"En ny revolution"
Audi Sverige Audi Sport
"En ny revolution"

“En ny revolution”

Vi har träffat den mångårige Audi Sport-föraren Mattias Ekström som, tillsammans med sin kartläsare Emil Bergkvist, ska ta sig an det legendariska Dakarrallyt. Ett samtal om vad som lockar med utmaningen och behovet av en bra laganda.

Text: AUDI AG ― Foto: Julian RauscheAUDI AG ― Video: AUDI AG Lästid: 5 min

Rally Dakar-bilen som visas här är inte tillgänglig som produktionsmodell.

Mattias Ekström and Emil Bergkvist in the desert.Mattias Ekström and Emil Bergkvist in the desert.

Mattias, vilket är ditt första minne av rally och Audi?

Det är från när Stig Blomqvist körde en rallybil från Audi på 80-talet. Jag var se, sju år och Stig var en stor stjärna i Sverige på den tiden. Sättet han körde på hade en stor inverkan på mig. Och att se hur passionerad publiken var under racen är den största anledningen till att jag själv blev racerförare. Jag har stor respekt för rallyförarna.


Audi har ett starkt cv när det kommer till att innovationer som förändrat motorsporten. När du tänker på hur Audi influerade rallysporten, vad tänker du på då?

Innan Audi utvecklade quattro på 80-talet var det ingen som tog fyrhjulsdrift på allvar inom motorsporten. Men kombinerat med den femcylindriga motorn och den ikoniska designen var den en revolution. Jag är rätt säker på att om Audi inte hade varit involverad i rallysporten på den tiden så hade inte quattro nåt samma framgång. Audis största tillgång är drivet för att ligga steget före, tänja gränserna och våga chansa. Det är inte minst Dakarrallyt ett exempel på.


Vad skiljer rally från annan motorsport?

För mig är rally den mest extrema motorsporten samtidigt som det är den svåraste. Vägarna till exempel, om det ens finns några så är de ofta väldigt smala och lämnar absolut inget utrymme för misstag. Racen är dessutom ofta långa, vilket gör att underlaget och de yttre förutsättningarna kan förändras mycket snabbt. Materialet måste leverera, likaså teamet. Motorsport är alltid en lagidrott, och det gäller i allra högsta grad rally där du behöver förlita sig på en kartläsare. Ni två behöver vara i symbios.


På tal om kartläsare. Din heter Emil Bergkvist. Varför valde du honom?

Emil har själv kört rally i tio år och har till och med vunnit Junior World Rally Championships. Han vet vad som krävs. Han ingår också i mitt motorsportstall EKS och har presterat otroligt bra. Det var skäl nog för att fråga om han ville bil min kartläsare. Han är ung, motiverad och hungrig. Goda egenskaper om du siktar på ett bra resultat i Dakarrallyt.

Du förlitar dig på din kartläsare. Ni måste vara i symbios.

Mattias Ekström

The Audi RS Q e-tron in the desert.The Audi RS Q e-tron in the desert.
Ekström sitting at the wheel and talking.Ekström sitting at the wheel and talking.

Vilken erfarenhet har du av Dakarrallyt?

Jag har kört det en gång tidigare. Varje dag är så otroligt krävande. Du vaknar varje morgon med fyra- till sextimmarssträckor i supertuff terräng framför dig. Du passerar alltifrån enorma stenar som flyger omkring till lera och sanddyner. Du kör dessutom i hög hastighet och ibland är det ordentligt jobbigt. Därför behöver du en bil som klarar allt det. Att se hur man reagerar på så extrema förhållanden är ett äventyr i sig och man pendlar hela tiden mellan lycka och besvikelse. Det är verkligen en emotionell upplevelse.


Övriga Audi Sport-förarteam har deltagit och vunnit flera gånger i Dakarrallyt. Kan ni dra nytta av den erfarenheten, eller är ett handikapp för er?

Även om motorsport handlar om erfarenhet så är Dakar helt olika dag för dag. Under de två veckorna har du ingen aning om vad du kan förvänta dig till nästa dig. Det är utan konkurrens det absolut tuffaste motorsporttävlingar. Utifrån ett Audi Sport-perspektiv är den elektrifierade drivlinan relativt ny för oss alla.

Emil Bergkvist und Mattias Ekström take a rest.Emil Bergkvist und Mattias Ekström take a rest.
Portrait of Mattias Ekström.Portrait of Mattias Ekström.

Audis största tillgång är drivet för att ligga steget före, tänja gränserna och våga chansa.

Mattias Ekström

Du tänker på den elektrifierade drivlinan i Audi RS Q e-tron som Audi Sport har utvecklat för Dakkarrallyt. Vad betyder detta tämligen nya kapitel för dig personligen?

Audi RS Q e-tron imponerade på mig direkt. Alla som arbetar med motorsport är letar alltid efter nya lösningar för att fortsätta utvecklas och försöka ligga steget före konkurrenterna. Det är verkligen en ynnest för mig att vara en del av ännu ett otroligt kapitel i Audis motorsporthistoria.

Close-up of Mattias Ekström’s face as he sits behind the wheel of his rally car.Close-up of Mattias Ekström’s face as he sits behind the wheel of his rally car.
 

Mattias Ekström och Emil Bergkvist

Mattias Ekström är en mångsidig förare som är redo för alla utmaningar har ställs inför. På meritlistan finns en mästartitel i World Rallycross Champinoship, tvåfaldigt DTM-mästare och fyra Race of Champions-titlar. Han var fabriksförare hos Audi mellan 1999 till 2017 och är nu en av Audi Sports tre förare i Dakarrallyt. Emil Bergkvist har 10 år som rallyförare bakom sig, där segern i Junior World Rally Championships 2018 är den främsta meriten så här långt. 2021 bytte han från förare till kartläsare och teamade upp med sin barndomsidol Mattias Ekström.

 

Måste man vara lite galen för att ställa upp i Dakarrallyt?

Jag tycker inte att det är galet att anta nya utmaningar. När jag fick höra om det nya Audi Dakarkonceptet förstod jag direkt att var en ny revolution. Det är modigt av Audi att prova nya saker. Jag och Emil Bergkvist kommer definitivt att kämpa in i det sista för att få ut så mycket det bara går ut bilen – hela vägen från start till mål.

Vägen till Dakar med Audi RS Q e-tron

 

Road to Dakar