Världens enda racerbil med dragkrok
Audi Sverige Design
Världens enda racerbil med dragkrok

Världens enda racerbil med dragkrok

Audi RS 6 firar 20 år som modell. I fyra generationer har den satt standarden för hur racerbilsprestanda kan kombineras med utrymmen, komfort och praktiska egenskaper från en familjebil.

Audi RS6 bakifrån framför ett garage med en kvinna som går bredvid höger sida av bilen.Audi RS6 bakifrån framför ett garage med en kvinna som går bredvid höger sida av bilen.

Om du någon gång har hört V8-motorn i en Nascar-bil gå från rofyllt, mullrande på tomgång till smattrande, nästan ylande fullvarv – då vet du vad jag talar om. Första generationen av Audi RS 6 kom 2002, och vare sig man stod utanför bilen och hörde den dra i väg, eller själv satt bakom ratten och lät sig katapulteras framåt, var känslan och ljudet detsamma. Som en Nascar-bil.

För att få plats med den 4,2 liter stora V8-motorn med dubbla turbo var Audi tvungna att förlänga fronten med fyra centimeter. För att få plats med de stora hjulen och bromsarna breddades karossen med lika mycket. Köparna kunde sedan välja mellan RS 6 i sedan- eller Avantutförande beroende på om de hade behov av antingen ett stort eller väldigt stort bagageutrymme. 

Specialutvecklad motor

Visst kunde ett otränat öga missa hur speciell RS 6 faktiskt var, men alla med minsta bilintresse förstod att detta var något betydligt mer avancerat och påkostat än en ordinär Audi A6. Och så snart motorn startades skingrades alla eventuella tvivel.

Det var verkligen en specialutvecklad motor, även om den delade vissa grundkomponenter med V8-maskinen i A6 4.2. Kraftkällan i RS 6 var konstruerad av brittiska motorbyggaren Cosworth, som vid den här tiden ägdes av Audi.

Än i dag är den första RS 6 en ansenligt snabb bil, och vid premiären för 20 år sedan föreföll den nästan utomjordiskt kvick. I synnerhet som det var en stor och ganska tung familjebil i grunden. I förarens händer kändes den ändå nätt och kvick. Till det bidrog inte minst det då nya DRC-systemet – Dynamic Ride Control – som faktiskt används även i den allra senaste generationen RS 6. DRC motverkar att bilen kränger i kurvor (roll) eller niger och reser sig (pitch) vid inbromsning och acceleration.

Om den första RS 6 lät Nascar så rådde det inget tvivel om var den andra hämtat inspiration och ljud från: Formel 1.

Dags för el!

Den nuvarande generationen RS 6 presenterades 2019 och har en kaross som är hela åtta centimeter bredare än vanliga A6. Faktum är att det mesta är specialdesignat för nuvarande RS 6. Det är bara taket, framdörrarna och bakluckan som är gemensamt med Audi A6. Tredje gången gillt är det för V8-filosofin, men utvecklingen har inte stått stilla. För första gången i RS-historien kombineras bensinmotorn med ett 48-volts mildhybridsystem. Dessutom har RS 6 numera fyrhjulsstyrning, vilket innebär att fordonsdynamikerna kan simulera en lång hjulbas (stabilitet i höga hastigheter) och en kort hjulbas (smidiga köregenskaper i låga hastigheter).

Fyrhjulsdrift har givetvis varit standard i alla RS 6-generationer – arvet från banbrytande Audi ur-quattro (1980–1991) präglar Audi som helhet och RS-modellerna i synnerhet.

Det var även dåvarande specialdivisionen quattro GmbH, numera Audi Sport GmbH, som stod för utvecklingen och även slutmonteringen av de tre första generationerna RS 6. Nuvarande RS 6 är också en produkt av Audi Sport GmbH, men den tillverkas helt och hållet i den ordinarie fabriken i Neckarsulm.

När den första RS-modellen, Audi RS 2 (fem cylindrar, 315 hästkrafter), lanserades 1994 var det en smällkaramell som ger eko än i dag. Inte bara för att den var extrem för sin tid, utan även för att den banade väg för en modellserie som än i dag placerar Audi överst bland familjebilar med racerprestanda.

Och när såg du senaste en racerbil med dragkrok? Hälften av alla RS 6 som säljs i Europa utrustas nämligen med dragkrok.


 

RS 6 Avant-historien i siffror

 

Generation och År

 

 

Motortyp

 

Effekt

 

Vridmoment              

 

0–100 km/h               

 

Toppfart                   

C5  2002 – 2007 V8, 4,2 liter, biturbo 450 hk 560 Nm 4,7 sekunder 250 km/h
C6  2008 – 2012 V10, 5,0 liter, biturbo 580 hk
650 Nm
4,6 sekunder
280 km/h
C7  2013 – 2018
V8, 4,0 liter, biturbo
560 hk
700 Nm
3,9 sekunder
305 km/h
C8  2019 –
V8, 4,0 liter, biturbo
600 hk
800 Nm
3,6 sekunder
305 km/h
(Uppgifterna gäller grundversionerna av RS 6, inte specialarna som RS 6 plus etc).

Text: Eric Lund ― Källa: Audi Magazine nr 02 2022