Kärleken till quattro
Audi Sverige Livsstil
Kärleken till quattro

Kärleken till quattro

I två små garage strax utanför Borås gömmer sig ett himmelrike för alla Audi quattro-älskare. Här bygger och restaurerar Anders Carlsson gamla ur-quattro från 1980-talet. En kärlek som föddes i de värmländska skogarna för 30 år sedan.

Om man kör eller promenerar omkring i det välskötta och stillsamma villaområdet i Borås norra ytterkanter är det inget som skvallrar om att här gömmer sig en av Audi- och rallyvärldens verkliga guldgruvor. Bakom en till synes oansenlig vitputsad villa har Anders Carlsson skapat ett eget himmelrike för quattro-fantaster. 

”Det finns lite till”, säger Anders Carlsson när han stänger dörren till villagaraget där inte mindre än två Audi quattro från det tidiga 1980-talet i olika stadier av färdigställande gömmer sig, tillsammans med en imponerande samling pokaler och priser från rallycrosstävlingar. 

Anders går i väg bakom garaget till en stor, nybyggd garagelänga. 

”Jag vet inte riktigt hur många jag har.” 

Han blir tyst en stund och räknar efter i huvudet. 

”Jo, sex stycken äldre Audi ur-quattro. Men alla är inte körklara. Och så har jag några nyare quattro också”, säger han blygsamt.

Men det var egentligen motorcyklar han skulle satsa på. Den tolv år äldre storebrodern köpte vinylskivor med motorljudupptagningar från TT-loppet på Isle of Man. Den åttaårige Anders satt framför familjens grammofon och njöt till sången av högvarvande MV Agusta och andra modeller. 

Snart påbörjade Anders en lovande karriär som motocross- och enduroåkare, men under ett läger i Strängnäs som tonåring kraschade han in i en rotvälta och fick styret i magen. Konvalescensen tog nästan ett år, och Anders styrde tankarna över till bilsport. 

Anders visade förartalang, men också ett vetgirigt ingenjörssinne, som resulterade i många finurliga förbättringar av bilarna. 

”Om jag skulle kunna slå Stig Blomqvist behövde jag en minst lika bra bil som han, helst bättre.”

Anders Carlssons uppdaterade Audi quattro har rattats av förare som Mattias Ekström, Sebastian Vettel och Stig Blomqvist.

Tio rallymedaljer

Tävlingspremiären i rallycross kom 1982, i en egenbyggd Volkswagen-bubbla, som senare försågs med turbo. Nästa bygge var en Volkswagen Golf, som Anders försåg med hemmasnickrad fyrhjulsdrift och turbo, två år innan Volkswagen själva släppte en Golf med drivning på alla fyra. 

Exakt hur framgångsrik Anders Carlssons egen tävlingskarriär var är en smula knepigt att utröna. Dels gör det vanliga namnet, och att tävlingarna ägde rum före internet, det hela en aning svårgooglat. Dels är Anders osedvanligt blygsam och pratar hellre om sina bilar än sig själv. Men till slut lyckas vi hitta att Anders, när han tävlade i Audi quattro-bilar mellan 1987 och 1995, plockade hem inte mindre tio SM-, NM- och EM-medaljer i rallycross och backtävlingar. 

”Jag tävlade mot bland andra Stig Blomqvist och Per Eklund. Hade det inte varit för att de var så duktiga kunde det kanske blivit några medaljer till.” 

Men det var vintern 1982 något hände, som kom att förändra hela Anders liv. Och inte minst hans garage. 

Med fötterna nedsjunka i en snövall står han och tittar på Svenska Rallyt i de värmländska skogarna. Plötsligt hör han ett dånande ljud. En Audi quattro närmade sig blixtsnabbt och försvann lika snabbt igen i ett regn av snö och grus från alla fyra hjulen. Vad var det där egentligen, tänkte Anders. Han promenerade bort till Audis serviceplats och såg hur dörrarna till bilen öppnades. Ut klev Michèle Mouton och Fabrizia Pons. De tog av sig hjälmarna och släppte ut håret. Och luften fylldes av en blandning av parfym, bensin och olja.  

”Det var där och då jag fastnade på riktigt för den fantastiska bilen. Det var något med motorljudet.”

Anders Carlsson började som lovande rallyförare innan teknikintresset tog över.

Audi sopade rent

Audis fyrhjulsdrivna rallybil slog ned som en bomb. År 1982 vann märket konstruktörstiteln i rally-VM, 1983 tog Hannu Mikkola hem förartiteln och 1984 vann Audi både konstruktörstiteln och förartiteln genom Stig Blomqvist.

Totalt blev det 23 tävlingsvinster med förare som ovan nämnda Stig Blomqvist, Hannu Mikkola och Michèle Mouton samt Walter Röhrl. År 1986 förbjöds dock den så kallade Grupp B-klassen efter en rad olyckor på grund av bilarnas enorma kraft och fart i kombination med dåtidens rallysträckor. Audi stod plötsligt med ett antal högpotenta bilar som inte längre fick användas i rallytävlingar, och bestämde sig för att sälja dem. Även om bilarna inte fick användas i rallyn på vanliga vägar var det fritt fram i rallycross och backtävlingar.

Anders och svågern Ulf Larsson, tillsammans med vännen Olle Arnesson, bägge framgångsrika förare, åkte till Audi och fick köpa på sig delar och karosser till i sammanhanget högst rimliga summor.

De nya Audibilarna är så bra från början att de är svåra att förfina och förbättra.

Ryktet om Anders tekniska kunnande började sprida sig bland förarkolleger och team, och snart hjälpte han andra med deras bilar mer än han hann köra själv. År 1995 la han hjälmen på hyllan och satsade i stället på det egna tuningföretaget ACE Competition som inriktade sig på ombyggnation och tuning av gatbilar inom VAG-koncernen, alltså Audi, VW, Porsche, Skoda och Seat.

Som mest hade företaget sju anställda och huserade i en industrifastighet i Borås. Men för några år sedan började Anders trappa ned verksamheten, och började kombinera den med att vara lärare på Anderstorps motorsportgymnasium. 

”De nya bilarna var så bra från början att de var svåra att förfina och förbättra, och man kunde själv bygga och konfigurera sin personliga bil på nätet direkt hos biltillverkaren.”

I stället flyttade verksamheten hem till familjens garage och Anders återvände till rötterna. Att bygga och bygga om 80-tals-quattro åt både sig själv och kunder. 

Inne i tomtens andra garage sätter sig Anders bakom ratten på en Audi Sportquattro S1 som han byggt upp själv av delar från Audi. Trots att han tillbringat tusentals timmar både i och utanför bilen i samband med bygget, spricker han upp i dagens största leende. 

”Jag får precis samma känsla som när jag körde trimmad moppe första gången. Det kittlar till på något busigt sätt.”

Familjeföretag

Anders fru Ulrika Carlsson Skäremo är högst delaktig i företaget, och har en lång karriär i bilbranschen, på bland annat E.G Larssons bil, Porsche Center Väst och Johns Garage. Två av döttrarna, Anna och Lisa, är utbildade testförare och den sistnämnda arbetar som servicerådgivare på Audi i Borås. Äldsta dottern Jennifer kör en ny Audi A5 Sportback och sköter firmans sociala medier. En riktig Audifamilj, med andra ord.

I de två välstädade garagen växer bilarna sakta fram som tar oss tillbaka till rallysportens guldålder. Tanken är att de ska fungera som eventbilar, både stående som display och indragare hos exempelvis återförsäljare, men också för spännande körupplevelser för den som vill känna på hur det är att färdas i ett riktigt rallyfullblod. Bland annat har Anders förfinade och förbättrade quattro rattats på is under Race of Champions av stjärnor som Stig Blomqvist och Mattias Ekström, med Sebastian Vettel, Valtteri Bottas och Jimmie Johnson i högerstolen. 

”Det är inga museibilar jag bygger. De ska användas och få skvätta grus ibland. Och så är det roligt att visa upp för den yngre generationen hur en WRC-bil såg ut, och inte minst lät, på 80-talet. Jag märker att det finns ett allt större intresse för de här gamla bilarna.”

Anders Carlsson

Bor: Ekås utanför Borås. 

Familj: Frun Ulrika, döttrarna Jennifer, Lisa och Anna. 

Dold talang: Att härma motorljud. 

Vackraste vägen: Vägen till vår sommarstuga i Skäremo, mellan Svenljunga och Gislaved. 

Högst på bucketlisten? Att få vara frisk och samla på ännu fler upplevelser med familj och vänner. 

Första Audi: Röd Audi ur-Quattro 1983.

Text: Oskar Hammarkrantz ― Foto: Peter Cederling ― Källa: Audi Magazine nr 01 2023