Både Rune och Benny kan nog betecknas som pedanter. Rune Einarsson arbetade som bilprovare och såg till att oljeduscha underredet samt tvätta och vaxa med täta mellanrum. Vid pensioneringen 2005 renoverade han växellåda, koppling samt topplock och ventiler. Dessutom lackerades bilen om i originalkulören efter en parkeringsskada.
Benny Einarsson har pysslat vidare, men någon helrenovering har sannerligen inte varit nödvändig. Han har bytt glödlampor i varselljusen och de stora Hella-extraljusen, bytt bränslepump, lyft ur stolarna och kemtvättat mattorna samt småfixat. Om dagens nybilsägare gnyr över serviceintervallen kan vi påminna att en Audi från 1972 kräver ventiljustering var 500:e mil…
Audi 100 Coupé S presenterades vid bilsalongen i Frankfurt 1969 och tillverkades i 30 687 exemplar fram till 1976. Bennys bil har en fyrcylindrig 1,9-litersmotor på 112 hästkrafter. Enligt samtida fabriksuppgifter anges toppfarten till 183 km/h och 0–100 km/h ska ta 10,2 sekunder.
"Alpen" är fabriksutrustad med tre extramätare på instrumentpanelen, och originalradion sitter fortfarande på sin plats. Philipson i Halmstad levererade bilen och monterade varselljusen i fronten. Däremot har bilen varken taklucka eller servostyrning, som också var tillval.
Benny har en omgång vinterdäck och kör gärna bilen även den kalla årstiden, men det ska vara vita och torra dagar.
"Här uppe är de flesta vägarna inte saltade, och skulle jag tvingas köra någon sträcka i salt så är det ju bara att tvätta efteråt. Jag gillar att putsa och polera, att ägna en söndag åt dammsugning och bilvård är det bästa som finns."