Som produktchef kan Markus Eberle Audi RS-modellerna utan och innan. När vi ber honom lyfta fram en specifik egenskap hos Audi RS 6 Avant performance så är det inte prestandasiffrorna han tänker på i första hand. För honom ligger fokus på den breda karossdesignen som ger Audi RS 6 Avant performance dess sportiga och karakteristiska utseende.
Som produktchef kan Markus Eberle Audi RS-modellerna utan och innan. När vi ber honom lyfta fram en specifik egenskap hos Audi RS 6 Avant performance så är det inte prestandasiffrorna han tänker på i första hand. För honom ligger fokus på den breda karossdesignen som ger Audi RS 6 Avant performance dess sportiga och karakteristiska utseende.
Markus Eberle ler när folk säger att Audi RS-modellen bara är bredare än andra Audi-modeller.
”Audi RS 6 Avant är inte bara bredare jämfört med Audi A6. Och inte heller bara snabbare”, betonar han samtidigt som han stryker lätt över karossen på Audi RS 6 Avant performance i Dew Silver med matt lackfinish. ”Det handlar om mycket mer än så”, säger han.
”Hela designen av Audi RS-modellerna kretsar kring den breda karossen. Den är en del av Audi Sports dna”, menar Markus.
”Det enda som Audi RS 6 Avant performance har gemensamt med Audi A6-serien är taket, framdörrarna och bakluckan. Våra Audi-designers har lagt stort fokus på framskärmarna, bilens bakparti och hjulhusen. Resultatet är en omarbetning av i stort sett hela karossen när det gäller bredden”, förklarar han.
Markus Eberle
Markus Eberle har arbetat på Audi i över tio år och har ansvarat för Audi RS-projekt i sex år. Sportiga bilar är hans grej och hans första Audi var en Audi TT Competition.
Särskilt där bakdörrarna möter hjulhusen kommer den fulländade Audi Sport-designen med bred kaross fram.
Markus Eberle har arbetat på Audi i över tio år och har ansvarat för Audi RS-projekt i sex år. Sportiga bilar är hans grej och hans första Audi var en Audi TT Competition.
Särskilt där bakdörrarna möter hjulhusen kommer den fulländade Audi Sport-designen med bred kaross fram.
”Ordvalet ’design’ är medvetet och viktigt”, menar Markus och fortsätter: ”Det som särskiljer Audi RS-modellerna i allmänhet, och Audi RS 6 Avant performance i synnerhet, är sportig elegans tillsammans med den kraftfulla prestandan – och den är samtidigt praktisk i vardagen. Man ser det extra tydligt där bakdörrarna möter hjulhusen.”
Ingenting ser ut att vara fäst eller monterat. ”Allt passar ihop, som om bilen var gjuten i ett stycke.”
Den senaste Audi RS 6 Avant performance-modellen är cirka 80 millimeter bredare än Audi A6 Avant, som Markus Eberle äger privat.
”Vi har medvetet rört oss bort från den välkända ‘ulv i fårakläder’-designen som kännetecknar den här generationens bilar”, erkänner han.
Valet av en mer uttrycksfull design bygger inte minst på kundernas feedback.
”Design är och förblir en klar differentieringsfaktor, särskilt när det kommer till högpresterande bilar”, menar experten.
Markus Eberle har arbetat på Audi i tio år och de senaste sex åren har han ansvarat för Audi RS-bilar som produktchef. Han har stenkoll på vilka krav som ställs på fordon globalt och kan Audi RS 6 Avant-serien utan och innan.
Markus Eberle
Den nuvarande Audi RS 6 Avant performance-modellen är nästan 80 millimeter bredare än Audi A6 Avant och ytterligare 15 millimeter bredare än föregående RS-modell.
När Markus Eberle ser Audi RS 6 Avant performance-modellen kan han inte låta bli att få ett leende på läpparna. Bilens design slutar aldrig att inspirera honom.
Den nuvarande Audi RS 6 Avant performance-modellen är nästan 80 millimeter bredare än Audi A6 Avant och ytterligare 15 millimeter bredare än föregående RS-modell.
När Markus Eberle ser Audi RS 6 Avant performance-modellen kan han inte låta bli att få ett leende på läpparna. Bilens design slutar aldrig att inspirera honom.
Den breda karossen förstärker också de imponerande prestandasiffrorna och köregenskaperna hos Audi RS 6 Avant och utgör i vissa fall en förutsättning för dem.
”Vi kan också montera fälgar som är en tum större än i A-serien tack vare att hjulhusen är större och bredare.”
Det gör att fälgarna på Audi RS 6 Avant performance kan vara upp till 22 tum stora.
”Fälgarnas bredd ökar också, samtidigt som däckprofilen minskar. Det ger mer styvhet i däcken, bättre direktkontakt med marken och märkbara fördelar i kurvdynamik”, säger Markus Eberle och tillägger: ”Men det är egenskaper som framför allt kan utnyttjas fullt ut i extrema situationer.”
I vardagen däremot, det som alla Audi RS-modeller är designade för, är bilens utseende desto viktigare för Markus.
”Jag vet inte hur många gånger jag redan har sett Audi RS 6 Avant performance. Men den ger mig gåshud och ett leende på läpparna varje gång.”