Tidsresan!
Audi Sverige Design
Tidsresan!

Tidsresan!

Bilmärkena Audi och Horch har en gemensam historia. Utanför Karlskrona bor ett exemplar av 1930-talets kanske vackraste cabriolet. Renoveringen tog 30 år och man måste inte vara bilintresserad för att häpna över resultatet.

Text: Eric Lund ― Foto: Peter Cederling ― Källa: Audi Magazine nr 02 2020 Lästid: 6 min

Kjell Ståhl köpte sin älskade Horch för över 30 år sedan.Kjell Ståhl köpte sin älskade Horch för över 30 år sedan.

Har du tänkt på vad namnet Audi egentligen betyder? I våra öron låter det av förklarliga skäl väldigt tyskt. Men som med många andra ord och begrepp som vi dagligen använder är det faktiskt latin. Audi är det latinska ordet för att höra. Eftersom de flesta av oss har mer skoltyska än latinstudier i bagaget är möjligen även verbet ”horch” bekant. Det betyder alltså lyssna på tyska. Kanske verkar det här resonemanget över måttan vimsigt, men det finns ett spikrakt samband: den tyske ingenjören August Horch. Han är mannen vars efternamn resulterade i två olika bilmärken: Horch och Audi. 

Efter att ha arbetat några år för en annan av bilismens fäder, Carl Benz, i slutet av 1800-talet startade August Horch egen firma i Köln 1899 som 1904 flyttades till Zwickau. Verksamheten blev framgångsrik, men av olika skäl valde August Horch att lämna sitt företag 1909. 

Bara en månad senare hade han dragit i gång en ny firma, som också bar hans efternamn. Det gillade inte ledningen för hans gamla företag, som hade sett till att registrera varumärket Horch på både längden och tvären. Det var då August Horch och hans nya ledningsgrupp brådstörtat samlades till möte hemma hos en av herrarna, Franz Fikentscher, för att spåna fram ett nytt företagsnamn. Sonen i huset läste läxor vid bordet intill och August Horch berättade senare om händelsen: 

”Jag kan inte redogöra för alla konstiga och osannolika namn som kom på förslag den dagen. Franz son, som lyssnade till vår intensiva diskussion, verkade flera gånger vara på väg att säga något, men svalde det och återgick till sina läxor. Till sist strömmade det dock ur honom som en aktiv vulkan: ’Far, vore det inte en god idé att kalla företaget Audi i stället för Horch?’”

Så kom det sig att Audi och Horch blev två separata bilmärken, men med gemensamt ursprung och samma betydelse. År 1932 knöts de dessutom ihop på nytt. Det var då den stora koncernen Auto Union bildades, där även fordonstillverkarna DKW och Wanderer ingick. De fyra ringarna på dagens Audibilar är helt enkelt symbolen för de fyra bolagen som gick samman. 

Kromdetaljer på en HorchKromdetaljer på en Horch

Och därmed förflyttar vi oss från mellankrigstidens Tyskland till 2020-talet och ett villagarage i Tving, en liten ort strax norr om Karlskrona i Blekinge.

”Den är väldigt tungstyrd, men jag är i alla fall tacksam över servoassisterade bromsar”, säger Kjell Ståhl. 

Bilen han talar om väger 2,6 ton, är närmare 5,4 meter lång och slurkar gärna i sig 2,5 liter bensin per mil. Av den beskrivningen är det lätt hänt att bli avskräckt – men det räcker med ett hastigt ögonkast på bilen för att komma på andra tankar. Det är kort sagt en av epokens vackraste bilar som sträcker ut sig framför fotografens kameralins. 

Horch 853A är en tvådörrars cabriolet med all den grace och elegans som vi förknippar med 1930-talets bilnobless. Kjell Ståhls Horch har dessutom den behagfulla färgkombinationen svart och elfenbensvit, men när han kom hem med bilen på släpkärra var den inte någon lisa för ögonen. ”Suffletten hängde i trasor och motorn stod lastad bredvid på släpet. Min fru tittade ut genom köksfönstret och ropade ’har du betalat pengar för den skrothögen’.”

Detta utspelade sig 1988, och kanske undrade även Kjell Ståhl själv vad han ställt till med. Intresset för klassiska bilar hade han redan odlat under många år. Nu var han lite ospecificerat på jakt efter just en cabriolet från 1930-talet och svärmade bland annat runt olika Mercedesmodeller, men hittade inget lämpligt objekt. 

Det var då en Horch 853A dök upp på radarn. Bilen hade nyligen importerats till Sverige, men hade sin historia i Polen.

”När jag började renovera bilen upptäckte jag skotthål efter ett grovkalibrigt vapen. Utvändigt var det åtgärdat, men på insidan fanns spår av genomslaget kvar. Dessutom hade bilen uppenbarligen brunnit baktill och bakljusglasen hade mörkerbelysning av celluloid.”

Horch 853A Sportcabriolet

Årsmodell: 1939.
Motor: 8-cylindrig radmotor, överliggande kamaxel, 2 ventiler per cylinder, volym 4 944 kubikcentimeter. 12-volts elsystem.
Max effekt: 120 hästkrafter vid 3 600 r/min.
Kraftöverföring: Synkroniserad, manuell växellåda med överväxel, fyra växlar. Bakhjulsdrift.
Chassi: Helsvetsad, kryssformad ram. Kaross av plåt, delvis spikad på stomme av askträ.
Mått: Längd/bredd/höjd 535/183/158 cm. Hjulbas 345 cm.
Vikt: Cirka 2 600 kg.
Acceleration: 0–100 km/h cirka 30 sekunder.
Toppfart: Cirka 130 km/h.
Nypris 1939: 15 250 riksmark, motsvarande cirka 720 000 kronor i dagens penningvärde.
Antal tillverkade: Modell 853 gjordes i 627 exemplar, 853A i 397 exemplar.

Kjell Ståhl har hunnit fördjupa sig i varje detalj av bilens konstruktion. Att renoveringen skulle ta 30 år – bilen färdigställdes och besiktigades 2018 – hade han inte kunnat föreställa sig. Familj, husbygge och arbete kom emellan. Men ett skäl till att processen drog ut på tiden är även Kjells noggrannhet. 

”Allt ska vara i strikt originalutförande. Jag vill att bilen ska ha rätt detaljer ända ned på skruvnivå. Elkablarna är tygomspunna och min dotter‚ som bor i London, hjälpte mig att hitta rätt sort från en engelsk firma. Bilen har dessutom otroligt mycket krom både ut- och invändigt. Jag höll på att ruinera mig på all kromrenovering.”

Kjell Ståhl understryker att han aldrig hade klarat alla moment på egen hand, en stor del av arbetet har bestått i att hitta rätt hantverkare för varje uppdrag. Till och med den magnifika träinredningen – med valnötsrot, almrot och så kallad valnötspyramid samt dörrhandtag av buffelhorn – tog Kjell hjälp med, trots att han arbetat många år som träslöjdslärare. 

”Det krävs stor kunskap och en fanerpress för att kunna åstadkomma de välvda ytorna, som är både konkava och konvexa. Men bilen är rolig att arbeta med, det finns gott om plats under skalet och allt är tilltaget för att hålla i minst 100 år.”

Det sistnämnda märks exempelvis på suffletten, som är sex–sju centimeter tjock och innehåller ett lager med hästtagel.

Kromdetaljer på en HorchKromdetaljer på en Horch

”Det är som att köra en vanlig täckt bil när suffletten är uppfälld”, säger Kjell.

Många timmar har gått till att studera andra bilexemplar, för att se hur detaljerna är utförda. Dels genom att besöka ägarna till de fyra–fem andra Horch 853A som finns i Sverige, dels genom talrika resor till mässor och utställningar i både Tyskland och England. Med åren har Kjell byggt sitt eget nätverk av skickliga yrkespersoner och kunskapskällor.

Att leva med en pågående renovering under en så lång period ger extra starka känsloband till fordonet. Sommaren 2021 återstår fortfarande smådetaljer att fixa, men bilen är redo för att möta de mest kritiska blickar på bilutställningar runt landet. ”Den är härlig att köra, men när vi ska till evenemang längre bort tar jag den på transport”, säger Kjell. ”Och sälja den kommer jag aldrig att göra.”

Av vraket som kom in på gårdsplanen en dag 1988 blev ett stycke rullande bil- och världshistoria. Med Horch kan linjerna spåras tillbaka till bilismens absoluta startpunkt, och hela vägen fram till dagens mest avancerade modeller från Audi. 

Kjell Ståhl köpte sin älskade Horch för över 30 år sedan.Kjell Ståhl köpte sin älskade Horch för över 30 år sedan.

August Horch och hans bilar

Född: 1868 i Winningen.

Död: 1951 i Münchberg. 

Karriär i korthet: Anställdes som chef för biltillverkningen hos Carl Benz i Mannheim 1896 och verkade där till 1899. Startade egen verkstad i Köln 1899 och flyttade sedan verksamheten till Reichenbach 1902. Grundade sedan A. Horch Motorwagenwerke AG i Zwickau 1904, men lämnade bolaget 1909. Startade samma år Audi i Zwickau, och nådde bland annat stora framgångar i dåtidens motortävlingar med sina egenkonstruerade bilar. 

Bilmärket Horch: Levde vidare sedan August Horch lämnat företaget. Köptes 1928 av dansken Jørgen Skafte Rasmussen, som ägde bil- och mc-tillverkaren DKW. År 1932 slogs Horch och DKW samman med Audi och Wanderer, så att den stora koncernen Auto Union bildades. Den sista civila bilen av märket Horch tillverkades 1940. 

August Horch fångad precis innan start i Austrian Alpine Run i tävlingsbilen, Auto Union Type C.