AEB_161013-921x370.jpg

https://www.facebook.com/help/1590463861209138

VR-glasögon är nya sättet att bygga din bil.

Tankar på en RS3 i mintgrönt eller orange? Och hur ljus är verkligen den där läderklädseln? Tack vare ny teknik kan du se exakt hur det ser ut – och byta på mindre än en sekund.

– Köpare får verkligen uppleva bilen de vill ha, även om vi inte har den på plats, säger Håkan Johansson, försäljningschef på Söderbergs Bil.

A1612020_large.jpg
Vår värld blir allt mer digital och det gäller även för bilköpet. Förr i tiden var man tvungen att stövla ner till närmsta handlare för att ens få ett hum om hur utbudet såg ut. Man handlade bil väldigt lokalt och analogt.
Nu är verkligheten en annan. Digitaliseringen och den tekniska utvecklingen ställer helt andra krav på landets bilhandlare. De som vill hänga med i utvecklingen har sett till att komplettera sin fysiska bilhall – med en virtuell.

Audi är en tillverkare som tillsammans med sina handlare har tagit fram ett system med VR-glasögon. Tekniken är integrerad med märkets IT-system och i den digitala världen kan kunder bygga och uppleva sin drömbil in i minsta detalj.

"Kunderna har höga krav och nu kan vi äntligen leverera. Med glasögonen kan man sätta sig i bilen, ändra klädsel samt färg och uppleva det som på riktigt. Man kan se bilen ur alla vinklar och även titta på modeller som vi inte ens har hemma"

- Håkan Johansson, Försäljningschef Söderbergs Bil
A1710245_large.jpg

En verkligare erfarenhet av Audis produkter

Visualiseringen i VR-glasögonen bygger på konstruktionsdata från Audis modeller. Ett ”röntgenläge” gör det möjligt för teknikintresserade att även se bakom plåten och in i bilens grundkonstruktion. I framtida uppgraderad mjukvara kommer man att kunna demonstrera vissa tillval som normalt bara kan testas under en verklig provkörning, som till exempel Matrix LED i mörker.

Håkan berättar att man använt sig av VR-tekniken i en månad och glasögonen är ett otroligt verktyg för att hjälpa kunder att hitta rätt och designa sin bil.
– Nu kan man verkligen visa skillnaden mellan fälgarna och lacken. Det har vi inte kunnat visa tidigare, i varje fall inte på ett så här bra sätt.

Visualiseringstekniken gör det även lättare för försäljaren att demonstrera hur olika tillbehör och tillval skiljer sig. Kunderna får uppleva dem istället för att sitta och bläddra i kataloger eller se bilder på datorn.
– Jag vet inte om jag kan säga att vi säljer fler bilar tack vare tekniken. Men kunderna som fått använda VR har i varje fall beställt helt rätt bil. Jag tycker det är ett bra sätt att göra en sista slutkoll innan man beställer bilen.
9e4dbf9e-290c-4f97-823d-0bdce0421a31-w_720.png