Från baby till bil
Audi Sverige Livsstil
Från baby till bil

Från baby till bil

När Amanda Olsson övningskörde med sin pappa i en Audi kunde hon knappast ana att hon skulle bli produktchef i Sverige för samma varumärke. Vägen gick – kanske lite oväntat – via barnkläder.

Ibland bjuder livet på tvära kast. I Amanda Olssons fall gick hon från ett toppjobb på Babyshop till positionen som produktchef på Audi. Från att ansvara för försäljning, marknadsföring och produktion av funktionskläder för barn till… ja, vad gör en produktchef på Audi? 

”Jag håller fortfarande på att förstå det själv. På Babyshop ägde jag produkten: hitta hålet på marknaden, ta fram produkten, förhandla med leverantörer så att den producerades på det sätt vi ville för att sedan lansera den på marknaden.

Men här säljer vi en redan färdig produkt, där vårt huvudfokus är att lokalanpassa erbjudandet med standardutrustning och paketering. Men också se till att vi ligger rätt prismässigt på den svenska marknaden. Plus att vi ska vara produktexperter internt och gentemot våra återförsäljare.”

Vilka likheter kan du se mellan branscherna? 

”Det där är faktiskt något jag har reflekterat över de senaste veckorna. Det är klart att bilköpare i grunden är mer lojala mot varumärket än kunder som köper en regnjacka till sitt barn. Men vi vill ju att kunderna ska komma tillbaka – det gäller oavsett om du köpt något för 500 eller 500 000 kronor. Det är viktigt för alla affärsmodeller i alla branscher att inte bara göra en bra produkt utan att också ha en bra helhetstjänst.” 

Bilintresset finns med från början. Hon beskriver hur hon, som enda barnet, alltid har pratat om bilar med sin pappa. Hur bilsnacket blev ett sätt att umgås: Kolla där, en Audi quattro. Och den där gamla skorven! Hör du hur den låter? Jäklar vad snygg den nya Audin är – ska vi provköra den någon dag?


Varför ser vi Audi som något exklusivt men andra märken som mindre exklusiva? Hur kan man skapa olika upplevelser genom varumärket?

”Jag brukar säga så här: Jag vet mest av alla mina tjejkompisar. Jag har koll på många olika bilmärken och deras modeller. Men jag skulle inte kunna förklara vad en hästkraft är. Det är inte den tekniska biten som intresserat mig, utan mer design och varumärken. Varför ser vi Audi som något exklusivt men andra märken som mindre exklusiva? Hur kan man skapa olika upplevelser genom varumärket?”

Just kundernas upplevelse är något som är extremt viktigt för många branscher nu – inte minst för bilbranschen. När allt går att köpa digitalt ställer det högre krav på att köpet går smidigt och är individuellt anpassat för kunden. Här tror hon att detaljhandeln kan lära den mer trögrörliga bilhandeln något.

”Jag tror att det är viktigt att reflektera över att alla kunder är olika. Alla är kanske inte lika intresserande av att speca varje centimenter av sin bil själva. Snarare vill de kanske bara ha några få val där de vet att vi tagit de svåraste besluten åt dem. Utan att tappa dem som faktiskt är intresserade av varenda liten detalj. Och hur ser nästa generation bilköpare ut?”


Hur ser du på utvecklingen från ägande av bilar till abonnemang av mobilitetstjänster? 

”Jag tror att det kommer att vara jätteviktigt. Är det något som kommer att erbjudas direkt av ett bilmärke eller är det en tjänst som kopplar samman många varumärken? All typ av delningsekonomi känns ju extremt relevant. Jag tror att det är speciellt viktigt i storstäder och för yngre generationer. Sedan kommer det alltid finnas någon typ av bilägande.” 

Och så det här med just Audi. Förutom att hon gillar varumärket och designen kommer de fyra ringarna alltid ha en speciell plats i hennes hjärta, berättar hon.  

”Min pappa hade en Audi när jag övningskörde. Vi bråkade men hade också jättekul tillsammans medan jag lärde mig köra bil. Dessutom tycker jag att Audi gör de absolut snyggaste bilarna i världen.”

Amanda Olsson fotograferad i Audis högkvarter i Ingolstadt i södra Bayern.

Amanda Olsson

 Bor: Vasastan i Stockholm.

Utbildning: Service management med retailinriktning vid Lunds universitet.  

Karriär: Fem år på Babyshop. Jag började som inköpsassistent, sedan var jag inköpare. Efter det produktchef och sedan kategorichef. 

Förebild: Nej. Jag vill vara jag.

Vackraste bilvägen? Mellan Trelleborg och Ystad. Väg nummer nio.

Text: Kalle Dixelius― Foto: Dirk Bruniecki ― Källa: Audi Magazine nr 01 2023