Tävlingspremiären i rallycross kom 1982, i en egenbyggd Volkswagen-bubbla, som senare försågs med turbo. Nästa bygge var en Volkswagen Golf, som Anders försåg med hemmasnickrad fyrhjulsdrift och turbo, två år innan Volkswagen själva släppte en Golf med drivning på alla fyra.
Exakt hur framgångsrik Anders Carlssons egen tävlingskarriär var är en smula knepigt att utröna. Dels gör det vanliga namnet, och att tävlingarna ägde rum före internet, det hela en aning svårgooglat. Dels är Anders osedvanligt blygsam och pratar hellre om sina bilar än sig själv. Men till slut lyckas vi hitta att Anders, när han tävlade i Audi quattro-bilar mellan 1987 och 1995, plockade hem inte mindre tio SM-, NM- och EM-medaljer i rallycross och backtävlingar.
”Jag tävlade mot bland andra Stig Blomqvist och Per Eklund. Hade det inte varit för att de var så duktiga kunde det kanske blivit några medaljer till.”
Men det var vintern 1982 något hände, som kom att förändra hela Anders liv. Och inte minst hans garage.
Med fötterna nedsjunka i en snövall står han och tittar på Svenska Rallyt i de värmländska skogarna. Plötsligt hör han ett dånande ljud. En Audi quattro närmade sig blixtsnabbt och försvann lika snabbt igen i ett regn av snö och grus från alla fyra hjulen. Vad var det där egentligen, tänkte Anders. Han promenerade bort till Audis serviceplats och såg hur dörrarna till bilen öppnades. Ut klev Michèle Mouton och Fabrizia Pons. De tog av sig hjälmarna och släppte ut håret. Och luften fylldes av en blandning av parfym, bensin och olja.
”Det var där och då jag fastnade på riktigt för den fantastiska bilen. Det var något med motorljudet.”