bakljusen har störst kommuniaktionspotential inför framtiden, det menar Stephan Berlitz, Head of Lighting Innovations/Functions på Audis tekniska utvecklingsavdelning: ”Den OLED-teknik vi använder oss av i andra bilar fint homogen. Men vi tänker framåt. Fordonsljus kan användas som displayer där fokus ligger på kommunikation som är enkelt att uppfatta”.

Stephan Berlitz drar sin hand över konceptet Light Urban Experience. En abstrakt modell med ett kupoltak i glas som fungerar som en 3D-skärm som belyses av projektorer inuti bilen. Light Urban Experience används av teknikerna på Audi för att testa nya idéer. Hur kan ljus, genom en display, kommunicera? Inte bara med internt med föraren, utan även med omvärlden? Om Berlitz för sin hand för nära glaset ändras färgen från grön till röd. Om han rör sina händer ovanför glaset, följer ljuseffekterna hans rörelser.

Stephan Berlitz ser stora möjligheter med att kommunicera med ljus.

"I dag har våra bilar redan högpresterande datorer ombord som är uppkopplade mot omvärlden. Hur kan vi använda oss av det och erbjuda innovativa ljusfunktioner? Tänkbara möjligheter för framtiden: signalera till andra fordon via skärmar bak på bilen om att det finns fara framför. Projektion av döda vinkeln på asfalten så att cyklister kan se när de inte syns. Sända varningar till fotgängare som stirrar på sina smartphones genom att projicera fordonets form på marken framför dem”.


Stephan Berlitz runs his hands over an Audi light model.Stephan Berlitz runs his hands over an Audi light model.

Ljuset blir en display för att möjliggöra kommunikation

Stephan Berlitz

På Audi arbetar tekniker och designers tillsammans för att skapa framtidens ljus. César Muntada delar Stephan Berlitz vision: ”Vårt mål är att skapa en bättre värld. Samtidigt blir vår värd alltmer komplex. Så kommunikation blir allt viktigare för att vi ska förstå varandra bättre. Vi behöver en typ av ljusspråk på våra bilar som måste vara intuitivt, enkelt och internationellt gångbart. Minskad komplexitet och ökad tydlighet. Det är kommunikationsvägen framåt.”

César Muntada gesticulates while explaining an Audi light model.César Muntada gesticulates while explaining an Audi light model.
A luminous sphere in César Muntada’s hands.A luminous sphere in César Muntada’s hands.