Digitalt ljus visar vägen
Audi Sverige Design
Digitalt ljus visar vägen

Digitalt ljus visar vägen

Förbi är tiden då strålkastare och baklampor bara lyste upp vägen och markerade position. Audis världsledande ljusdesign visar vägen in i framtiden – och mot ett nytt sätt att kommunicera.

Text: Jens Trulsson ― Källa: Audi Magazine nr 01 2021 Lästid: 3 min

Audi var tidigt ute med att skapa individuella ljussignaturer på sina bilar så att man på håll skulle kunna känna igen modellerna. I dag är man ledande på ljusdesign, och har också världens längsta ljustunnel till sitt förfogande i det ständigt pågående utvecklingsarbetet. 

Men låt oss ta det från början och backa några år tillbaka i tiden. När Audi S6 lanserades 2006 var det med fem individuella LED-lampor under stötfångaren, på vardera sida om single frame-grillen, för att markera att det satt en V10-motor under huven. Året därpå kom Audi A4 med en unik dagsljussignatur med ett pärlband som skapade ett omedelbart habegär hos många. Sedan dess har innovationerna avlöst varandra. 

Två som varit med från början är César Muntada, Head of Lighting Design, och Stephan Berlitz, Head of Lighting Development. De har arbetat sida vid sida i många år och är snudd på sömlöst synkroniserade.

César Muntada, Head of light design på Audi.César Muntada, Head of light design på Audi.

Låg före lagstiftningen

– Det har gått otroligt snabbt. När Audi introducerade helljus-LED på R8 år 2008 fick vi till och med ordna ett specialtillstånd från EU:s fordonskommission. Audi låg helt enkelt före lagstiftningen, berättar Stephan Berlitz.

César Muntada fyller i och förklarar att ljusteknik och design inte går att skiljas åt hos Audi.

– Ljuset blir det visuella uttrycket av Vorsprung durch Technik. Det betyder att vi ger bilen ett omisskännligt ansikte samtidigt som vi vässar modellen och varumärket. Så arbetar Audis ingenjörer redan på utvecklingsstadiet nära designteamet.

– Vi måste kunna svara på vad nyttan av ny teknik är när det kommer till funktionalitet, men också när det gäller formgivning. Först och främst är ljus säkerhet, att se och att synas. Digitaliseringen av ljus är ett perspektivskifte där det inte längre bara handlar om föraren. Numera blir det en form av visuell kommunikation med fotgängare och mötande trafik, förklarar Stephan Berlitz.


Bättre trafiksäkerhet

Den dynamiska blinkern var den första typen av ljuskommunikation. Inte bara snyggt att se på utan också en väldigt tydlig signal om vart bilen är på väg. Något som också ökar säkerheten då man vid mörker eller dålig sikt kanske inte ser var själva bilen börjar och slutar, men man uppfattar åt vilket håll ljuset rör sig. Även utryckningsfordon använder sig av denna typ av ljuskommunikation.

– Den dynamiska blinkern är ett perfekt exempel som visar att lagstiftarna är mottagliga för bra idéer. Audi övertygade myndigheterna om att den skulle gynna trafiksäkerheten. Vi lyckades lansera en världsnyhet och funktion som många konkurrenter har anammat, berättar Stephan Berlitz.

Vi formar varje bils karaktär. Tack vare digitaliseringen av ljus arbetar vi med att utveckla ett "ljusspråk" för kommunikation.

César Muntada

Men ljus handlar inte bara om design och säkerhet. 2013 blev Audi den första biltillverkaren som tilldelades Europeiska unionens miljöinnovationscertifikat för användning av LED-teknik. 

– Vi formar varje bils individuella karaktär med ljus. Tack vare digitaliseringen av ljus arbetar vi nu med att utveckla ett "ljusspråk" för kommunikation. Vid en ljusprojektion från en bil får det inte bli några missförstånd. Det vi designar måste vara lättförståeligt, berättar César Muntada.

Digital matrix LED är den senaste formen av strålkastarljus som bygger på en digital teknik.

– På ett chip, stort som en lillfingernagel, finns det 1,3 miljoner pixlar som kan röra sig upp till 5 000 gånger i sekunden. På så sätt kan man i realtid projicera en svartvit video på vägbanan framför bilen, förklarar Stephan Berlitz.

Ljusdistribution för varje situation

Tekniken innebär att ljusdistributionen kan optimeras för varje situation och kan användas för att kommunicera med andra trafikanter, något som blir än viktigare när bilarna blir autonoma. Till exempel när man färdas på motorvägen lyser strålkastarna upp den fil man befinner sig i. Behöver man byta fil sprider sig ljuset dynamiskt för att öka trafiksäkerheten. 

– Människor uppfattar information med synen blixtsnabbt. Därför utnyttjar vi fördelen av den smarta interaktionen mellan ljus och det omgivande området i våra modeller, säger César Muntada.

Även bakljusen har genomgått en LED-revolution. Eftersom en LED-lampa tänds 0,2 sekunder snabbare än en halogenlampa ökar det reaktionstiden för bakomvarande förare. I 100 km/tim blir det motsvarande sex meter, vilket kan betyda skillnaden mellan att bli inblandad i en krock – eller att klara sig.

Med introduktionen av OLED (organisk ljusemitterande diod) får man bakljus som är extremt tunna (de behöver inga reflektorer) och precisa. Därför kan man också skapa olika ljussignaturer och exempelvis kommunicera varningssymboler med bakomvarande trafikanter.

Vi har kommit långt från tiden då lampor bara var tända eller släckta. Detta är bara början på en ny era där ljusdesign bokstavligen utvecklas till ett eget språk.

Tidslinje:12 ljuspunkter

2004: LED-varselljus på Audi A8 W12 introduceras. Ett visuellt genombrott.

2006: Tio LED-ljus under stötfångaren på Audi S6 för att symbolisera V10-motorn. Smart innehåll i snygg förpackning.

2007: Utvecklingen fortsätter. LED-varselljus på Audi A4 i form av ett skimrande – pärlband av ljuspunkter.

2008: Audi driver det visuella teknikskiftet vidare. LED-strålkastare som helljus lanseras nu på Audi R8.

2010: LED-strålkastare med adaptivt ljus som hämtar information från navigationsdata introduceras i Audi A8.

2012: Audi lanserar världsnyheten dynamiska blinkers i Audi R8.

2013: Audi är den första tillverkaren som uppmärksammas av EU med en validering för sitt arbete med LED-tekniken som en hållbar innovation. Audi Matrix LED med adaptivt helljus lanseras i Audi A8.

2015: Innovationerna avlöser varandra: laser som extra helljus adderas i Audi R8. Premiär för Lighting Assistance Center – Audis ljustunnel som är 120 meter lång, och som är ett fantastiskt hjälpmedel i arbetet mot en ljusare framtid.

2016: OLED-bakljus, alltså organiskt ljusemmiterande dioder, monteras på Audi TT RS.

2019: Digital Matrix LED: strålkastarna blir projektorer som kan belysa vägbanan med olika mönster för att kommunicera med omgivningen. Erbjuds till Audi e-tron och e-tron Sportback.

2020: Audi Q5 utrustas med digital OLED-teknik. En stor fördel är att tekniken möjliggör att det går att skapa olika ljussignaturer och man kan kommunicera med bakomvarande trafikanter.

Den dynamiska blinkern var den första typen av ljuskommunikation.