Förarmiljö > Teknik & funktioner > Audi Sverige

Förarmiljö

Upplev Audi från insidan

En Audi är en bil som ska köras. Det märks när man sätter sig bakom ratten.

Virtuella backspeglar

I samband med introduktionen av Audi e-tron introducerades också digitala virtuella backspeglar för första gången. Det innebär att sidobackspeglarna ersätts av kameror, vilket möjliggör en mer aerodynamisk form.

Virtual exterior mirrors

Smartphone interface

Vill du kunna använda ditt välbekanta innehåll på din smartphone under körning? Audi smartphone interface ansluter din smartphone till din bil genom att implementera Apple Car Play och Android Auto i din Audi. Det ger dig också tillgång till innehåll som navigering, telefonsamtal, musik och utvalda tredjepartsappar under körning. Ditt smartphoneinnehåll överförs sömlöst direkt till MMI-displayen och kan därmed användas bekvämt via MMI eller röststyrning. Lägg helt enkelt till via Functions on Demand i efterhand för att konfigurera din Audi och ta reda på hur väl Audi smartphone interface uppfyller dina behov.

Audi smartphone interface

e-tron route planner

Våra elbilar har samma navigation som finns i Audi MMI, men det har blivit kryddat med funktioner som är nödvändiga för elbilsförare. e-tron route planner räknar ut den snabbaste rutten, beaktar förarens körstil och räknar med tiden för laddstopp när den totala restiden summeras.

Virtual cockpit

Audi Virtual Cockpit är ett helt digitalt instrumentkluster med en 12,3-tums TFT-skärm. Beroende på bilmodell har den antingen en 1440x540 eller 1920x720-upplösning. Det gör ett den kan återge skarp och detaljrik grafik.

Head up-display*

Head Up-displayen projicerar relevant och lättsmält information direkt i förarens synfält. Det kan exempelvis vara navigationsinstruktioner, varningsmeddelanden och hastighet. Ögat uppfattar snabbt informationen utan att föraren behöver titta bort från vägen.

MMI touch

Audi erbjuder flera system under MMI touch-konceptet. Vissa modeller har i mittkonsolen ett runt vred med en touchyta ovanpå. Den touchytan används för att skriva på när man till exempel matar in en adress i navigationen. Det fungerar också att använda två fingrar, vilket gör att man kan zooma in och zooma ut på en karta, till exempel. I MMI All-in-touch finns en större display i mittkonsolen som fungerar som en skrivplatta som också går att zooma och scrolla med – samtidigt som man får haptisk återkoppling i form av en vibration när man trycker på plattan. Beroende på version är den kompletterande skärmen på instrumentbrädan antingen 8,8 eller 10,1-tum. Med den större displayen styr föraren alla navigation och infotainment med bara ett finger.

MMI touch skräm

MMI touch response

Den senaste versionen av MMI-systemet heter MMI touch response och hade premiär tillsammans med den fjärde versionen av Audi A8. Det systemet användas nu också i andra modeller. I centrum finns en 10,1-tums display med black panel-teknik. När skärmen inte används är den nästan helt kamouflerad i den högblanka instrumentpanelen. Upplösningen är på 1540x720 pixlar och TFT-skärmen ger en knivskarp bildåtergivning, med hög kontrast också när man tittar på skärmen från sidan. I den stora displayen kontrolleras navigation, media och andra inställningar för bilen. Föraren kan klicka, svepa, zooma och scrolla på skärmen. Menystrukturen och sökfunktionen är intuitiv och påminner om en modern smartphone.

  • AA6_D_181002_1_1920x1080.jpg

    Den största styrkan hos MMI touch response är den haptiska feedbacken som ges när man använder skärmen. Det räcker helt enkelt inte att bara nudda skärmen utan användaren måste göra ett litet tryck för att systemet ska reagera. När man trycker på skärmen får man en bekräftande vibration i fingret. Den vibrationen utlöses av att skärmen rör sig lite i sidled, ungefär lika mycket som tjockleken på ett hårstrå, samtidigt som ett klickljud hörs i högtalarna.

    Systemet har ytterligare funktioner som gör det mer användarvänligt. När ett finger nuddar en ikon så bekräftas det genom aningen en animation eller att den byter färg. Dessutom är ikonerna, precis som på moderna smartphones, känsliga för långa tryck och hårda tryck. Det går till exempel att trycka ned och hålla kvar fingret på en ikon och sedan flytta den om man så önskar.

  • E-TRON_2020_0939_1920x1080-2.jpg

    En andra touchskärm i mittkonsolen används för att justera klimatanläggningen och andra bekvämlighetsfunktioner. Föraren kan spara en inställning som en favorit för att enkelt och snabbt kunna hitta önskade inställningar. Skärmens storlek är 8,6 tum och upplösningen är 1280x660 pixlar. Denna skärm är också ergonomiskt fördelaktig eftersom handleden kan vila på växelväljaren medan man gör inställningar på skärmen.

    Båda skärmarna har en så kallad anti-fingeravtrycksbehandling som gör det extra enkelt att torka bort fingeravtryck. Skärmarna är dessutom designade för att bryta upp direkt solljus vilket minskar risken för att föraren bländas av reflektioner. Det översta lagret är härdat och därmed mycket tåligt mot repor.

Blev du nyfiken?

Se vilken modell som passar dig.

Tillvalen för varje modell är begränsade. När du bygger en viss modell visas vilka tillval som är tillgängliga.