Grön riktning
Audi Sverige Livsstil
Grön riktning
 Jörgen Wedefelt sitter bakom ratten i sin bil, en Audi Q4

”Utvecklingen går i ett rasande tempo.”

Jörgen Wedefelt slår ut med händerna och skrattar. Det har sin tjusning att befinna sig på ett globalt bolag som snabbt elektrifierar och digitaliserar produkter – och parallellt utvecklar självkörande bilar.

”Vi är inne på en digital resa vars like bilbranschen inte sett tidigare. Vi behöver tänka annorlunda, vi behöver nya kompetenser och en helt annan typ av ingenjörer”, slår han fast.

Världen lyssnar

Nu, precis som 1999 då en tidigare chef övertalade honom att lämna förlagsvärlden för bilbranschen, säger Jörgen Wedefelt sig vara fascinerad av stora bolags betydelse för den globala utvecklingen. Bilar är något människor världen över kan relatera till, när fordonstillverkare pekar med hela handen får det effekt – oavsett om det handlar om klimatfrågan, mångfald eller arbetsrätt.

”Transportsektorn står för 14 procent av de klimatpåverkande utsläppen. Volkswagen, som äger Audi, står ensamt för 1 procent av utsläppen. Vi har ett ansvar och vi är i full färd med att axla det”, säger han.

Att bilbranschen ska bli grön och hållbar och elbilar mer överkomliga tycker han är en logisk utveckling i ljuset av de krav som individer, samhället och lagstiftare ställer. Men vad som förvånar Jörgen Wedefelt är tempot i elektrifieringen.

”Omställningen går så mycket fortare än vi trott, i synnerhet i Sverige där klimatdebatten är engagerad och röststark. 45 procent av alla bilar som såldes här i fjol var laddbara.”

Omställningen går så mycket fortare än vi trott. 45 procent av alla bilar som såldes i Sverige i fjol var laddbara.

Bilen 2.0

Audi är dock ännu förhållandevis ensamt med att ha satt en ”hård” deadline – 2026 – efter vilken varje ny modell som lanseras ska vara en elbil. Det innebär att förbrännings­motorn börjar fasas ut då, en process som uppskattas ta fram till 2033 globalt men gå fortare i Sverige.

När det gäller självkörande bilar har tekniken också kommit långt, Audi har bland annat låtit journalister åka i förarlösa bilar på den tyska motorvägen autobahn. Innan sådana fordon kan sättas i produktion måste dock en rad legala frågetecken redas ut, som hur många självkörande bilar som egentligen får lov att röra sig inom ett område och vem som bär ansvar om något händer.

”Men i framtiden ska du förhoppningsvis kunna sätta dig i bilen på kvällen och vakna i Åre morgonen därpå, utan att ha kört. Vi står inför en helt ny tillvaro med bilen”, säger Jörgen Wedefelt.

Vad ser du som den största professionella utmaningen just nu?

”Att vi klarar av att attrahera rätt människor till Audi. Jag vill ha mångfald, fler kvinnor och yngre talanger med olika bakgrund. Och jag vill att de stannar länge hos oss.”

Bilbranschen är inte direkt känd för att locka ­kvinnor, hur är det hos er?

”Fyra av mina sex direktrapporterande chefer är kvinnor och vi har 40 procent kvinnor i ledningsgruppen. Jag är glad över det, det gör att vi tar oss an olika frågeställningar på ett bättre sätt.”


Jörgen Wedefelt

Ser sig som kompass

Att driva förändring kan vara utmanande, i synnerhet när världen hukar under en viruspandemi och man arbetar i ett skrå där halvledarbrist och flaskhalsar i leverantörskedjor får reella konsekvenser. 

Men Jörgen Wedefelt säger sig även ha sett positiva konsekvenser av pandemin. Den Täbyfödde ekonomen noterar nöjt att vardagsstressen hos hans medarbetare minskade när de slapp infinna sig på kontoret fem dagar i veckan. Och kreativiteten har flödat i bolaget: stora delar av verksamheten blev digital, flexibiliteten ökade och en återförsäljare började leverera bilnycklar med hjälp av drönare till virusrädda kunder.

”Men jag har saknat att vara ute hos våra återförsäljare och lyssna på dem i deras närmiljö. Det går inte att göra på samma sätt digitalt”, säger han.

Just att lyssna är särskilt viktigt för Jörgen Wedefelt. Han liknar sin ledarstil vid en kompass, ser sig som den som ­pekar ut riktning och mål. Hur företaget sedan tar sig framåt lämnar han gärna till medarbetarna, ”de som är experter”.

”För mig har det alltid varit viktigt att få ansvar, det är först då man verkligen kan sätta en agenda. Jag försöker använda den erfarenheten och delegera så mycket jag kan”, berättar han.

Jag har saknat att vara ute hos våra återförsäljare och lyssna på dem i deras närmiljö. Det går inte att göra på samma sätt digitalt.

Skidor, tennis och böcker

Ledarskapsinspiration har han hämtat från tidigare chefer på bland annat Toyota/Lexus och Hyundai, där han jobbat tidigare. Första gången han klev in på Audi var 2014, då han axlade rollen som försäljningschef. Sex år senare tog han över som Sverigechef – ett jobb han gärna behåller länge.

Så, vad gör då Jörgen Wedefelt när han inte jobbar? Den tennis- och fotbollsälskande tvåbarnspappan tittar gärna på dottern när hon dansar eller följer med sonen på olika idrotter. Och han och sambon promenerar med familjens senaste tillskott, en staffe (staffordshire bullterrier), i Bromma där de bor (”fantastiskt att komma ut så mycket”). Så ofta de kan sticker familjen i väg och åker skidor tillsammans.

”Och jag som började min bana på bokförlag njuter av att läsa. Gärna biografier, men jag gillar också välskrivna deckar­romaner”, berättar han.

Vad gör du och familjen för att leva hållbart?

”Självklart kör jag en elbil, en Q4 e-tron. Och så är det alla de små sakerna: Vi källsorterar, sänker temperaturen hemma och har blivit alltmer intresserade av att köpa begagnat – såväl kläder som möbler och saker till barnen. Min sambo pushar mig att jobba med matsvinnet, vi tänker på det när vi handlar och vi gör oftare matlådor.”

Vill se i framtiden?

Om tio år hoppas Jörgen Wedefelt att Audi ska vara fullt elektrifierat och ha tagit stora steg mot att vara ett klimatneutralt företag.

Har du någon dröminnovation du hoppas har sett dagens ljus då?

”Åh, det vore spännande om än skrämmande att kunna se in i framtiden. Jag är tveksam till att jag skulle våga utnyttja en sådan innovation, men tanken är rafflande.”



Jörgen Wedefelt, chef för Audi Sverige, om:

Att jobba i bilbranschen: ”På middagar saknas det aldrig samtalsämnen, folk pratar gärna om bilar.”

En ögonöppnare: ”Audis program Omvänt ledarskap. I det vänder man på kuttingen, så att jag som man som varit länge i branschen blir ledd av en yngre person, i mitt fall en kvinna. Flera av oss i koncernen har gått igenom det, det hjälper oss att vända på perspektiv och förstå varför vi måste locka en bredare arbetskraft.”

Komponentbristen under covidpandemin: ”Den är och har varit en jätteutmaning. Vi har inte kunnat ge exakta leveransbesked, vilket är väldigt jobbigt. Men vi har försökt underlätta för kunderna, bland annat genom att erbjuda hyrbilar och förlängda leasingavtal. Jag tror att det lättar under den andra halvan av 2022.”

Hur man säljer en bil i dag: ”Det handlar inte så mycket om tekniska detaljer, kunderna är väldigt pålästa och de flesta vet vad de vill redan innan de kommer in i en bilhall. Snarare handlar det om att ta reda på kundens behov, att ställa frågor. Vad bor de, vad har de för körvanor, hur ser de på elbilar?”

Hur mycket han egentligen jobbar: ”Det går i sjok, ibland är det väldigt intensivt. Men under pandemin har de frekventa resorna till Audis huvudkontor
i Ingolstadt i Tyskland ställts in.”

Text: Tina Bjersson ― Foto: Karl Nordlund ― Källa: Audi Magazine nr 01 2022