Anpassa din Audi. LÀs mer om vilken utrustning som ingÄr i Audi RS e-tron GT och vilka interiör- och exteriöralternativ som kan bestÀllas.
Helt eldrivna Audi e-tron GT quattro, som produceras i Audis fabrik Böllinger Höfe i Neckarsulm, Àr frukten av genomtÀnkt hantverk och smart teknik.
Förbruknings- och utslÀppsnivÄer enligt WLTP.
SammansÀttning av kaross, batteri, elmotorer och fjÀdring för att skapa Audi e-tron GT quattro. En maskin positionerar komponenterna under karossen med millimeterprecision.
SammansÀttning av kaross, batteri, elmotorer och fjÀdring för att skapa Audi e-tron GT quattro. En maskin positionerar komponenterna under karossen med millimeterprecision.
En fabriksanstÀlld sveper försiktigt sin handsbeklÀdda hand över lacken pÄ en Audi e-tron GT quattro. Hennes blick följer handens rörelse. Audis experter noggranna och upptÀcker Àven de minsta felaktigheter under den rigorösa kvalitetskontrollen. Just den hÀr gÄngen Àr allt i sin ordning och bilen Àr redo att lÀmna Böllinger Höfe. Under den sista kvalitetskontrollen dubbelkollas allt: alla detaljer, lacken och karosspassningen sÀtts under lupp. Det Àr sista chansen att göra nÄgon justering. Men redan innan bilen nÄtt detta steg har den passerat flera andra kvalitetssÀkrande stationer. Den sista kontrollen görs alltid för hand.
Wolfgang Schanz, produktionschef pÄ Audi Böllinger Höfe förklarar:
âAtt producera en Audi e-tron GT quattro, i synnerhet karossen, Ă€r en i mĂ„ngt och mycket, automatiserad process. En mĂ€nsklig hand Ă€r dock nĂ€rvarande under alla steg i monteringsprocessen. Saken Ă€r den att det fortfarande krĂ€vs ett gediget hantverk för att bygga en bil. VĂ„ra kollegor utför detta arbete med stor precision.ââšâš
Erfarenhet Ă€r en annan faktor, Böllinger Höfe har producerad Audi R8 sedan 2014.âšâš
âVi har tagit med oss all vĂ„r ackumulerade kunskap frĂ„n alla Ă„r vi har byggt Audi R8. Men inte bara det, utan ocksĂ„ passionen och engagemanget som behövs. Böllinger Höfe byggdes med ambitionen att den skulle producera lĂ„gvolymmodeller, med hög grad av innovation och flexibel process. Detta Ă€r utmĂ€rkta förutsĂ€ttningar för att producera Audi e-tron GT quattro.â
Wolfgang Schanz, produktionschef pÄ Audi Böllinger Höfe
Kvalitetskontroll av lackeringen under slutkontrollen.
Kvalitetskontroll av lackeringen under slutkontrollen.
Det Ă€r underförstĂ„tt att Böllinger Höfes frĂ€msta prioritet Ă€r att bygga bilar av högsta kvalitet. Alla processer och moment tar avstamp i den ambitionen. Karossverkstaden Ă€r ett exempel dĂ€r hantverk och ny teknik gĂ„r hand i hand. Ett stort antal monteringsmetoder anvĂ€nds, alltifrĂ„n svetsning, skruvar och smide. HjĂ€rtat i verkstaden Ă€r den stora monteringsmaskinen, âthe two-way framerâ.
ââTwo-way-framernâ anvĂ€nds för att montera stora karossdelar till chassit. Traditionellt sett har detta gjort vid tvĂ„ olika monterings-stationer, men pĂ„ Böllinger Höfe har vi lyckats kombinera dessa. Det Ă€r ocksĂ„ dĂ€rför maskinen fĂ„tt namnet âtwo-way framerâ, förklarar Christoph Steinbauer, chef över karossmontering.âšâš
âFörst monteras alla inre paneler, och sedan de yttre. Tio robotar med 32 olika verktyg utför monteringen â och varje robot byter verktyg automatiskt under de olika monteringsstegen.â
Karossverkstadens hjÀrta - tvÄvÀgsramen.
Karossverkstadens hjÀrta - tvÄvÀgsramen.
En annan ny station Ă€r tillĂ€gnad korrelationsfri mĂ€tning â en utveckling frĂ„n tidigare automatisk mĂ€tning. Ett optiskt mĂ€tinstrument kontrollerar karossens exakta mĂ„tt och mĂ€tningen utgĂ„r frĂ„n 400 olika mĂ€tpunkter pĂ„ karossen. Vid varje punkt skapas och scannas ett blĂ„tt linjemönster, innan robotarmen forsĂ€tter till nĂ€sta mĂ€tpunkt. Systematiskt frĂ„n en punkt till nĂ€sta. Kameror samlar in data och jĂ€mför varje vi varje mĂ€tning och kan dĂ€rför snabbt upptĂ€cka Ă€ven de minsta avvikelser. Det finns ocksĂ„ tvĂ„ manuella stationer, en av dessa Ă€r svetsningen. HĂ€r arbetar personer med lĂ„ng erfarethet av svetsning, inte minst sedan deras mĂ„ngĂ„riga arbete med Audi R8 V10, dĂ€r all svetsning sker för hand. Nu utför dessa anstĂ€llda samma arbete pĂ„ Audi e-tron GT quattro.
Korrelationsfri mÀtning utförs pÄ monteringsbandet med yttersta precision. 350 mÀtpunkter kontrolleras. Vid varje punkt skapas och skannas samtidigt ett blÄtt randmönster.
Korrelationsfri mÀtning utförs pÄ monteringsbandet med yttersta precision. 350 mÀtpunkter kontrolleras. Vid varje punkt skapas och skannas samtidigt ett blÄtt randmönster.
Efter karossmonteringen fortsÀtter bilen till nÀsta monteringsstation. HÀr adderas skÀrmar, dörrar, motorhuv och baklucka. Det hÀr steget fokuserar pÄ precision högkvalitativa material. Det hÀr arbetet krÀver noggrannhet och koncentration. Men ocksÄ hÀr krÀvs det traditionellt hantverk. En erfaren snickare med kÀnsla för material ingÄr alltid i det hÀr teamet. Efter detta steg ska bilen vidare för att lackas.
Karosspassningen kontrolleras för hand. Ăven de minsta avvikelser kan göra betydande skillnad.
Karosspassningen kontrolleras för hand. Ăven de minsta avvikelser kan göra betydande skillnad.
DTV i arbete: Förarlösa transportfordon har sedan 2014 transporterat karosser genom monteringslinjen pÄ Böllinger Höfe.
DTV i arbete: Förarlösa transportfordon har sedan 2014 transporterat karosser genom monteringslinjen pÄ Böllinger Höfe.
Wolfgang Schanz, produktionschef pÄ Audi Böllinger Höfe