En riktig blickfångare
Audi Sverige Teknik
En riktig blickfångare

En riktig blickfångare

När Markus Eberle ser den senaste modellen av Audi RS 6 Avant performance är det särskilt en sak som direkt fångar hans blick.

Markus Eberle hukar sig vid sidan av  Audi RS 6 Avant performance och pekar med handen mot den bakre sidodörren.Markus Eberle hukar sig vid sidan av  Audi RS 6 Avant performance och pekar med handen mot den bakre sidodörren.

Markus Eberle ler när folk säger att Audi RS-modellen bara är bredare än andra Audi-modeller. 

”Audi RS 6 Avant är inte bara bredare jämfört med Audi A6. Och inte heller bara snabbare”, betonar han samtidigt som han stryker lätt över karossen på Audi RS 6 Avant performance i Dew Silver med matt lackfinish. ”Det handlar om mycket mer än så”, säger han.

”Hela designen av Audi RS-modellerna kretsar kring den breda karossen. Den är en del av Audi Sports dna”, menar Markus. 

”Det enda som Audi RS 6 Avant performance har gemensamt med Audi A6-serien är taket, framdörrarna och bakluckan. Våra Audi-designers har lagt stort fokus på framskärmarna, bilens bakparti och hjulhusen. Resultatet är en omarbetning av i stort sett hela karossen när det gäller bredden”, förklarar han.

Det enda som Audi RS 6 Avant performance har gemensamt med Audi A6-serien är taket, framdörrarna och bakluckan.

Markus Eberle

Porträttbild av Markus Eberle.Porträttbild av Markus Eberle.
Detaljbild av bakre sidan på en Audi RS 6 Avant performance.Detaljbild av bakre sidan på en Audi RS 6 Avant performance.

”Ordvalet ’design’ är medvetet och viktigt”, menar Markus och fortsätter: ”Det som särskiljer Audi RS-modellerna i allmänhet, och Audi RS 6 Avant performance i synnerhet, är sportig elegans tillsammans med den kraftfulla prestandan – och den är samtidigt praktisk i vardagen. Man ser det extra tydligt där bakdörrarna möter hjulhusen.” 

Ingenting ser ut att vara fäst eller monterat. ”Allt passar ihop, som om bilen var gjuten i ett stycke.”

Den senaste Audi RS 6 Avant performance-modellen är cirka 80 millimeter bredare än Audi A6 Avant, som Markus Eberle äger privat. 

”Vi har medvetet rört oss bort från den välkända ‘ulv i fårakläder’-designen som kännetecknar den här generationens bilar”, erkänner han. 

Valet av en mer uttrycksfull design bygger inte minst på kundernas feedback. 

”Design är och förblir en klar differentieringsfaktor, särskilt när det kommer till högpresterande bilar”, menar experten. 

Markus Eberle har arbetat på Audi i tio år och de senaste sex åren har han ansvarat för Audi RS-bilar som produktchef. Han har stenkoll på vilka krav som ställs på fordon globalt och kan Audi RS 6 Avant-serien utan och innan.

Den breda karossdesignen gör att vi kan erbjuda fälgar på upp till 22 tum.

Markus Eberle

Markus Eberle’s hand stryker framskärmen.Markus Eberle’s hand stryker framskärmen.
Markus Eberle står framför baksidan av Audi RS 6 Avant performance och ler.Markus Eberle står framför baksidan av Audi RS 6 Avant performance och ler.


Den breda karossen förstärker också de imponerande prestandasiffrorna och köregenskaperna hos Audi RS 6 Avant och utgör i vissa fall en förutsättning för dem. 

”Vi kan också montera fälgar som är en tum större än i A-serien tack vare att hjulhusen är större och bredare.” 

Det gör att fälgarna på Audi RS 6 Avant performance kan vara upp till 22 tum stora. 

”Fälgarnas bredd ökar också, samtidigt som däckprofilen minskar. Det ger mer styvhet i däcken, bättre direktkontakt med marken och märkbara fördelar i kurvdynamik”, säger Markus Eberle och tillägger: ”Men det är egenskaper som framför allt kan utnyttjas fullt ut i extrema situationer.”

I vardagen däremot, det som alla Audi RS-modeller är designade för, är bilens utseende desto viktigare för Markus. 

”Jag vet inte hur många gånger jag redan har sett Audi RS 6 Avant performance. Men den ger mig gåshud och ett leende på läpparna varje gång.”

Text: Patrick Morda – Foto: Robert Fischer