RS 3 Sportback > A3 > Audi Sweden

RS 3 Sportback

Förbrukning blandad körning: 8,4–8,3 l/100 km
CO2-utsläpp blandad körning: 192–189 g/km

2.5 TFSI quattro S tronic 1
551 700 SEK

  • Grundpris
    551 700 SEK
  • Tillvalsutrustning
    0 SEK
  • Pris:
    551 700 SEK
  • Finansiering per månad
    Byt finansiering
    Finansiering:
    Bilförmån 2
    4 067 SEK
Nya bilar i lager som matchar din konfiguration

Imponerande och rekordsnabb.

Den potenta 5-cylindriga TFSI-motorn levererar 400 hk och ett maximalt vridmoment på 480 Nm vilket gör att Audi RS 3 Sportback klarar rushen från 0 till 100 på raska 4,1 sekunder. Utvändigt avspeglar Audi RS 3 Sportback sin styrka med stora luftintag, profilerade kjolar och en stilig single frame-grill i svart högglans.

RS 3 Sportback är tyvärr inte längre byggbar för nuvarande modellår (2018). Nya bilar kan finnas tillgängliga i lager, kontakta din Audi-återförsäljare för mer information.

563x317_ARS3_161006.jpg
2.5 TFSI är så mycket mer än en motor – den är ett löfte om adrenalinstinn körglädje. Som tillval kan man få topphastigheten höjd till 280 km/h. Med sin tändningsföljd 1-2-4-5-3 förstärker det 5-cylindriga kraftpaketets motorbludder den mäktiga körkänslan ännu mer. Det speciella välljudet uppstår genom att närliggande cylindrar och de som ligger längre från varandra tänds om vartannat. 7-stegade S tronic har dubbla kopplingar vilket gör växlingarna blixtsnabba och att den imponerande motorkraften effektivt leds vidare till quattro permanent 4-hjulsdrift. Med sin effekt på 400 hk är den nya motorn hela 33 hk starkare än sin föregångare. Dessutom väger den 26 kg mindre, bl.a. tack vare ett vevhus av aluminium. Därför tar accelerationen från 0 till 100 km/h endast 4,1 sekunder för RS 3 Sportback. Det maximala vridmomentet på 480 Nm finns tillgängligt hela vägen från 1.700 till 5.850 varv/min – för enastående motorstyrka över ett mycket brett varvtalsområde.
563x317_ARS3_D_161006_detail.jpg
Standardmonterade quattro permanent 4-hjulsdrift svarar tillsammans med den 7-stegade dubbelkopplingsväxellådan S tronic för ännu bättre dynamik och briljans på vägen. Kraften från motorn fördelas variabelt mellan hjulaxlarna – ju sportigare du kör, desto oftare och snabbare läggs lejonparten av momentet ut på bakaxeln. Spårvidden fram är 20 mm större än på A3 Sportback, därför också avståndet mellan framskärmarna. Dessutom har den speciella elektroniska stabiliseringskontrollen för RS ett speciellt ”Sport”-läge som gör det möjligt att drifta på ett kontrollerat sätt – för klara fördelar på alla underlag. Det standardmonterade kördynamiksystemet Audi drive select låter föraren bestämma karakteristiken för t.ex. styr- och motorstyrningssystemen och de ställbara klaffarna i avgassystemet.
Så här ser ideallinjen ut. Audi RS 3 Sportback är lika perfekt ur alla synvinklar. Single frame-grillen har en utpräglad 3D-design och pryds av en quattro-logo, de stora luftintagen och de profilerade kjolarna ger bilen en unikt dynamisk look. Den konturerade RS-stötfångaren får fronten att se ännu bredare ut. Med stylingpaketet svart högglans (tillval) kan man ge frontspoilern, ramen runt single frame-grillen och listerna runt rutorna en ännu tuffare framtoning. Takspoilern, diffusorinsatsen med sina lodräta lister och de stora ovala ändrören på RS-avgassystemet gör bakpartiet extra imponerande. Något annat som gör bilens grymma prestanda extra tydlig är de gjutna 19"-aluminiumfälgarna med 5-armad rotordesign och de keramiska bromsskivorna (tillval) fram. Men för den som ligger bakom gäller det att passa på – i nästa ögonblick har Audi RS 3 Sportback redan försvunnit ur sikte.
RS-Collage.jpg
Alltid pole position.

Som standard hälsas föraren välkommen av belysta instegslister prydda av en RS 3-logo. Standard är också sportstolar klädda i utsökt svart finnappa och garnerade med en stilig RS-logo. Som tillval finns ännu mer skålade RS-sportstolar med integrerade nackskydd. Och för en optimalt sportig look och atmosfär finns tillvalspaketet ”RS-Design” som har ett generöst innehåll. Eller vad sägs om röda kontrasterande dekorsömmar (bl.a. på dörrarmstöden, golvmattorna och säkerhetsbältena), eller en läderklädd RS 3-multifunktionsratt, avplanad nedtill och försedd med växlingspaddlar för precis kontroll. Lägg till detta den helt digitala instrumentinsatsen ”Audi virtual cockpit” som visar all information om bilen på sin 12,3" stora display, om du så vill på en speciell RS-skärm som sätter varvräknaren i fokus.