Dramat i ökenracet

Dramat i ökenracet

För andra året i rad ställde Audi upp i Dakarrallyt med en bil med en elektrifierad drivlina. Audi Magazine följde med bland sanddyner, regnstormar och vådliga krascher. Här är rapporten om vad som egentligen hände när guldet blev till sand.

Källa: Audi Magazine nr 01 2023 Lästid: 4 min

1. Regnstormar i öknen

Saudiarabien. Mil efter mil med torra sanddyner. Svåruthärdad hetta och varma ökenvindar. Jodå, det är så det brukar se ut. Men lagom till årets Dakarrally bestämde sig vädergudarna för att spela förarna och teamen ett ordentligt spratt. Redan vid den andra delsträckan började regnet ösa ned. 

Dalgångar förvandlades till forsar med lervälling, medan sandbankar hårdnade till betong när de blandades med vatten. Det redan farliga rallyt förvandlades i ett väderomslag till något totalt livsfarligt. 

Flera specialsträckor fick ställas in, främst på grund av att ambulanser inte kunde ta sig fram och att räddningshelikoptrarna inte kunde lyfta.

Ett rullande laboratorium som sätter standarden för framtidens bilar.

2. Framtidens rallybil

Audi ställde i år upp med revolutionerande och elektrifierade Audi RS Q e-tron E2, på många sätt ett rullande laboratorium som redan nu sätter standarden för framtidens rallybilar. Bilen drivs av tre elmotorer, en på varje axel och en som fungerar som generator, men med Dakarrallyts långa, tuffa sträckor räcker inte tekniken riktigt till än. Därför har elmotorerna sällskap av en tvåliters fyrcylindrig bensinmotor hämtad från märkets DTM-bilar.

Bensinmotorn fungerar som en energiomvandlare som laddar batterierna under körning. Hållbarhetstänket tar ytterligare ett steg framåt genom att förbränningsmotorn drivs av förnybart bränsle, som minskar koldioxidutsläppen med 60 procent.

”Den elektriska drivlinan och hela konceptet har visat att vi kan vara snabba och att vi är på väg åt rätt håll”, säger Sven Quandt, chef på Team Audi Sport.

Audi RS Q e-tron

3. Ett riktigt dreamteam

Inför tävlingen hade Audi samlat ihop ett verkligt dreamteam, med tre av världens absolut främsta och mest meriterade förare. Spanjoren Carlos Sainz, nu med Lucas Cruz som kartläsare, har vunnit rally-VM två gånger.

Stéphane Peterhansel, i par med Edouard Boulanger, är den ende förare som vunnit både bil- och motorcykelklasserna i Dakarrallyt. Han har sex segrar i mc-klassen och åtta i bilklassen. Därmed räknas han som den mest framgångsrika Dakarföraren någonsin. Som bonus är han dessutom dubbel världsmästare i Enduro.

Avestasonen Mattias Ekström, här med Torsåkers egen Emil Bergqvist, är dubbel mästare i tyska DTM-mästerskapen, och även världsmästare i rallycross. Plus att han hela fyra gånger vunnit Race of Champions, en tävling mellan världens bästa motorsportförare. 
Ett synnerligen rutinerat gäng, med andra ord – men som tyvärr hade en hel del otur.

4. Krasch 1

Carlos Sainz hade bara hunnit sex kilometer in på den nionde etappen när han välte hårt över en sanddyn och hamnade på sidan med bilen. Kraschen var så våldsam att han och hans co-driver hämtades med ambulanshelikopter. I helikoptern kvicknade Sainz till och beordrade piloterna att vända tillbaka. 

Tillsammans med co-drivern Lucas Cruz lyckades han få upp bilen på hjulen och körde sakta till etappmålet. Väl där konstaterades att både bilen och Sainz kropp var för sargade för att fortsätta.

”Inget gick riktigt vår väg i år. Men det är en del av motorsportens charm”, sa den forna rallyvärldsmästaren.
Carlos Sainz krasch är också en påminnelse om att Dakarrallyt först och främst handlar om att ta sig i mål.

5. Krasch 2

Även Stéphane Peterhansel tvingades bryta loppet. Men varför minns han inte riktigt själv. En hård satsning ut över ett blint krön resulterade i ett 15 meter långt hopp. När bilen träffade botten av ravinen slog fransmannen i huvudet och blev medvetslös en kort stund. När Peterhansel gjorde jättehoppet låg bilen på en total andraplats i sammanhanget. 

”Jag minns inget av hoppet eller kraschen. När jag vaknade till var Edouard Boulanger utanför bilen och han berättade att det var han som stängt av tändningen efter smällen.” 

Det enda Auditeam som tog sig i mål var alltså det svenska med Ekström och Bergqvist som efter flera fina etappsegrar till slut tog hem en 14:e plats. Märkligt nog samma siffra som antalet punkteringar som Audibilarna drabbades av under tävlingen. 

”Det var ett tufft rally, vi gav aldrig upp ens efter de stora tidsförlusterna. När vi inte litade på kartan vissa dagar drog vi ned på farten, annars mätte vi oss med de främsta“, säger Mattias Ekström.

Vårt mål var en pallplats.Det gäller fortfarande eftersom vi definitivt kommer att tävla igen nästa år.

6. Blickar framåt

Trots att en total 14:e plats är långtifrån vad Audi satsat på finns ändå tydliga ljusglimtar som pekar mot en ännu ljusare framtid. Audi RS Q e-tron E2 med sitt eldrivna koncept samlade ihop totalt 14 pallplatser på 15 tävlingsdagar, prologen inräknad. För första gången ledde Audiförarna dessutom rallyt i Saudiarabien under tre dagar. 

”Vi fick uppleva både med- och motgångar under Dakarrallyt. Toppresultaten under dagsetapperna visar att vi är bland de snabbaste med vår innovativa RS Q e-tron. Och det med en bil som ger de lägsta utsläppen. Men vi har också upplevt många besvikelser, alltifrån däck- och chassiskador på de ojämna vägarna till olyckorna. Nu kommer vi att gå igenom allt grundligt, utifrån alla aspekter”, säger motorsportchefen Rolf Michl. 

Oliver Hoffmann, teknisk utvecklingschef på Audi, var än tydligare med vad som gäller framöver:
”Snabbheten i vår innovativa Audi RS Q e-tron var bra redan från början och visade sig också i slutet. Tyvärr hade vi otur i öknen och många punkteringar. Trots motgångarna kunde teamet fira målgången tack vare starka prestationer. Vårt mål var en pallplats. Det gäller fortfarande eftersom vi definitivt kommer att tävla igen 2024.”

Dakarrallyt

En rejäl felkörning blev starten för Dakarrallyt. 1977 deltog fransmannen Thierry Sabine i ett rally mellan Elfenbenskusten och södra Frankrike. Han körde vilse mitt ute i den libyska öknen på sin motorcykel, men blev räddad och kunde återvända till Frankrike. 

Thierry Sabine blev så tagen av landskapet i den afrikanska öknen att han ville dela med sig av upplevelsen till så många som möjligt. Han skapade då Paris–Dakar-rallyt, från Paris, ned genom Algeriet och Niger, för att slutligen gå i mål i Senegals huvudstad Dakar. På grund av oroligheter, krig och terror i regionen körs inte den sträckningen längre, och det som i dag heter Dakarrallyt har bland annat kört i Sydamerika och Mellanöstern. 

En felkörning blev alltså till världens mest mytomspunna rally.