Att ta fram digitala tjänster som Audi Application Store för Audi-bilar är Stephanie Eckardts passion. Genom att analysera konkurrensen och genomföra marknadsundersökningar arbetar hon och hennes kollegor ständigt med att lära känna de mest populära funktionerna och identifiera nya kundönskemål i ett tidigt skede.
Just nu kan man välja appar från kategorier som musik, video, spel, navigering, parkering, laddning, produktivitet, väder och nyheter. Regelbundna mjukvaruuppdateringar säkerställer att utbudet i Audi Application Store fortsätter att växa.
Stephanie Eckardts personliga höjdpunkter just nu är ljudboks- och musikapparna.
”En stor fördel med Audi Application Store är den bra nätverkskvaliteten som erbjuds av ett system som är permanent integrerat i bilen”, säger Eckardt entusiastiskt.
Tack vare takantennen kan vi kringgå bilens avskärmningseffekt och anslutningen är ofta stabilare och till och med starkare än en smartphones. Detta gör att appar kan laddas ner och användas snabbare.
”Musik- och videostreaming är stabilare och mindre känsligt för störningar, och jag kan mycket väl föreställa mig att vi kommer att kunna ta underhållning och arbete i bilen till en helt ny nivå i framtiden”, säger Eckardt.
Audi Application Store finns som tillval i utvalda modeller som är utrustade med den senaste hårdvaran och mjukvaruklustret MIB 3 (tredje generationens modulära infotainmentplattform), oavsett drivteknik.
För några veckor sedan, minns Eckardt, satt hon och hennes två barn fast i sin privata familjebil på en motorväg i södra Tyskland – utan Audi Application Store.
”Det hade varit det perfekta tillfället för Application Store, skulle jag säga. Mobiltäckningen var usel och barnen i baksätet blev snabbt otåliga. Ljudboks-, spel- eller karaokeapparna skulle säkert ha underhållit oss i den här stressiga situationen.”