Den nya lysande blicken
Audi Sverige Design
Den nya lysande blicken

Den nya lysande blicken

Lukas Rittwage skapade Audis ögon – de nya ikoniska strålkastarna – med inspiration från de fyra ringarna.

Text: Bernd Zerelles ― Foto: Dirk Bruniecki Lästid: 4 min

Fordonet som visas är en konceptbil som inte är tillgänglig som produktionsmodell.

Designer Lukas Rittwage reveals the Audi eyes on a screen.Designer Lukas Rittwage reveals the Audi eyes on a screen.

När Lukas Rittwage pratar om Audis ögon som han har designat fylls hans röst av tillfredställelse och stolthet.

”Pupillen i mitten ger bilen den fokuserade blicken, och alla som tittar bilen i ögonen blir förtrollade”, säger Lukas Rittwage. 

Som medlem i Audis ljusdesignteam fick Lukas Rittwage en utmaning: Designa ett par minimalistiska, ögonlika strålkastare med potentialen att bli ett ikoniskt kännetecken för Audi. 

Resultatet? En enkel men slående design som kommer pryda Audimodeller i flera generationer framåt. Kort sagt, Audis nya ögon. De används redan nu på tre konceptbilar – Audi skysphere concept¹, Audi grandsphere concept¹ och Audi urbansphere concept¹.

Portrait of Audi designer Lukas Rittwage.Portrait of Audi designer Lukas Rittwage.
A model of a headlight with Audi eyes.A model of a headlight with Audi eyes.

Extraordinära utmaningar kräver extraordinära idéer. Istället för att börja med skisser antog Lukas Rittwage ett mer grafiskt tillvägagångssätt:
”Jag visste redan från början att jag ville ha vår logga som bas i designen. Detta eftersom jag är övertygad om att Audiringarna är ett av de mest starkaste varumärkena i bilindustrin”.



Med utgångspunkt i ringarna och dess överlappning började Lukas Rittwage experimentera, hela tiden med samma fråga i bakhuvudet: Hur skapar man något som ser ut som ett öga? Genom att göra de två mittenringarna kraftigare skapade han ett större djup, där förgrunden står ut och hamnar i fokus. Det var det som blev ögats pupill.


”Estetiken i Audis strålkastardesign gav oss fria tyglar när det kom till formen och linjerna. Jag valde aktivt att försöka skapa en helt ny känsla och look”, säger Lukas Rittwage.

 
The Audi rings on a screen.

Första steget var att ge mittenringarna en tydligare markering.

Vi använder strålkastardesign för att ge bilen ett ansikte och karaktär

Lukas Rittwage

En bil som blinkar med sina strålkastare.En bil som blinkar med sina strålkastare.

”Även om jag bara markerade två av ringarna i själva ögat, hade jag hela tiden alla fyra ringar i åtanke”, säger Lukas Rittwage. 

När ögat är monterat i strålkastaren utgör de två mittenringarna pupillen och de yttre delarna de andra två ringarna. Bredden på strålkastaren korresponderar dessutom med bredden på Audi-loggan. En av fördelarna med att göra på det här sättet är att de två yttre delarna kan fungera för DRL (daytime running lights) och komma hem/lämna-funktionerna.

”En viktig del i designprocessen var att få ut det mesta av alla ljusinnovationer som tagits fram de senaste åren”, förklarar Lukas Rittwage.

Det som gör Lukas Rittwages design så framgångsrik är kombinationen av cirklar och rektanglar. När de två Audiringarna är placerade högre upp i den rektangulära modulen upplevs ögat rundare och mer avslappnat. Genom att platta till ringarna något och sätta de mer i vinkel skapas en mer fokuserad look. Ibland är pupillerna något mindre och ibland lite större. Dessutom säkerställer ögonen att ingen missar att det är en Audi som närmar sig.

”I slutändan handlar det om det uttryck som strålkastarna, Singleframe-grillen och bilens proportioner skapar tillsammans. Vi använder ljusdesign för att plocka fram bilens karaktär och gen den ett ansikte”, säger Lukas Rittwage.

Designer Rittwage gesticulates in front of a vehicle projection.Designer Rittwage gesticulates in front of a vehicle projection.
Designer Lukas Rittwage.Designer Lukas Rittwage.

”För mig har Audi alltid varit det bilmärke vars design har linjerat bäst med den enkelhet och funktionalitet som är Bauhaus-filosofin. När vi presenterade mitt ”Audi eyes”-koncept för Audis designchef Marc Lichte sa han: ’Det är här exakt den typ av Bauhaus-estetik och Audi-logik som definierar vårt varumärke’. Det den ultimata bekräftelsen och ett otroligt och mycket känslosamt ögonblick för mig eftersom jag är född precis vid Bauhausbyggnaden och uppvuxen i Dessau”.