Modell som visar vägen
Audi Sverige Framtid
Modell som visar vägen

Modell som visar vägen

Med nya Q6 e-tron tar Audi steget in i en helt ny teknik. ständigt uppkopplad, marknadens mest avancerade och effektiva elektriska drivlina – och baklampor som kan prata med omgivningen.

Text: Eric Lund ― Foto: Audi AG ― Källa: Audi Magazine nr 02 2023  Lästid: 3 min

Bilen på bilderna är en prototyp. Q6 e-tron premiärvisas under första kvartalet 2024.

Första gången du sätter dig i nya Audi Q6 e-tron kommer du att känna igen dig. Den högklassiga detaljomsorg och kvalitet som varit Audis signum i flera decennier är intakt, precis som den grundläggande designfilosofin. Ändå kommer du att upptäcka nyhet efter nyhet.

Ta bara den 11,9 tum stora skärmen mitt i förarens blickfång, Audi Virtual Cockpit. Den är svagt välvd och har konturer som speglar Audi Single Frame, alltså bilens front­design. Vid mörkerkörning skapar miljöbelysningen i kupén en känsla av att skärmen svävar fritt i rummet.

Strax intill finns en 14,5-tums pekskärm som rymmer Audi MMI, det vill säga gränssnittet för nästan alla av ­bilens funktioner som föraren behöver lättåtkomliga. Ytterligare ett stycke till höger finns en 10,9 tum stor skärm för passageraren i framsätet, varifrån denne exempelvis kan bidra till navigationsinställningarna eller se på film. I det senare fallet är skärmen inställd så att föraren inte störs av föreställningen.

Tittar du lite noggrannare ser du att förarmiljön är uppbyggd på ett delvis nytt sätt. Ett slags fördjupad tredimen­sionalitet, där funktioner som används ofta finns lite närmare medan andra placerats aningen längre bort i djupled.

Startar du sedan bilen tänds även skärmen som projiceras i vindrutan, med augmented reality-visning, där exempelvis navigationsvisningar handgripligen visar vägen i trafiken. I förarens siktfält motsvarar vindruteskärmen en yta motsvarande cirka 88 tum…

Det här kan vara den mest ergonomiska och genomtänkta förarmiljön i bilvärlden.

Genomtänkt in i minsta detalj

Låter det som en bil med överväldigande många funktioner att hålla reda på? Tvärtom, det här kan vara den mest ergonomiska och genomtänkta förarmiljön i bilvärlden. Dessutom är hela interiören formgiven för att ge en ombonad och lyxig känsla, med exklusiva materialval och designlösningar. Notera till exempel hur inredningens ”softwrap” liksom ­omsluter föraren och främre passageraren med de svepande formerna från dörrsidorna och över instrumentpanelen.

En extra lugnande faktor är även att väldigt många av bilens funktioner kan styras med röstanvisningar (såväl online som offline). Det är i sig ingen nyhet, men i Q6 e-tron används artificiell intelligens för att lära förarens oftast före­kommande önskemål och till och med förekomma dem. Det går att tala till röststyrningen med vanliga meningar och exempelvis be om navigering till närmaste laddstation, eller lägga en resplan med laddning längs vägen.

Grunden för detta och faktiskt hela bilens väsen är den nya teknik som är själva kärnan i bygget. Dels den elektroniska arkitekturen, kallad E3, och som möjliggör ett helt nytt teknikinnehåll. Bland annat uppdateras Q6 e-tron ”over the air”, och många funktioner i bilen går att köpa till ”on demand”. Dels den helt nya plattformen som bilen är baserad på, kallad Premium Platform Electric (PPE). Den är utvecklad specifikt för elbilar och behöver således inte kompromissa med varken helheten eller detaljerna, som med nödvändighet sker när en bilplattform avsedd för förbränningsmotorer konverteras till eldrift.

De nytänkande bakljusen kommunicerar med omgivningen.

Förutom den allra senaste tekniken i bilens drivsystem (effektivare elmotorer, batterier och elstyrsystem samt 800-voltsteknik) ger PPE även en större frihet att paketera bilen smart. Vad sägs till exempel om ett bagageutrymme på hela 526 liter (eller 1 529 liter med baksätet framfällt) och ett extra lastutrymme i fronten, så kallad frunk, på 64 liter?

Men redan innan du hunnit upptäcka bilens innandöme har Q6 e-tron visat några av sina specialiteter. När du låser upp bilen på avstånd hälsar den med ljussignaturer både fram och bak. Med LED Matrix-strålkastare går det att välja mellan åtta olika ljussignaturer för strålkastarna. Även för varselljusen, som är tända under körning i dagsljus, finns det ett antal utseenden för strålkastarnas utseende att välja mellan via MMI-systemet. Matrixstrålkastarna har även blivit ännu vassare på att maskera helljuset så att det inte bländar andra trafikanter – eller föraren själv. Detta genom att släcka de ljussegment som lyser mot exempelvis en mötande bil, eller på en reflekterande trafikskylt.

Bakljusen är inte mindre nytänkande. Inte bara för att  det går att välja mellan ett antal ljussignaturer både som hälsning när bilen låses upp och under körning, utan även för hur bakljusen kan kommunicera med omgivningen. Om det exempelvis står en stillastående bil med utplacerad varningstriangel i körfältet framför Q6 e-tron kan bakljusen varna bakomvarande. Och om en bil snabbt närmar sig Q6 e-tron bakifrån under färd tänds alla ljussegment i bakljusen för att uppmärksamma den annalkande föraren maximalt.

Att bilen vid parkering kan varna sina egna passagerare för att öppna dörren om det närmar sig en bil eller cykel bakifrån är ingen nyhet, men att bakljusen kan sända varningssignaler exteriört är det. Likaså kan bilens strålkastare och bakljus uppmärksamma medtrafikanter när en automatiserad parkeringsmanöver äger rum. Kort sagt blir bilens ljussystem en integrerad del av säkerheten – utöver de basala egenskaperna som varje bilstrålkastare och bakljus har.

Detta möjliggörs av OLED 2.0, det vill säga andra generationen av denna teknik. Jämfört med första generationen har antalet segment på en given yta tiofaldigats och de 360 OLED-segmenten uppdateras var tionde millisekund. Därmed kan avsevärt mer precisa ljusformationer skapas, vilket i Q6 e-tron utnyttjas för både estetik, glädje och säkerhet.

Ständigt uppkopplad

Möjligheterna för att skapa en Q6 e-tron med personlig stil är stora, då tillvalen blir många i form av materialval och ­inredningsstilar. En gissning är att många köpare kommer att vilja njuta av ljudet från Bang & Olufsen med en förstärkare på 830 watt samt hela 22 högtalare i kupén. Bland annat finns högtalare i de främre nackskydden och i A-stolparna. De senare använder vindrutan för att reflektera ljudet in i kupén. Bashögtalarna i framdörrarna är monterade i egna ”hus”, för att minska vibrationer och öka precisionen samt fylligheten i ljudet. Dessutom minskas ljudläckaget utanför bilen.

Tillverkningen av Q6 e-tron sker i fabriker som blir helt koldioxidneutrala under 2024. Bilen byggs i Ingolstadt och motorerna tillverkas i Győr i Ungern. På PPE-plattformen kommer flera kommande Audimodeller att baseras framöver.

När du som erfaren Audiförare för första gången bekantar dig med Q6 e-tron kommer du att känna dig som hemma. Men vi vågar lova att du även kommer att uppleva något helt nytt.