audietronsportback_hero.jpg

Audis e-tron-modeller är värda att vänta på - här är framtidens elbilar

audietronsportback_bild03_16_9.jpg.jpg

Svenska bilköpare blir alltmer nyfikna på elbilar. Även om elbilarna fortfarande står för en ganska liten del av alla nya bilar som säljs växer intresset snabbt, och runt hörnet finns två helt nya suvar med eldrift från Audi.

Både Audi e-tron quattro concept och Audi e-tron Sportback concept är viktiga milstolpar på vägen mot nollutsläpp. Den ena är praktisk och stilren, medan den andra har en helt egen designprofil med uppkäftigt utseende – en fyradörrars Gran Turismo.
audi_e-tron_sportback_elbil_hero.jpg

Audi var tidigt ute med experimentmodeller med hybriddrift och eldrift redan på 1980-talet

De nya modellerna – som alltså ska bli verklighet med start redan 2018 – vill Audi göra klart att det här med eldrift tas på allvar. e-tron quattro concept är en viktig del av Audis miljardsatsning på elektrifiering, som innefattar allt från 48-voltsteknik till laddhybrider och helt eldrivna modeller.

Redan på bilsalongen i Frankfurt 2015 visade Audi upp e-tron quattro concept, som är en helt eldriven suv i konceptform. Den har tre elmotorer – en framtill och två baktill – vilket gör den fyrhjulsdriven. Effekten ligger på sammanlagt 320 kW, men den kan tillfälligt ökas till 370 kW med ett vridmoment på imponerande 800 Nm. Accelerationen till 100 km/h går på 4,6 sekunder.

Därmed står det klart att du inte behöver kompromissa med prestandan. Och tack vare ett vätskekylt batteripaket på 95 kWh behöver du heller inte oroa dig för räckviddsångest: både Audi e-tron quattro och Audi e-tron Sportback quattro fixar 50 mil på en laddning i den europeiska körcykeln.

Batteriet är placerat längst ned i bilen, mellan hjulaxlarna. Det ger låg tyngdpunkt och hög stabilitet – perfekt både på långkörning och på kurviga landsvägar.

När det gäller Audi e-tron quattro sportback concept ligger accelerationstiden på bara 4,5 sekunder, men effekt- och vridmomentssiffrorna är densamma.
elektrifiering_1_16_9.jpg

Men räckvidd och prestanda är inte allt

Audi har också fokuserat på effektivitet, och det visar sig genom att bilen kan ta tillvara så mycket energi som möjligt och omvandla den till längre räckvidd. Det handlar till exempel om...
- Bromskraftåtervinning
Energi som annars bara skulle ha slösats bort som värme. Föraren kan välja mellan flera olika inställningar för hur aggressiv bromskraftåtervinningen ska vara. Bilen - fångar upp energin som uppstår när du bromsar.
- Frirullningsteknik
En frirullningsfunktion som kan koppla bort delar av drivlinan när den inte behövs för att spara energi.
Anpassningsbar drivlina
Den smarta drivlinan anpassas efter en mängd olika faktorer, som batterinivå och information om vägen och trafiken som hämtas i realtid från navigationssystemet. Redan innan du kör kan bilen räkna ut den bästa strategin för drivlinan och därmed sänka elförbrukningen.
- Låga luftmotståndsvärden
Bilen kan till exempel höja och sänka sig själv flera centimeter vid olika tillfällen och vissa av bilens detaljer aktiveras när du kör snabbare än 80 km/h för att göra karossen extra hal. Audi e-tron quattro har en luftmotståndskoefficient på bara 0,25 cW. Det är en riktigt bra siffra i en klass där en siffra på omkring 0,30 cW annars är vanligt.
- Viktigt med snabbladdning
En stor skillnad mot många av dagens elbilar är att Audis e-tron-modeller kan laddas betydligt snabbare. Snabbladdning är viktigt för att kunna åka på långresa eller när du har bråttom, och Audis snabbladdningssystem klarar hela 150 kW. Batteriet kan snabbladdas med 40 mils körning enligt den europeiska körcykeln på bara en halvtimme.
- Trådlös laddning
Det är smidigare att ladda trådlöst än att ladda med sladd – det vet alla som har en mobil med trådlös laddning. Audis e-tron-modeller har stöd för trådlös laddning med en induktionsplatta och kan då laddas smidigt i garaget eller på jobbet, och särskilt när du använder det automatiska parkeringssystemet som placerar bilen exakt ovanför laddplattan. Audis induktiva laddning har hela 90 procents effektivitet och är därmed nästan på samma nivå som laddning med sladd.
- Tak av solceller
Taket i Audi e-tron quattro concept har solcellspaneler och kan därmed ladda batteriet eller driva klimatanläggningen för att kupétemperaturen ska vara behaglig när du ska köra iväg.

Konceptbilarna visar en del av vad vi kan förvänta oss av Audis kommande elbilar.

Redan 2018 kommer Audi att börja sälja och tillverka suven som kommer att kallas Audi e-tron, till skillnad från konceptbilen som heter Audi e-tron quattro. Ett år senare kommer syskonmodellen Audi e-tron Sportback som har en coupeformad design. 2020 planeras dessutom ytterligare en lite mindre modell.

Laddad med framtiden

Nedräkningen till vår helt nya elbil har börjat. Våra tidigare e-tron konceptbilar, Audi e-tron quattro concept och Audi e-tron Sportback concept, är båda två viktiga milstolpar på vägen mot nollutsläpp.

Att erbjuda en eldriven bil tar vi på stort allvar. Man ska inte behöva kompromissa med prestandan för att man tar ansvar för framtiden.

Klicka på knappen "Join the Countdown!" för att anmäla dig till Audi e-trons nyhetsbrev, där vi delar med oss av exklusiv information, viktiga datum och nyheter om Audi e-tron. Missa inte chansen.
Join the countdown
e-tron-1400x840.jpg

Laddad med Laddad med framtiden.

Nedräkningen till vår helt nya elbil har börjat.
Join the countdown