Från och med säsongen 2026 tar Formel 1 ett stort hållbarhetskliv som innebär effektivare motorer och ökad andel eldrift i drivlinan. Det ligger helt i linje med Audis vision och när den säsongen drar i gång kommer Audi ha ett team med i motorsportens finrum.
Oliver Hoffmann, teknisk utvecklingschef i ledningen för Audi AG och Markus Duesmann, VD Audi AG.
Oliver Hoffmann, teknisk utvecklingschef i ledningen för Audi AG och Markus Duesmann, VD Audi AG.
Nu är det klart vilka som blir Audis strategiska partner. Det är inget mindre än det mycket välrenommerade och traditionstunga racingteamet Sauber. Samarbetet innebär att drivlinan utvecklas av det specialgrundade bolaget Audi Formula Racing GmbH i fabriken i Neuburg, medan utveckling och tillverkning av tävlingsbilen utförs av Sauber i Hinwill, Schweiz.
– Vi är glada över att ha fått en så erfaren och kompetent partner för vårt ambitiösa Formel 1-projekt. Vi känner redan Sauber-koncernen med dess toppmoderna anläggning och erfarna team från tidigare samarbeten och är övertygade om att vi tillsammans kommer att bilda ett starkt team, säger Oliver Hoffmann, teknisk utvecklingschef i ledningen för Audi AG.
Arbetet med att utveckla drivlinan är redan påbörjat. Elmotor, batteri, styrelektronik och förbränningsmotor ska tas fram och redan nu arbetar fler än 120 personer i projektet.
– Sauber är en förstklassig partner för insatsen av Audi Power Unit, säger Adam Baker, som är vd för Audi Formula Racing GmbH i. Vi ser fram emot att arbeta med ett erfaret team som har varit med och format många epoker i Formel 1-historia. Tillsammans vill vi skriva nästa kapitel med start 2026.
Extra intressant är att när Audi och Sauber tar steget in i F1 kommer den elektriska delen av drivlinan ha nästan lika mycket effekt som förbränningsmotorns effekt på 544 hk. De högeffektiva turboladdade 1,6-litersmotorerna ska drivas av hållbart syntetiskt bränsle som är CO2-neutralt (enligt EU-norm). Formel 1 har också satt som mål att vara CO2-neutral som racingserie till 2030.