GenomtÀnkt hantverk
Audi Sverige Design
GenomtÀnkt hantverk

GenomtÀnkt hantverk

Helt eldrivna Audi e-tron GT quattro, som produceras i Audis fabrik Böllinger Höfe i Neckarsulm, Àr frukten av genomtÀnkt hantverk och smart teknik.

Text: AUDI AG â€• Foto: AUDI AG â€• Video: AUDI AG LĂ€stid: 6 min

Förbruknings- och utslÀppsnivÄer enligt WLTP.

Assembling the Audi e-tron GT quattro.Assembling the Audi e-tron GT quattro.

En fabriksanstÀlld sveper försiktigt sin handsbeklÀdda hand över lacken pÄ en Audi e-tron GT quattro. Hennes blick följer handens rörelse. Audis experter noggranna och upptÀcker Àven de minsta felaktigheter under den rigorösa kvalitetskontrollen. Just den hÀr gÄngen Àr allt i sin ordning och bilen Àr redo att lÀmna Böllinger Höfe. Under den sista kvalitetskontrollen dubbelkollas allt: alla detaljer, lacken och karosspassningen sÀtts under lupp. Det Àr sista chansen att göra nÄgon justering. Men redan innan bilen nÄtt detta steg har den passerat flera andra kvalitetssÀkrande stationer. Den sista kontrollen görs alltid för hand.

Wolfgang Schanz, produktionschef pÄ Audi Böllinger Höfe förklarar:

”Att producera en Audi e-tron GT quattro, i synnerhet karossen, Ă€r en i mĂ„ngt och mycket, automatiserad process. En mĂ€nsklig hand Ă€r dock nĂ€rvarande under alla steg i monteringsprocessen. Saken Ă€r den att det fortfarande krĂ€vs ett gediget hantverk för att bygga en bil. VĂ„ra kollegor utför detta arbete med stor precision.”‹‹

Erfarenhet Ă€r en annan faktor, Böllinger Höfe har producerad Audi R8 sedan 2014.‹‹

”Vi har tagit med oss all vĂ„r ackumulerade kunskap frĂ„n alla Ă„r vi har byggt Audi R8. Men inte bara det, utan ocksĂ„ passionen och engagemanget som behövs. Böllinger Höfe byggdes med ambitionen att den skulle producera lĂ„gvolymmodeller, med hög grad av innovation och flexibel process. Detta Ă€r utmĂ€rkta förutsĂ€ttningar för att producera Audi e-tron GT quattro.”

“Att bygga bilar Ă€r fortfarande ett hantverk. VĂ„ra kollegor utför detta med stor precision.”

Wolfgang Schanz, produktionschef pÄ Audi Böllinger Höfe

Performing a final quality check on the Audi e-tron GT quattroPerforming a final quality check on the Audi e-tron GT quattro

Det Ă€r underförstĂ„tt att Böllinger Höfes frĂ€msta prioritet Ă€r att bygga bilar av högsta kvalitet. Alla processer och moment tar avstamp i den ambitionen. Karossverkstaden Ă€r ett exempel dĂ€r hantverk och ny teknik gĂ„r hand i hand. Ett stort antal monteringsmetoder anvĂ€nds, alltifrĂ„n svetsning, skruvar och smide. HjĂ€rtat i verkstaden Ă€r den stora monteringsmaskinen, ”the two-way framer”.

”’Two-way-framern’ anvĂ€nds för att montera stora karossdelar till chassit. Traditionellt sett har detta gjort vid tvĂ„ olika monterings-stationer, men pĂ„ Böllinger Höfe har vi lyckats kombinera dessa. Det Ă€r ocksĂ„ dĂ€rför maskinen fĂ„tt namnet ”two-way framer”, förklarar Christoph Steinbauer, chef över karossmontering.‹‹

”Först monteras alla inre paneler, och sedan de yttre. Tio robotar med 32 olika verktyg utför monteringen – och varje robot byter verktyg automatiskt under de olika monteringsstegen.”

The two-way framer in the body shopThe two-way framer in the body shop

En annan ny station Ă€r tillĂ€gnad korrelationsfri mĂ€tning – en utveckling frĂ„n tidigare automatisk mĂ€tning. Ett optiskt mĂ€tinstrument kontrollerar karossens exakta mĂ„tt och mĂ€tningen utgĂ„r frĂ„n 400 olika mĂ€tpunkter pĂ„ karossen. Vid varje punkt skapas och scannas ett blĂ„tt linjemönster, innan robotarmen forsĂ€tter till nĂ€sta mĂ€tpunkt. Systematiskt frĂ„n en punkt till nĂ€sta. Kameror samlar in data och jĂ€mför varje vi varje mĂ€tning och kan dĂ€rför snabbt upptĂ€cka Ă€ven de minsta avvikelser. Det finns ocksĂ„ tvĂ„ manuella stationer, en av dessa Ă€r svetsningen. HĂ€r arbetar personer med lĂ„ng erfarethet av svetsning, inte minst sedan deras mĂ„ngĂ„riga arbete med Audi R8 V10, dĂ€r all svetsning sker för hand. Nu utför dessa anstĂ€llda samma arbete pĂ„ Audi e-tron GT quattro.

Correlation-free measuring during production of the Audi e-tron GT quattro.Correlation-free measuring during production of the Audi e-tron GT quattro.

Efter karossmonteringen fortsÀtter bilen till nÀsta monteringsstation. HÀr adderas skÀrmar, dörrar, motorhuv och baklucka. Det hÀr steget fokuserar pÄ precision högkvalitativa material. Det hÀr arbetet krÀver noggrannhet och koncentration. Men ocksÄ hÀr krÀvs det traditionellt hantverk. En erfaren snickare med kÀnsla för material ingÄr alltid i det hÀr teamet. Efter detta steg ska bilen vidare för att lackas.

Manufacturing the Audi e-tron GT quattro.Manufacturing the Audi e-tron GT quattro.

Förarlösa transporter och ett helt nytt elektriskt transportsystem i taket

NymÄlade Audi e-tron GT quattro förvaras först en kort stund i ett utrymmet i kÀllaren innan de med hjÀlp av förarlösa transportfordon flyttas tillbaka till monteringsbandet en vÄning upp. De navigerar med hjÀlp av en inbyggd karta med och laser i fronten och bakpartiet som skannar av omgivningen och ser till att fordonet alltid vet sin exakta position. Totalt sett arbetar 20 stycken DTV i fabriken som förutom att flytta bilarna frÄn lackstationen tillbaka till monteringen ocksÄ placerar bilarna pÄ monteringsbandet och lyfter av dem efter sista stationen. Under en dag rör de sig tillsammans över 23 kilometer.

HÀr produceras Audi e-tron GT och Audi R8 pÄ samma produktionslina, vilket Àr nÄgot helt unikt. För att koordinera en parallell produktion har antalet cykler ökat frÄn 16 till 36. Detta orkestreras skickligt av logistikexperter som ser till att rÀtt komponenter till varje modell hamnar pÄ rÀtt stÀlle pÄ exakt rÀtt tid och rÀtt cykel. ArbetssÀttet testades först teoretiskt med hjÀlp av VR-teknik.

Ett nyckelmoment i produktionen Ă€r ”giftermĂ„let”, det vill sĂ€ga nĂ€r karossen pĂ„ Audi e-tron GT quattro ska monteras samman med batteriet, elmotorerna och hjulupphĂ€ngningen. De olika modulerna positioneras med millimeterprecision och skruvas sedan ihop av bĂ„de robotar och mĂ€nniskor.

Driverless transport vehicles are employed in production.Driverless transport vehicles are employed in production.
 
 

“Arbetet med att planera monteringssekvenser utfördes till största delen virtuellt.”

Wolfgang Schanz, produktionschef pÄ Audi Böllinger Höfe

Samarbete mellan mÀnniska och robot, med hjÀlp av en 3D-printer.

Även om manuell precision och mĂ€nsklig fingerfĂ€rdighet Ă€r viktigt vid montering kan robotar vara till stor hjĂ€lp, exempelvis vid montering av bak- och vindruta. MĂ€nniska och maskin samarbetar utan nĂ„gra sĂ€kerhetsbarriĂ€rer, ett arbetssĂ€tt som kallas för ”human-robot cooperation” (HRC). AnstĂ€llda placerar glaset i fast ram med justerbara hĂ„llare. De tar sedan ett steg tillbaka medan robotarna applicerar limmet. Sedan monteras rutorna med mĂ€nsklig hand, ett moment som krĂ€ver extrem precision.

3D-skrivaren gör ocksĂ„ livet lĂ€ttare. PĂ„ mĂ„nga av monteringsstationerna finns specialdesignade hjĂ€lpmedel för att bidra till ett mer ergonomiskt arbete. AnstĂ€llda pĂ„ Böllinger Höfe som kommer pĂ„ smarta lösningar och förbĂ€ttringar behöver inte gĂ„ lĂ„ngt för att sjösĂ€tta dem. De behöver bara gĂ„ med sitt önskemĂ„l till det 3D-skrivarcenter som finns pĂ„ plats i fabriken. Audis experter har tillsammans med ett Berlinbaserat start up-bolag utvecklat en mjukvara som reducerar designtiden pĂ„ denna typ av lösningar med 80 procent. Allt som behövs Ă€r en skiss och den utskriva delen Ă€r fĂ€rdig pĂ„ bara nĂ„gra timmar. Ytterligare ett steg framĂ„t, enligt Wolfgang Schanz:‹

”Vi har skapat och etablerat mĂ„nga nya metoder, inte minst planeringen av monteringscykler som numera mest görs virtuellt. I karossmonteringar har vi inför korrelationsfri mĂ€tning. Och de skrĂ€ddarsydda hjĂ€lpmedlen frĂ„n 3D-skrivaren har snabbt visat sig vara en stor tillgĂ„ng för vĂ„ra anstĂ€llda.”


Finish Check at the Böllinger HöfeFinish Check at the Böllinger Höfe
 
Audi e-tron GT quattro

UpptÀck Audi e-tron GT quattro

Anpassa din Audi. LÀs mer om vilken utrustning som ingÄr i Audi RS e-tron GT och vilka interiör- och exteriöralternativ som kan bestÀllas.

Förbruknings- och utslÀppsnivÄer enligt WLTP.