Audis Sverigechef Jörgen Wedefelt står inför märkets största produktivoffensiv någonsin.
Audis Sverigechef Jörgen Wedefelt står inför märkets största produktivoffensiv någonsin.
Bilmarknaden som helhet må vara lite avvaktande för tillfället, i ljuset av räntor, inflation och världsläge. Men för Audi stundar under 2024 och 2025 en offensiv som faktiskt saknar motstycke i märkets historia. Aldrig tidigare har så många helt nya bilmodeller lanserats under en så kort period.
”Det är en styrka att vi har så mycket nytt och spännande att presentera”, säger Jörgen Wedefelt som är märkeschef för Audi i Sverige.
En av de största nyheterna hade världspremiär bara timmar innan den här texten skrevs. Det handlar om Audi Q6 e-tron, den första eldrivna modellen från Audi som baseras på PPE-plattformen. Den är från början konstruerad enbart för eldrift, vilket innebär färre kompromisser jämfört med en plattform avsedd för olika typer av drivlinor. Det är dessutom den första elbilen från Audi som tillverkas i tyska Ingolstadt, där huvudkontoret ligger.
Audi Q6 e-tron dyker rakt in i ett bilsegment som bilköpare i både Sverige och andra länder har visat sig gilla skarpt. En eldriven suv i större mellanklass med riktigt goda utrymmen för en familj på resa. Dessutom med mängder av ny teknik.
”Audi kommer inom kort att ha en elbil i varje relevant segment och att Q6 e-tron tillverkas i Ingolstadt är ett statement”, säger Jörgen Wedefelt.
I takt med att de rent eldrivna modellerna blir fler i Audis program kommer modellbeteckningarna att stöpas om. Om ”slutsiffran” är jämn (Q6 till exempel) betyder det eldrift, om siffran är udda (A7 till exempel) är det en laddhybrid alternativt bensin- eller dieseldriven modell. Under en övergångsperiod kommer det att bli lite dubbeltydigt, men inom ett år eller två ska det klarna.
Exempel på ovanstående är att nya Audi A6 kommer att vara eldriven med en beräknad räckvidd på upp till 70 mil per laddning. A6-modellens renommé som sjumilastövlar – långfärdskomfort och utrymmen som få andra – kommer därmed att förstärkas än mer. A6 e-tron kommer både som Sportback och Avant, och det är ingen vild gissning att de även kan komma i sportiga utföranden lite längre fram.
Dessutom har Audi Q7 och Q8 uppdaterats under våren och lanseras som laddhybrider med förlängd räckvidd. Även populära Audi A3 har fått en rejäl facelift med vässad interiör och en rad nya smarta funktioner och uppkopplade tjänster.
Målet ligger dock fast: den sista nya bilmodellen från Audi som inte är helt eldriven kommer att lanseras 2026. Efter det kommer de befintliga modellerna att leva vidare, men inte förnyas.
”Det innebär inte bara att bilarna är eldrivna, utan även ett nytt och mer effektivt sätt att konstruera och tillverka dem där man bygger bilen runt mjukvaran i stället för tvärtom”, säger Jörgen Wedefelt.
Audi kommer med 20 nya modeller under 2024 och 2025, förutom premiärvisningen av Audi A6 e-tron under sommaren 2024 kommer även nya generationer av Audi A5 och Q5 presenteras under hösten. De blir också de första modellerna på den nya Premium Platform Combustion (PPC), det vill säga en helt ny plattform som är anpassad för förbränningsmotorer och laddhybrider.
Det blir alltså en fortsättning med bensin, diesel och laddhybrid även i mellanklassen, vilket många bilköpare fortfarande efterfrågar.
Laddinfrastrukturen är på god väg att täcka in de stora stråken genom Sverige, men i vissa landsändar släpar fortfarande utvecklingen efter.
”För oss gäller det att kunna erbjuda kunden valmöjligheter”, säger Jörgen Wedefelt.
Audis mellanstora suv, Q5, kommer även den i ett helt nytt utförande under 2024. Den är numera en grundbult i modellprogrammet. Ett tillskott under 2027 blir en ny nisch med en kompakt eldriven bil som blir ett viktigt komplement för Audi.
Nu är det enhetligt pris över hela landet för alla eldrivna Audimodeller, berättar Jörgen Wedefelt.
Nu är det enhetligt pris över hela landet för alla eldrivna Audimodeller, berättar Jörgen Wedefelt.
I samband med övergången till allt fler eldrivna bilmodeller har Audi även gjort om sin försäljningsmodell, där återförsäljarna blir agenter – eller partner – till generalagenten. Systemet inleddes för alla eldrivna Audimodeller i november 2023 och innebär bland annat att samma pris gäller för den nya bilen oavsett var i landet man köper den.
”Hur återförsäljaren tar hand om och vårdar kunden är helt avgörande och kommer att vara det stora konkurrensmedlet framöver”, säger Jörgen Wedefelt.
Att bilbranschen står inför en omvälvande tid skriver han under på. En tuffare marknad visar sig bland annat i att många biltillverkare skär ned antalet modellvarianter och möjliga tillval som kunden kan göra. Men Audi ska även i fortsättningen erbjuda stora möjligheter att individualisera sin nya bil.
”Även Audi behöver minska komplexiteten och öka samordningen på vissa plan, men Audi är ett märke där kunderna med självklarhet förväntar sig att kunna utforma sin bil mer efter eget huvud”, säger Jörgen Wedefelt.