Audis drivlina kommer att byggas vid Audi Sports toppmoderna kompetenscenter för motorsport i Neuburg, inte långt från Audis huvudkontor i Ingolstadt. I Neuburg finns redan provbänkar för F1-motorer, elmotorer och batterier. Ytterligare förberedelser görs nu när det gäller personal, byggnader och teknisk infrastruktur för att få allt väsentligt på plats i slutet av året.
Ett separat företag bildades nyligen för ”Power-Unit”-projektet som ett helägt dotterbolag till Audi Sport. Adam Baker kommer att ta över ledningen av företaget och därmed Formel 1-projektet som VD. Baker, som är ingenjör, har haft olika ledande befattningar för tillverkare och team inom motorsport. Innan han började på Audi 2021, arbetade han på FIA i tre år. I slutet av året kommer Audi att tillkännage beslutet om vilket team de kommer att ställa upp med.
”För utvecklingen och tillverkningen av Formel 1-drivlinan kommer vi att bygga vidare på den värdefulla expertis som våra motorsportmedarbetare besitter, fortsätta investera i vårt motorsportcenter och även rekrytera specialister med hög specialistkompetens”. Julius Seebach, chef för Audi Sport.
Audi Sport samlar sina krafter för Formel 1-projektet och avslutar därför sitt LMDh-projekt. Motorsportdivisionen har redan dragit tillbaka utvecklingen av sportbilen för långlopp. Vid sidan av kundracingen kommer Audi Sport fortsätta sitt innovationsprojekt med RS Q e-tron i Dakarrallyt. Nästa år är Audis målsättning att vinna i öknen.
Vare sig det gäller Rally-VM, World Sportscar Championship, US motorsport, DTM, Le Mans eller Formel E, har Audi Sport satt en standard med många titlar i många kategorier.
”Formel 1 är nästa stora milstolpe i Audis motorsporthistoria”, Julius Seebach chef för Audi Sport.