Och därmed förflyttar vi oss från mellankrigstidens Tyskland till 2020-talet och ett villagarage i Tving, en liten ort strax norr om Karlskrona i Blekinge.
”Den är väldigt tungstyrd, men jag är i alla fall tacksam över servoassisterade bromsar”, säger Kjell Ståhl.
Bilen han talar om väger 2,6 ton, är närmare 5,4 meter lång och slurkar gärna i sig 2,5 liter bensin per mil. Av den beskrivningen är det lätt hänt att bli avskräckt – men det räcker med ett hastigt ögonkast på bilen för att komma på andra tankar. Det är kort sagt en av epokens vackraste bilar som sträcker ut sig framför fotografens kameralins.
Horch 853A är en tvådörrars cabriolet med all den grace och elegans som vi förknippar med 1930-talets bilnobless. Kjell Ståhls Horch har dessutom den behagfulla färgkombinationen svart och elfenbensvit, men när han kom hem med bilen på släpkärra var den inte någon lisa för ögonen. ”Suffletten hängde i trasor och motorn stod lastad bredvid på släpet. Min fru tittade ut genom köksfönstret och ropade ’har du betalat pengar för den skrothögen’.”
Detta utspelade sig 1988, och kanske undrade även Kjell Ståhl själv vad han ställt till med. Intresset för klassiska bilar hade han redan odlat under många år. Nu var han lite ospecificerat på jakt efter just en cabriolet från 1930-talet och svärmade bland annat runt olika Mercedesmodeller, men hittade inget lämpligt objekt.
Det var då en Horch 853A dök upp på radarn. Bilen hade nyligen importerats till Sverige, men hade sin historia i Polen.
”När jag började renovera bilen upptäckte jag skotthål efter ett grovkalibrigt vapen. Utvändigt var det åtgärdat, men på insidan fanns spår av genomslaget kvar. Dessutom hade bilen uppenbarligen brunnit baktill och bakljusglasen hade mörkerbelysning av celluloid.”