Båten, som fått namnet Elektra, är en vacker mahognyskapelse med de smäckra dimensionerna 8,4 gånger 1,75 meter. Rikard köpte båten i gott skick, men konverteringen och renoveringen blev ändå både utmanande och omfattande. Bland annat flyttade han fram förarplatsen, byggde nya durkar, nya bänkar som också är batterilådor, och motorlåda.
Räckvidden vid sex knops fart är ungefär 40 nautiska mil, vilket motsvarar 7,4 mil på land. Mätt i tid kan Elektra köra i sex till åtta timmar under konstant drift.
”Det är helt perfekt för att åka runt bland öarna här ute och bada eller fiska. Laddar gör jag hemma över natten, om det behövs. Segling är förstås det allra mest hållbara, men jag har aldrig varit någon seglare.”
Förra sommaren fick Rikard en fin bekräftelse på att hans Elektra verkligen är något speciellt. I prestigefulla och världsomspännande tävlingen Gussies Electric Boat Awards tog båten hem första pris i gör-det-själv-klassen.
Elektrifiering av diverse fordon har länge varit Rikards hobby vid sidan av arbetet som it-konsult, men till slut blev även hobbyn ett jobb och Rikard arbetar i dag deltid med avancerad batteriteknik på Enköpingsbaserade APR, ett företag som Rikard kommit i kontakt med genom sina olika projekt.
Även vid sidan av Elektra och Rikards innovationer händer det spännande saker när det gäller elektrifierade fritidsbåtar. Men branschen ligger ändå långt, långt efter bilindustrin.
”Det finns två huvudskäl till att det går långsammare med båtar. Det ena är faktiskt just farten. Många som har båt gillar att köra fort och långt, och då är batteridrift inte optimalt på grund av energidensiteten i dagens batterier. Det andra är att det går åt fruktansvärt mycket energi för att föra en båt framåt. Det finns ju inga nedförsbackar i havet. Allt detta kommer att lösas i takt med att utvecklingen går framåt, men för mig är själva resan målet, så sex knop känns helt rimligt.”