Kunderna skulle inte märka någon skillnad. Komponenterna, betonar Schoberer, skulle inte på något sätt vara av sämre kvalitet – och ändå skulle de bli mer och mer hållbara. Flera tester har gjorts och genomförs fortfarande om hur plast kan sorteras ytterligare och vilken återvinningsteknik som kan användas för att uppgradera plasten.
”Materialåtervinning har alltid högsta prioritet, eftersom det kräver minst energi”, säger Schoberer. Först mals plastavfallet ned för att sedan smältas och slutligen bildas en ny form. Denna process kräver så kallade fraktioner som är så rena som möjligt.
Men den nödvändiga plastsorteringen har sina tekniska begränsningar. För att fortfarande kunna dra nytta av lösningar för plastavfall arbetar Jutta Schoberer också med fysisk och kemisk återvinning utöver att anpassa sorteringsprocessen.
Vägen blir allt tydligare: ”Vi har redan hittat de första lösningarna på befintliga problem och fortsätter att arbeta för att möjliggöra återvinning och återanvändning av mer plast från uttjänta fordon. Våra tester och kommande fordonsprojekt visar att det är möjligt.” Likaså hjulhuset på Audi A4 Avant.