Efter 25 år i tjänst har Audi TT nu gått i pension, och det finns inte längre någon modell kvar i produktion. Det innebär slutet på en era för en av Audis främsta designikoner. När Audi TT nu säger adjö är det i sin tredje modellgeneration. 25 år har passerat men samma Bauhaus-inspirerade linjer som gjorde TT till en omedelbar stilikon finns kvar. Och det är dessa linjer som gör att Audi TT kommer att förbli en legendarisk modell.
Tidernas showstopper!
När Audi TT kom för 25 år sedan revolutionerade den bilden av hur en kompakt sportcoupé kunde se ut. Vi säger tack och farväl till en jubilar som bara blivit snyggare med åren.
Text: Eric Lund ― Källa: Audi Magazine nr 02 2023 – 12/04/2023

Tänk dig att du går ut på stan med en orange trafikkon på huvudet. Du skulle ändå inte få lika mycket uppmärksamhet som man fick med en Audi TT i Stockholm hösten 1998. Jag har aldrig blivit lika uttittad eller utfrågad i en ny bil som med den första och uppenbarligen väldigt tidiga testbilen från Audi. På bensinmackar, i gatukorsningar, på varuhusparkeringar. Överallt stannade folk till, pekade och nickade uppskattande eller gav utlopp för sin nyfikenhet.
Så här 25 år senare kan det vara svårt att förstå. Bildesign har generellt tagit stora steg, blivit betydligt mer extrovert och experimentdriven. År 2023 är det svårare att formge en bil som sticker ut i trafikbilden, spännande design är numera ett konkurrensmedel även bland ganska vardagliga bilar.
Grejen med Audi TT var att den tog ett helt nytt grepp på hur en kompakt sportcoupé kunde se ut. Den rundade fronten med de karakteristiska strålkastarna speglades av en lika avrundad bakdel. Midjelinjen var hög och taket lågt. Något liknande hade man faktiskt aldrig sett.
Eller jo – det hade man faktiskt. Redan vid bilsalongen i Frankfurt 1995 visade Audi en konceptbil kallad TT. Grejen med konceptbilar är att de tar ut svängarna. När den produktionsfärdiga bilmodellen sedan debuterar har äpplet ofta rullat långt från trädet. Av de spännande, visionära linjerna och designlösningarna har det blivit en utslätad bil i mängden.
“Audi TT var en bil som både de mest trendkänsliga och de genuina sportbilsentusiasterna ville bli sedda i.”
Men sällan har steget från konceptbil till serietillverkning varit så kort som i fallet Audi TT. När produktionsbilen presenterades 1998 såg den nästan exakt ut som designstudien tre år tidigare. En liten, bakre sidoruta hade tillkommit – för övrigt var den närmast intakt.
För bilens grunddesign – som alltså gick nästan ograverad i produktion – stod amerikanen Freeman Thomas, som tidigare bland annat hade arbetat hos Porsche. Designchef hos Audi var vid den här tiden J Mays, även han amerikan och med definitiv koll på bilhistoriens mästerverk.
Det var så uppenbart att Audis designteam hämtat inspiration till TT från 1930-talets racerbilar av märket Auto Union (föregångare till Audi). Men dessa var stora, extrema farkoster gjorda för att vinna tävlingar. Här var i stället en nätt skapelse med fokus på körglädje och att kunna användas varje dag, året runt.
TT blev föga oväntat en stor succé. Det var en bil som både de mest trendkänsliga och de genuina sportbilsentusiasterna ville bli sedda i. Detta faktum minskade inte när TT Roadster debuterade ett år senare. Faktum är att Freeman Thomas först formgav TT som just en liten cabriolet, coupéversionen tillkom efteråt men fick ändå bli premiärnummer. Det är aldrig fel att ha ett ess till i rockärmen i form av en fällbar sufflett.

Audi TT generation 1. Formen inspirerades av Bauhaus-estetiken och designfilosofin "less is more".

2006 blev Audi TT generation 2 utsedd till världens vackraste bil.
Audi TT generation 1. Formen inspirerades av Bauhaus-estetiken och designfilosofin "less is more".
2006 blev Audi TT generation 2 utsedd till världens vackraste bil.
Klassiskt landsvägslopp inspirerade
Den första generationen TT levde i nästan 8 år och fanns både med framhjulsdrift och quattro fyrhjulsdrift. Motoralternativen bestod främst av turboladdade fyror med olika effektnivåer, men en ny standard sattes 2003 när TT 3.2 släpptes ut på vägarna. Den hade en sexcylindrig motor på hela 250 hästkrafter och ett motorljud som slog an strängarna än mer hos alla bilentusiaster.
När den andra generationen presenterades 2006 hade Audi förfinat det mesta, inte minst genom att använda en större andel aluminium i konstruktionen. Låg vikt var en tydlig prioritet och även här var turbofyror grunden med en VR6 som toppmodell.
På nästan alla sätt blev TT generation två en mer mogen produkt, med fokus på sportiga köregenskaper. Det blev uppenbart inte minst när den nya toppversionen TT RS lanserades 2009. Den hade en femcylindrig turbomotor – precis som klassiska Audi urquattro – på hela 340 hästkrafter. Ljudet, motorkaraktären och fartresurserna gav ytterligare en ny dimension till TT.
Namnet TT står för Tourist Trophy, som är benämningen på klassiska landsvägslopp där det mest kända numera är mc-tävlingen som körs på ön Isle of Man. Men innan beslutet fattades var många andra förslag på tapeten. Freeman Thomas vurmade för "Alpensieger" (alpvinnaren), medan J Mays föreslog "Zuma", efter Zuma Beach på den amerikanska västkusten.
I dag är TT ett distinkt begrepp, och det blev än tydligare med den tredje generationen som presenterades 2014. Med ännu skarpare fokus på sportiga köregenskaper och en försiktig uppdatering av formspråket. I toppversionen TT RS höjdes effekten till hela 400 hästkrafter.

Med Audi TT RS generation 3 gjordes en försiktig uppdatering av formspråket med tydliga sportbils-influenser.
Med Audi TT RS generation 3 gjordes en försiktig uppdatering av formspråket med tydliga sportbils-influenser.
Generation två och tre av TT var inte revolutionerande som den första – det hade varit mycket begärt. Snarare handlade det om finslipning och anpassning till nya tiders förväntningar. Men på ett sätt tog "trean" ett nytt grepp: förarmiljön är kompakt, renodlad och sportbilsfokuserad som få andra. Inte minst hur klimatanläggningens reglage är inbyggda i ventilationsutblåsen på instrumentpanelen förtjänar uppmärksamhet. Design- och ingenjörsarbete på högsta nivå.
Att TT bröt ny mark är ställt utom tvivel. 25 år senare förtjänar den en framskjuten position i designvärldens hall of fame. Och jag lovar att en original-TT fortfarande väcker uppmärksamhet på stan. Du kan lämna trafikkonen hemma.