Körupplevelse > Teknik & funktioner > Audi Sverige
Grå Audi Q3 snett framifrån körandes på en väg, en stad visas i bakgrunden

Körupplevelse

Allt du behöver – i en och samma bil

En körupplevelse kan vara många saker. En kurvig bergväg i alperna, långkörning på motorväg eller med full attack på banan kräver olika attribut av bilen. Därför finns det i varje Audi teknik som gör att du kan njuta av allt – i en och samma bil.

quattro fyrhjulsdrift

Audi och quattro går hand i hand. Fyrhjulsdriften som Audi har gjort sig kända för. Inte minst i Sverige eftersom våra skiftande årstider, omväxlande natur och vår vilja att utforska ställer höga krav på framkomlighet. Det bevisas inte minst genom att 2020 var andelen Audi utrustade med quattro hela 68%.

Mekaniken
quattro fyrhjulsdrift kommer i olika former beroende på Audimodell. En funktion har dock alla modeller gemensamt. Det är hur systemet fungerar tillsammans med den hjulselektiva vridmomentsfördelningen – en programvarufunktion hos den elektroniska stabilitetskontrollen (ESC). Under dynamisk kurvtagning bromsar systemet de obelastade hjulen på insidan av kurvan mycket försiktigt innan de hinner börja slira. Denna funktion gör hanteringen neutral, dynamisk och stabil.

Elektrisk quattro
Audi e-tron och e-tron Sportback är utrustad med en elektrisk fyrhjulsdrift och bibehållen konventionell sportdifferential. Quattrosystemet fördelar kraften mellan fram- och bakaxel beroende på körstil och situation. Vid lugn körning används bara elmotorn på bakaxeln och den främre motorn kopplas in vid aktiv körning eller om greppet är på gränsen. Fördelningen av kraften mellan axlarna går på bara 30 millisekunder.
Blå Q5 sportsback i profil körandes upp för en snötäckande backe



Hill Descent Control

I kombination med en speciellt anpassad adaptiv fjädring kan du använda dig av funktioner som hill descent control och tilt angle assist i flera av våra modeller. Det gör att du enkelt och med självförtroende ta din Audi offroad.
Hill Descent Control


audi_allwheelsteering_A212795_large.jpg

Fyrhjulsstyrning

Fryhjulsstyrning har två fördelar. Den förminskar bilens svängradie i låga hastigheter, samtidigt som den gör bilen mer stabil i högre hastigheter. I låga hastigheter svänger bakhjulen i motsatt riktning mot framhjulen, medan de i högre hastigheter svänger med framhjulen. Detta medför att bilen i låga hastigheter uppträder som en mycket mindre bil än vad den egentligen är. Vändcirkeln minskar med omkring en meter vilket i fördelaktigt i exempelvis parkeringssituationer.

När bakhjulen i högre hastigheter svänger åt samma håll som framhjulen blir upplevelsen att bilen har ett längre axelavstånd än den egentligen har. Resultatet av det är en förbättrad stabilitet i kurvor och i vid undanmanövrar.

Med tillvalet Dynamisk fyrhjulsstyrning öppnas ytterligare möjligheter upp. Det gör nämligen att fram- och bakhjulen kan styras individuellt beroende på situation. I det fallet får styrningen kommandon från chassit, och kan på egen hand göra små styringrepp för att exempelvis motverka under- och överstyrning – eller på underlag där drivgreppet skiljer sig mellan hjulen.
audi_drive_select_A170810_large.jpg

Audi drive select

Med Audi drive select ges föraren möjligheten att välja körläge och inställningar på sin Audi. Föraren kan välja mellan Auto, comfort, dynamic eller efficiency som alla har olika karaktär i motor, växellåda och fjädring. Det gör att föraren själv kan bestämma om körupplevelsen ska vara extra komfortabel, bränslesnål eller sportig. I körläge individual kan varje del konfigureras individuellt. Till exempel kan fjädringen vara inställd på Comfort medan motor och växellåda är i det sportigaste läget. Helt enligt föraren preferenser.

Q- och Allroadmodeller har därtill ett allroad- och ett offroadkörläge som tillsammans med den individuella luftfjädringen gör att bilen blir redo för körning i tuff terräng.

Oavsett modell och utrustningsnivå ändrar Audi drive select karaktären på styrning och responsen från motorn. Särskilda tillval kan dock göra att Audi drive select kan justera bilens karaktär på fler sett. Dessa är:
– automatisk växellåda
– quattro fyrhjulsdrift
– sportdifferential
– Adaptiv luftfjädring med elektronisk dämparreglering
– Fjädring med dämparreglering
– Dynamisk styrning, fyrhjulsstyrning och dynamisk fyrhjulsstyrning
– Elektromekanisk krängningsstabilisering
– Aktiv fjädring
– Matrix LED-strålkastare och HD Matrix LED-strålkastare
– Ambientbelysning (stämningsbelysning)
– Automatisk luftkonditionering
– Adaptiv farthållare (ACC) eller Adaptiv farthållningsassistans (ACA)

I vissa speciellt sportiga modeller, exempelvis RS-modellerna, kontrolleras också ljudnivån på avgassystemet. Audi drive select styrs genom MMI-systemet eller med en knapp på mittkonsolen, beroende på modell.
sport_diff_A170614_large.jpg

Sportdifferential

Audis sportdifferential gör bilens köregenskaper, drivgrepp och stabilitet bättre genom att den aktivt fördelar kraften mellan bakhjulen. Den har dessutom genom quattro fyrhjulsdriften en låsningsbar central differential.

Utöver att vara utrustad med en konventionell differential har sportdifferentialen en integrerad växel och en koppling som drivs av elektrohydraulik. En elmotor driver den oljepump som ser till att hydrauliken har rätt tryck. När kopplingen stängs tvingas det hjul som snurrar långsammare att accelerera. Den effekt som behövs för det hämtas via differentialen från det andra, snabbare hjulet. På det sättet kan nästan all effekt skickas till ett av hjulen om det behövs.

Sportdifferentialen är ständigt aktiv och fördelar blixtsnabbt kraften mellan hjulen. Vid instyrning, eller vid acceleration ut ur en kurva skickas det mesta av kraften till det yttre bakhjulet. Det gör att bilen svänger in bättre, minimerar understyrning, samt har bättre grepp ut ur kurvan. Skulle bilen börja överstyra stabiliseras bilen snabbt genom att kraften skickas till den inre hjulet.

Mjukvaran som styr sportdifferentialen mäter och räknar konstant ut den optimala kraftfördelningen mellan bakhjulen och kalkylerar också med bilens hastighet, styrvinkel och acceleration.
audi_torquesplitter_illustration_A217529_large.jpg

Torque splitter

Audi är synonymt med quattro. Fyrhjulsdriften är en grundsten i varumärket Audi och representerar optimalt grepp på alla underlag. I Audi RS 3 används quattro fyrhjulsdrift för första gången tillsammans med vår RS Torque Splitter. Det gör att RS 3 går att drifta med trots att den är fyrhjulsdriven. Allt du behöver göra är att gå till menyn för Audi drive select dynamic handling system och välja körläget RS Torque Rear.

Vridmomentet som skapas av motorn omvandlas i växellådan och överförs till differentialen på framaxeln. Därifrån skickas effekten till framhjulen via differentialen och till bakhjulen, om kopplingarna i RS Torque Splitter är stängda, genom kardanaxeln. På bakaxeln sitter sedan en vinkelväxel som fördelar effekten till de båda bakhjulen.

När ett framhjul tappar grepp fångas det vridmomentet upp och skickas till bakaxeln. Som mest kan 50 procent av all effekt fördelas till bakhjulen. Det RS Torque Rear-körläget sedan kan göra är att skapa överstyrning genom att fördela all effekt avsedd för bakaxeln till det yttre hjulet. Och du kan drifta med bilen trots att den är fyrhjulsdriven.
audi_magnetic_ride_tt_A178068_large.jpg

Audi magnetic ride

Audi magnetic ride anpassar fjädringens hårdhet till rådande vägförhållanden och förarens körstil. Hydraulikvätskan i dämparna innehåller magnetiska partiklar och när ström förs genom en fjäder som finns integrerad i dämparen skapas ett magnetfält som ändrar partiklarnas egenskaper och får dem att röra sig i motsatt riktning mot hyraulikvätskan vilket i sin tur gör dämparen hårdare. Hela den här processen går på bara några millisekunder.

Kontrollenheten i systemtet räknar kontinuerligt ut den optimala inställningen för dämparen för att åkkomforten ska vara så bra som möjligt. När man svänger stärker systemet upp dämparna på den yttre sidan för att förhindra att bilen kränger. På samma sätt blir de främre dämparna hårdare när man bromsar för att undvika att bilen niger. Audi magnetic ride arbetar i bakgrunden oberoende vilket körläge som är inställt, men anpassar sig efter dessa. I Comfortläge premieras mjuka och lugna dämparrörelser, medan sportläget är hårdare för förbättrade köregenskaper.
audi_predictive_suspension_A1710472_large.jpg

Predictive active suspension

Predictive active suspension anpassar fjädringen efter hur vägen ser ut och anpassar fjädringen därefter. Systemet kan ställa in varje dämpare individuellt och kan på så sätt kontrollera exakt vad bilen gör i varje given situation.

Vid varje hjul finns en elmotor som styrs av bilens 48-voltsystem. Bilens ECP-system skickar kontrollsignaler till systemet var femte millisekund. Om det upptäcker att bilen är på väg att börja kränga, spänner elmotorn emot så att karossen håller sig plan.

Tack vare predictive active suspension kan bilen anta många skepnader. I Dynamic-körläge uppträder bilen sportigt. Fjädringen blir hård vilket förbättra köregenskaperna i kurvor jämfört med en konventionell fjädring. I Comfortläget är bilen istället mjuk och glider nästan omärkbart över ojämnheter i vägbanan.

Predictive active suspension i kombination med Audi pre sense 360˚ förbättrar också den passiva säkerheten. I fall där en sidokollision är oundviklig, så höjer sig fjärdingen med 80 millimeter på den sidan som kollisionen kommer att ske på bara en halv sekund. Det gör att starkare delar på billen kaross absorberar med kraft från krocken och kraften som passagerarna på den påkörda sidan av bilen utsätts för minskar med upp till 50 procent jämfört med om fjädringen inte höjt sig.
audi_adaptive_dampers_A170618_large.jpg

Adaptiv fjädring

I fjädringssystemet med dämparkontroll mäter sensorer bilens karossrörelser. Dämparna anpassar sig sedan till körsituationen och hur underlaget ser ut. Det resulterar i en bättre körupplevelse med ännu bättre komfort. Föraren kan välja mellan ett flertal fjädringsinställningar med hjälp av Audi drive select-systemet.

Chassikontrollsystemet arbetar med de nya CDC-dämparna (Continous damping control). Kolvarna i dämparna är utrustade med speciella magnetspolar som gör att hydraulikvätskan kan flöda med exakt rätt hastighet. Chassits styrdon bearbetar alla signaler från sensorerna inom en millisekund och kontrollerar varje dämpare individuellt. Det möjliggör för en väldigt exakt fjädringskomfort.
audi_adaptive_air_suspension_A170620_large.jpg

Adaptiv luftfjädring

Audis adaptiva luftfjädring är mångsidig och erbjuder både balanserad komfort och sportighet. Beroende på hastighet, vägens egenskaper och förarens preferenser så kontrolleras fjädringens höjd individuellt – vilket gör körningen lugn och balanserad.

Systemet är individuellt designat för varje specifik modell. På framvagnen på de flesta modeller är stötdämparna inkapslad av luftfjädringen, medan de är separerade på bakvagnen. På Audi A8 är dock tryckluftsfjädrarna monterade direkt på hjulupphängningen.

Kontrollenheten för chassit (ECP) styr varje stötdämpare individuellt och kontrollerar dem med ett intervall på bara ett fåtal millisekunder. Därför kan den blixtsnabbt ställa om och anpassa sig efter rådande väglag.
audi_drc_A193913_large.jpg

Dynamic Ride Control

Sport suspension plus med Dynamic Ride Control (DRC) är speciellt framtaget för våra sportigaste RS-modeller. Den variabla fjädringen går att ställa i tre steg beroende på underlag och förarens preferens. Dämparna är diagonalt sammankopplade med hydraulikledningar och en central ventil som kan styra hydraulikväskans rörelse. På så sätt kan systemet till exempel i en kurva stärka dämparen på det hårt ansatta yttre framhjulet. Det resulterar i mindre krängning i karossen vilket ger ett bättre grepp i vägbanan och förbättrade köregenskaper.

Blev du nyfiken?

Se vilken modell som passar dig.

Tillvalen för varje modell är begränsade. När du bygger en viss modell visas vilka tillval som är tillgängliga.