Första resan
Audi Sverige Livsstil
Första resan

Första resan

Att hämta ut sin nya bil är en härlig upplevelse, och ännu härligare blir det om man hämtar den direkt från fabriken. Audi Magazine följde med Frida och Fred Lindberg på ett oförglömligt äventyr till Ingolstadt och tillbaka.

Text: Oskar Hammarkrantz ― Foto: Amelie Niederbuchner ― Källa: Audi Magazine nr 02 2023 Lästid: 3 min

Svartvit bild som visar Björn Franzen framifrån som lagar mat.Svartvit bild som visar Björn Franzen framifrån som lagar mat.

De stora, tunga dörrarna slås upp. Frida och Fred Lindberg stiger in i rummet. En närmast spöklik gestalt möter dem där ett par strålkastare lyser genom den tjocka tygduken. Tygstycket dras sakta upp, och snurrande på en platta i golvet står en helt ny mörkgrön Audi Q8 e-tron. Platsen är Audi Forum i sydtyska Ingolstadt, och anledningen till att vi befinner oss just här är att Frida och Fred valt att hämta ut sin nya bil direkt från fabriken. En tjänst man kan lägga till när man beställer och specificerar sin bil, och som man bokar genom sin egna lokala Audi Partner hemma i Sverige.

”Det var en jätterolig och otroligt lyxig upplevelse där man blev fantastiskt omhändertagen. En helhetsupplevelse man hinner med på två dagar”, säger Frida Lindberg.

Att det blev just en Audi för paret från Habo utanför Jönköping är ingen tillfällighet.

”Vi är Audifantaster, inte minst Fred. Jag tror att vi har haft tio Audibilar på raken nu”, säger Frida.

Fred börjar räkna tyst i huvudet. ”Ja, tio måste det vara. Det började 2007 när den nya Audi A4 släpptes. Jag föll direkt för den. Och sedan har jag blivit fast.”

Det största skiftet skedde för ungefär fem år sedan när familjen gick över till elbil och köpte sin första Audi e-tron. Den mörkgröna skönheten i rummet i Ingolstadt är familjens tredje e-tron.

”Jag är halvtysk och har många släktingar kvar runt om i Tyskland. Där är det mycket vanligare att man hämtar i fabrik, så det var något mina släktingar gjorde redan när jag var liten”, berättar Fred.

Idén att ta flyget för att hämta bilen kommer dock inte bara från Freds släktingar. Eftersom man köpt i princip alla Audibilarna hos Atteviks Audi i Jönköping har man lärt känna försäljnings- och märkeschefen Ted Granman, som var den som föreslog en hämtningsresa. Och som dessutom följde med själv.

På Audis hemmaplan

Efter en smidig flygresa till München väntade en taxifärd de åtta milen till Audis alldeles egen hemstad Ingolstadt. I staden, som är ungefär som Linköping i storlek, märks stoltheten över Audi överallt. Flaggor med de fyra ringarna vajar, och på landsvägarna utanför stadskärnan är chansen god att få en skymt av kommande prototyper och bilmodeller. I de norra delarna av staden utgör Audis byggnader och anläggningar en stadsdel i sig, där fler än 40 000 medarbetare arbetar hos just Audi.

”Gamla stan i Ingolstadt är jättetrevligt med mysiga gågator och en massa bra restauranger.”

Audi Forum består, förutom själva huvudfabriken, bland annat även av ett museum. Självklart stod både museibesök och fabrikstur på Fridas och Freds schema innan det var dags att hämta ut bilen.

”Museet är extra roligt eftersom Audi har en ganska brokig historia med en rad olika bilmärken. Och fabriksturen är ett måste. Man får till och med se hur de blandar lacken. Just e-tron-serien byggs i Belgien, men det är ändå roligt att få veta vilket arbete det är med att sätta ihop en bil.”

Här finns också en ytterst välsorterad Audishop, som naturligtvis fick ett besök.

”Vi måste ju ha nya termosmuggar som matchar bilen. Sådant är viktigt för en Audinörd.”

Efter en lunch på en av Audi Forums många restauranger var det dags att checka in för resans huvudmål, själva uthämtningen. Vid hämtning är bilen redan förregistrerad för Sverige och paret hade själva med sig registreringsskyltar som personalen satte fast. Audipersonalen gick också igenom alla knappar, spakar och funktioner innan Frida och Fred kunde ge sig ut i trafiken och den 160 mil långa resan hem till Habo.

”Atmosfären och servicegraden är väldigt tysk, på ett bra sätt. Jag får ju säga så eftersom jag är halvtysk”, säger Fred och skrattar.

”Det var också mäktigt att köra ut ur fabriken och komma ut mitt på det stora Auditorget”, flikar Frida in.

Hela hemresan kostade bara 360 kronor i el eftersom vi laddade gratis på hotellen och vid Bordershop.

Fred Lindberg

Första stoppet och övernattningen på hemresan blev den historiska staden Nürnberg, där de små vita korvarna nürnburger rostbratwurst är ett måste.

”Jag gillar dem inte, men Fred älskar dem.”

Nästa stopp blev lilla charmiga Neuruppin strax norr om Berlin, innan det var dags för färjan mellan Puttgarden och Rödby och därefter Öresundsbron. Efter ett kort laddstopp i Helsingborg kunde bilen hitta sitt nya hem i familjens garage.

”Det är en otrolig skillnad att köra elbil genom Europa nu jämfört med bara för fem år sedan. Laddinfrastrukturen är väl utbyggd och bilarna har en fantastisk laddkurva. Hela hemresan kostade 360 kronor i el eftersom vi laddade gratis på hotellen och vid Bordershop. Det blir en ganska bra milkostnad”, säger Fred.