Text: Alrik Söderlind
Audi – från A till Q
Hur mycket kan du om Audi? Följ med på en spännande resa in bakom kulisserna. Här har vi samlat anekdoter, innovationer och överraskande fakta – och allt du någonsin undrat över om Audi. Visste du till exempel att…
A – Audi: Varifrån kommer namnet Audi? Har det något att göra med ljud? Helt rätt! Audi är en latinsk översättning av ordet ”Horch", som betyder lyssna och August Horch grundade Audi 1909. Den första Audibilen var Typ A från 1910 som byggdes i 140 exemplar.
De fyra ringarna i Audis logotype kommer från sammanslagningen av Audi, DKW, Horch och Wanderer som 1932 bildade Auto Union AG, som senare blev Audi. 1995 stämde den olympiska kommittén Audi för logotypen, men förlorade. De fyra ringarna är Audis.
Bonus – A: Aerodynamik. Lågt luftmotstånd är en Audispecialitet och redan 1967 hade NSU Ro 80 ett cw-värde på 0,35 och första generationen Audi 100 slipades till cw 0,30. Nya A6 Sportback har ett cw på 0,21, den mest aerodynamiska Audin någonsin.
Bonus – A: Ski Team Sweden Alpine. Sedan 1997 har svenska alpinlandslaget kört quattrobilar.

1984 blev Stig Blomqvist, med smeknamnet ”Mäster Stig”, världsmästare i en Audi Sport quattro.

Konceptbilen Audi Aicon från 2017 hade varken ratt eller pedaler och var helt självkörande.
1984 blev Stig Blomqvist, med smeknamnet ”Mäster Stig”, världsmästare i en Audi Sport quattro.
Konceptbilen Audi Aicon från 2017 hade varken ratt eller pedaler och var helt självkörande.
B – Blomqvist Stig
”Mäster Stig” är lika ikonisk som bilen som han blev rallyvärldsmästare med 1984 – Audi Sport quattro, eller Ur-quattron. Stig vann totalt 11 VM-rallyn, hamnade på VM-pallen 33 gånger och tog 486 sträcksegrar. Karriären varade i 33 år. En ikon bakom ratten på en ikon kunde inte sluta med annat än en världsmästartitel.
C – Concept
Framtiden skapas med visioner och Audi är kanske världsmästare på conceptbilar. Den första var Audi quattro Spyder från 1991, med mittmotor, ”Audi-design” och aluminiumkaross – som satte fokus på låg vikt.
Quattro Spyder ledde fram till produktionsbilar av aluminium – som lyxbilen Audi A8 som lanserades 1994 och världens första aluminiumbil i stor serie, revolutionerande småbilen A2.
Conceptbilen Audi Aicon från 2017 var självkörande utan ratt och pedaler, inredd som ett vardagsrum och eldriven med en räckvidd på 80 mil. Arbetet med att förverkliga den visionen är i full gång!
D – DKW
”Dampf-Kraft-Wagen” var något så innovativt som ångdrivna bilar som togs fram i bränslekrisens spår under första världskriget. DKW grundades 1916 och blev mest känt i Sverige med efterkrigstidens tvåtaktsbilar. 1932 blev DKW en del av Auto union och symboliserades av en av fyra ringarna.
Bonus–D: Designern Walter de Silva skapade Audis Single-frame-grill.
Bonus–D: Dakarrallyt. 2024 vann Audi som första tillverkare Dakarrallyt med elektrisk fyrhjulsdrift med 392 hk och en bensinmotor som räckviddsförlängare.
Bonus-D: Dubbelkopplingslåda. Audi var först med en dubbelkopplingslåda redan 1985.

Audis första serieproducerade elbil var Audi e-tron som kom 2018.

Ferdinand Piëch var ett tekniskt geni – och en av bilindustrins allra största legendarer.
Audis första serieproducerade elbil var Audi e-tron som kom 2018.
Ferdinand Piëch var ett tekniskt geni – och en av bilindustrins allra största legendarer.
E – e-tron
Redan på 1990-talet började Audi utforska elektrifiering med konceptbilen Audi Duo, en hybridbil med förbränningsmotor och elmotor. 2009 visades första Audi e-tron – en konceptbil som gav inspiration till sportbilen R8 och 2018 debuterade Audis första serieproducerade elbil Audi e-tron som senare fick namnet Q8 e-tron. 2022 vinner Q4 titeln Green Car of the Year. Dagens modellprogram består av Q4, Q6, Q8, A6 och sportbilen e-tron GT.
Bonus-E: Elbilsförsäljning. Under 2023 sålde Audi totalt 178 000 elbilar, en ökning med 51 procent jämfört med 2022. Med en uppsjö helt nya elbilsmodeller fortsätter strategin mot en successiv omställning av hela modellprogrammet.
F – Florettsilver
Jodå, en färg kan ”ägas” av ett bilmärke och framhäva vad märket står för. Florettsilver är en av Audis mest ikoniska och populära färger, med sin metalliska ton, som ger en känsla av kvalitet, high-tech och tidlös elegans. Den hjälper också till att framhäva Audis design.
Att florettsilver dessutom gör att smuts och repor inte syns lika tydligt och reflekterar värme bra är självklart praktiska plus.
Bonus–F: Ferdinand Piëch blev 1988 chef för Audi och drev på teknikutvecklingen och låg bakom att Audi blev ett prestigebilsmärke.
Bonus–F: Försprång. 1971 formuleras Audis slogan och ledstjärna – försprång genom teknik – Vorsprung durch technik.
Bonus–F: Ferdinand Porsche var konstruktören bakom Auto-Unions tävlingsbilar.
Bonus–F: Formula E. Audi vann mästerskapet 2017/2018 med Audi Sport ABT Schaeffler, med 12 segrar.

De så kallade Silverpilarna revolutionerade motorsporten på 1930-talet.

Välkommen till Ingolstadt! Här i Bayern i södra Tyskland har Audi sitt huvudkontor. Fabriken är sedan 2024 koldioxidneutral.
De så kallade Silverpilarna revolutionerade motorsporten på 1930-talet.
Välkommen till Ingolstadt! Här i Bayern i södra Tyskland har Audi sitt huvudkontor. Fabriken är sedan 2024 koldioxidneutral.
G – Grand Prix
På 1930-talet dominerade Auto Union Grand Prix-racingen med sina revolutionerande ”Silverpilar” med mittmonterade motorer och aerodynamiska design. Typ C från 1936 hade en V16-motor på sex liter och 520 hk. Toppfart 340 km/h.
2026 ger sig Audi in i den högsta motorsportklassen Formel 1. Beslutet togs då F1 ska tävla med 100 procent hållbart bränsle och mer elektrifiering – vilket passar Audis fokus på framtidsteknik.
H – Horch
Smeden August Horch grundade Horch & Cie 1899. Innan dess arbetade han för Mercedes-Benz. Horchbilarna var kända för lyx och märket var först med en 8-cylindrig bil på den tyska marknaden. 1932 slogs Horch samman med DKW, Audi och Wander.
I – Ingolstadt
Efter andra världskriget flyttade Audi sitt huvudkontor till Ingolstadt i Bayern. Fabriken i Ingolstadt har varit hjärtat i Audis produktion och ingenjörskonst sedan 1949. 2023 arbetade 40 000 personer för Audi i Ingolstadt. Sedan januari 2024 är produktionen koldioxidneutral.
Bonus – I: Import. Sverigeimporten av Audi startar 1976.
J – Jörg Bensinger var ingenjören bakom quattrotekniken – den första storskaligt tillverkade permanent fyrhjulsdrivna bilen. Allt började med att Jörg 1979 tog fram en fyrhjulsdriven terrängbil åt VW kallad Iltis, som gjorde tjänst i det västtyska försvaret. Efter tester i norra Sverige upptäckte Jörg att den lilla terrängbilen var snabbare på snö än många motorstarkare bilar och genidraget var att stoppa in tekniken i en Audi 80 – som vann sin första rallytävling. Sedan föddes Ur-Quattron...

Välkommen till Ingolstadt! Här i Bayern i södra Tyskland har Audi sitt huvudkontor. Fabriken är sedan 2024 koldioxidneutral.

I hela 23 år körde Mattias Ekström som fabriksförare på Audi – och vann det mesta som gick att vinna.
Välkommen till Ingolstadt! Här i Bayern i södra Tyskland har Audi sitt huvudkontor. Fabriken är sedan 2024 koldioxidneutral.
I hela 23 år körde Mattias Ekström som fabriksförare på Audi – och vann det mesta som gick att vinna.
K – Krocktester
Dåvarande DKW som ingick i Auto union var 1938 det första bilföretaget i historien som genomförde regelrätta krocktester. På 1970-talet byggdes ett första krocktestcenter i Ingolstadt och de första krockdockorna börjande användas. 2023 invigdes ett helt nytt högteknologiskt fordonssäkerhetscenter där över 1 100 bilar krocktestades och man gjorde också över 20 000 virtuella krocktester. Bonus – K: Ken Block: Audi S1 Hoonitron kördes av Ken Block, en 1 400-hästars superelbil som kostade över 135 miljoner kronor att bygga.
L – Le Mans
Audi vann Le Mans 24-timmarslopp 13 gånger mellan 2000 och 2014. Den dieseldrivna R10 TDI var 2006 den första dieseldrivna bilen att vinna Le Mans. 650 hk, 1 100 Nm.
2012 blir Audi först med att vinna Le Mans med hybridteknik.
M – Mattias Ekström
23 år som fabriksförare åt Audi – har någon racerförare haft en längre karriär hos ett bilmärke? Redan 1999 vann Mattias Ekström som 21-åring STCC med en Audi A4 Quattro – så räknar man in det blev det 25 år.
Under 17 år tävlade han i tyska standardbilsmästerskapet DTM med två titlar, fyra andraplatser och 23 segrar.
Det blev också en rallycrosstitel med en Audi S1 EKS RX Quattro, seger i 24-timmarsloppet på Spa-Franchorchamps, rallysegrar, en andraplats i Extreme E och sträcksegrar i Dakarrallyt. Samt fyra gånger mästare i Race of Champions – mot världens bästa bilförare i likadana bilar.
Bonus – M: Medarbetare: Cirka 87 000 personer jobbar inom Audi-koncernen, varav 53 000 i Tyskland.

NSU var från början en cykel-, motorcykel- och biltillverkare som var känt för sin futuristiska design. 1969 slogs NSU ihop med Audi.

OLED
NSU var från början en cykel-, motorcykel- och biltillverkare som var känt för sin futuristiska design. 1969 slogs NSU ihop med Audi.
OLED
N – NSU
Namnet kommer från staden Neckarsulm där cykel-, motorcykel- och biltillverkaren NSU grundades 1873.
Som biltillverkare är NSU mest känt för sin Wankelmotorutveckling och den futuristiska Ro80 blev årets bil 1968 och tillverkades fram till 1977. Man tog också fram NSU K70 – som senare döps om till VW K70. 1969 slogs NSU ihop med Audi. I dag är Neckarsulm Audis andra stora produktionsort i Tyskland.
O – OLED Bakljus
Audi är ljuspionjär med sina avancerade LED-strålkastare och OLED-bakljus (Organic Light Emitting Diodes).
Redan 2016 kom Audi med OLED-bakljus i TT R, som inte bara är snygga utan också ger snabbare respons och bättre synlighet än traditionella lampor. I nya A5 kan man välja mellan åtta olika utseenden och belysningen kan varna bilförare bakom om exempelvis en stillastående kö.
P – Pikes Peak
Audi skrev historia genom att vinna Pikes Peak International Hill Climb tre år i rad (1985–1987) med Walter Röhrl rattandes en Audi Quattro, och duon blev först med att klara tävlingen på under elva minuter.
2010 ställde Audi upp med en Audi TTS kallad ”Shelly” efter Michele Mouton – den första kvinnan som vann Pikes Peak och en VM-rallytävling (i en Audi quattro). Bilen hade ingen människa bakom ratten, utan körde själv.
Q – quattro
I Audis rallydebut i Monte Carlo 1981 körde en Audi quattro förbi en bakhjulsdriven Lancia Stratos efter bara en mil – trots att Audin startade en minut efter.
Sedan dominerade Audi rallyvärlden i flera år och varumärket quattro blev minst lika starkt som Audis.
Namnet quattro kommer från italienskans ”fyra”.
Totalt har det tillverkats över 12 miljoner quattrobilar och närmare varannan Audi som producerats har numera quattrodrift.