dvärggran i motljus

WLTP

Ny standard för förbrukningsvärden

Närmare den verkliga förbrukningen: WLTP omvärderar förbrukningsvärdena.

Sedan 2017 används en ny standard för att testa och ange bilars utsläpps- och förbrukningsvärden – WLTP. Det står för Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure och är en världsomspännande standardiserad testprocedur. Här får du reda på vad det betyder för dig och din Audi.


Vad är WLTP?

Den som köper en bil vill kunna jämföra bränsleförbrukning och utsläppsvärden. Här kan du läsa hur värdena kommer att beräknas med den nya testproceduren.

Goda skäl för WLTP

Eftersom WLTP använder verklig kördata som samlas in världen över, ger det mer realistiska förbrukningsvärden jämfört med tidigare metoder. Här kan du läsa mer om vad som ändras när den nya testproceduren börjar användas.

NEDC och WLTP

Hösten 2017 ersatte WLTP den tidigare testproceduren NEDC. Det nya tester ger värden som stämmer bättre överens med verkligheten. Läs mer om hur de två testmetoderna skiljer sig från varandra.


NEDC och WLTP, en jämförelse

Genom bland annat längre körsträckor och mindre tomgång ger WLTP förbrukningssiffror och utsläppsvärden som stämmer bättre med verklig körning. Så här skiljer sig testmetodernas körcykler.

NEDC

WLTP


NEDC, en översikt

Den standardiserade testmetoden NEDC gäller alla personbilar och lätta lastfordon. Den introducerades 1992 för att fastställa ett fordons bränsleförbrukning och utsläppsvärden i siffror som går att jämföra mellan olika bilar. Översikten visar ramverket som mätningarna baseras på.

  • Temperaturen i laboratoriet ska hålla 20 - 30°C.
  • Sträckan är 11 km.
  • Körcykeln tar 20 minuter.
  • Körcykeln är uppdelad i två faser: 13 minuter simulerad stadskörning och 7 minuter simulerad landsvägskörning.
  • Snitthastigheten är ca 33 km/h.
  • Andelen tomgång är 25%.
  • Maximala hastigheten är 120 km/h.
  • Växlingspunkterna för modeller med manuell växellåda är exakt definierade.
  • Tillvalsutrustning och luftkonditionering ingår inte.


WLTP

Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure, WLTP, är en världsomspännande standard för att testa personbilar och lätta lastfordon. Från och med 1 september 2017 ger den förbrukningsvärden som stämmer bättre med verklig användning, bland annat genom mer omfattande testparametrar.

  • Temperaturen i testlaboratoriet ska vara 23°C.
  • Sträckan är 23 km.
  • Körcykeln tar cirka 30 minuter.
  • Körcykeln omfattar fyra faser (låg, medium, hög och extra hög hastighet).
  • Snitthastigheten är ca 47 km/h.
  • Andelen tomgång är 13%.
  • Maximala hastigheten är 130 km/h.
  • Växlingspunkterna räknas fram i förväg för varje fordon.
  • Fordonets vikt och tilläggsutrustning tas med i analysen.
  • Mäter alla kombinationer av motor och transmission som är möjliga.

Mål för den nya mätningsproceduren

Körcykeln i WLTP  använder utvecklade testparametrar för att fastställa bränsleförbrukningen och utsläppsvärdena.

Fördelarna i korthet:


Transparens

En ny testprocedur visar ett fordons verkliga bränsleförbrukning på ett bättre sätt.

WLTP använder en körcykel som på ett bättre sätt än den föregående standarden NEDC reflekterar den vardagliga verkliga användningen av bilen. Medan förbrukningsvärdena tidigare mättes i abstrakta laboratorieförhållanden med målet att ge jämförbara värden mellan bilmodeller, ger den nya testproceduren en mer exakt prognos för bilens verkliga förbrukning, tack vare förbättrade testparametrar. WLTP är att den simulerar realistisk körning för att ge mer realistiska värden.

Standards

Nya standarden WLTP säkerställer jämförbara testresultat över hela världen.

Ett av de viktigaste målen med WLTP är att ge en standardiserad metod för at fastställa utsläpp och energiförbrukning för olika motorsystem, som bensin, diesel, fordonsgas och el. Ett fordon av samma typ ska ge samma testresultat var som helst i världen om WLTP-procedurens följts korrekt. Att siffrorna ska kunna jämföras är också anledningen till att  det är absolut nödvändigt att mätningarna sker i en kontrollerad miljö i laboratorium. Förbrukningen och utsläppsvärdena mäts tillförlitligt med bilen i laboratorium i en testrigg på "rullar", där bilen körs enligt en förutbestämd testcykel med olika hastigheter.

Frågor och svar