Den första generationen TT levde i nästan 8 år och fanns både med framhjulsdrift och quattro fyrhjulsdrift. Motoralternativen bestod främst av turboladdade fyror med olika effektnivåer, men en ny standard sattes 2003 när TT 3.2 släpptes ut på vägarna. Den hade en sexcylindrig motor på hela 250 hästkrafter och ett motorljud som slog an strängarna än mer hos alla bilentusiaster.
När den andra generationen presenterades 2006 hade Audi förfinat det mesta, inte minst genom att använda en större andel aluminium i konstruktionen. Låg vikt var en tydlig prioritet och även här var turbofyror grunden med en VR6 som toppmodell.
På nästan alla sätt blev TT generation två en mer mogen produkt, med fokus på sportiga köregenskaper. Det blev uppenbart inte minst när den nya toppversionen TT RS lanserades 2009. Den hade en femcylindrig turbomotor – precis som klassiska Audi urquattro – på hela 340 hästkrafter. Ljudet, motorkaraktären och fartresurserna gav ytterligare en ny dimension till TT.
Namnet TT står för Tourist Trophy, som är benämningen på klassiska landsvägslopp där det mest kända numera är mc-tävlingen som körs på ön Isle of Man. Men innan beslutet fattades var många andra förslag på tapeten. Freeman Thomas vurmade för "Alpensieger" (alpvinnaren), medan J Mays föreslog "Zuma", efter Zuma Beach på den amerikanska västkusten.
I dag är TT ett distinkt begrepp, och det blev än tydligare med den tredje generationen som presenterades 2014. Med ännu skarpare fokus på sportiga köregenskaper och en försiktig uppdatering av formspråket. I toppversionen TT RS höjdes effekten till hela 400 hästkrafter.