Audi är dock ännu förhållandevis ensamt med att ha satt en ”hård” deadline – 2026 – efter vilken varje ny modell som lanseras ska vara en elbil. Det innebär att förbränningsmotorn börjar fasas ut då, en process som uppskattas ta fram till 2033 globalt men gå fortare i Sverige.
När det gäller självkörande bilar har tekniken också kommit långt, Audi har bland annat låtit journalister åka i förarlösa bilar på den tyska motorvägen autobahn. Innan sådana fordon kan sättas i produktion måste dock en rad legala frågetecken redas ut, som hur många självkörande bilar som egentligen får lov att röra sig inom ett område och vem som bär ansvar om något händer.
”Men i framtiden ska du förhoppningsvis kunna sätta dig i bilen på kvällen och vakna i Åre morgonen därpå, utan att ha kört. Vi står inför en helt ny tillvaro med bilen”, säger Jörgen Wedefelt.
Vad ser du som den största professionella utmaningen just nu?
”Att vi klarar av att attrahera rätt människor till Audi. Jag vill ha mångfald, fler kvinnor och yngre talanger med olika bakgrund. Och jag vill att de stannar länge hos oss.”
Bilbranschen är inte direkt känd för att locka kvinnor, hur är det hos er?
”Fyra av mina sex direktrapporterande chefer är kvinnor och vi har 40 procent kvinnor i ledningsgruppen. Jag är glad över det, det gör att vi tar oss an olika frågeställningar på ett bättre sätt.”