AA6_D_171004.jpg

Audis Matrix LED-teknik gör natt till dag

Under den mörka årstiden finns det en detalj på bilen som kanske är viktigare än något annan: strålkastarna.

De senaste åren har strålkastartekniken utvecklats enormt, och Audi ligger i framkant av den utvecklingen. Lamporna ska inte bara fylla en funktion och ge så bra ljus som möjligt i alla situationer, utan också bidra till bilens karaktäristiska design för att den direkt ska kunna kännas igen som en Audi.

AT130079_large.jpg

En av teknologierna som redan finns i dagens Audimodeller heter Matrix LED.

Strålkastaren i bilens front består av flera separata LED-enheter. Och som du kanske vet från LED-lamporna du har hemma är de effektiva: de drar väldigt lite ström och utvecklar nästan ingen värme i förhållande till det ljus de ger.

När alla LED-enheter lyser tillsammans har bilen ett halvljus och ett helljus på samma sätt som i andra bilar. Men det smarta är att LED-enheterna stängs av och styrs om individuellt, till exempel i kurvor eller när det kommer en mötande bil. På så sätt kan du i princip köra på helljus hela tiden – bilen bländar själv av och styr om ljuset – och det kan göra vilken mörk decembernatt som helst till dag.

Så hur vet strålkastarna när de ska blända av? Bilen håller koll på vägen och mötande bilar med en kamera i fronten och kan styra om ljuset och stänga enskilda ljuskäglor på några millisekunder. Till skillnad från helljusassistenten, som växlar mellan halv- och helljus, är Matrix LED-tekniken alltså betydligt mer avancerad. LED-ljusen kan stängas av helt eller dimmas i 64 steg och det finns nästan många miljoner olika kombinationer för vad som är möjligt.


Ljuset blir inte bara långt utan också brett, och framför allt kan partier som annars är obelysta lysas upp...

AT130076_large.jpg

Många tror att strålkastare som lyser långt är det viktiga, men det stämmer inte. En bred ljuskägla som lyser upp utrymmet vid sidan om vägen är mycket mer användbart – det är ju från vägkanten som till exempel rådjuren och älgarna springer ut på vägen.

Matrix LED-tekniken kan också kombineras med laser- och OLED-belysning, som i nya Audi A8. Det ger ännu effektivare belysning och visar hur ljus framtiden för bilarnas strålkastare är.

Målet är att ge så bra ljus som möjligt över hela vägbanan och vid sidan om den, för att kunna köpa dig några viktiga sekunder som kan behövas om det oväntade inträffar, och till exempel en älg springer ut på vägen.

Det bästa är att du som förare inte behöver göra något särskilt. Du kan köra precis som vanligt, men med helljuset igång, så tar strålkastarna hand om resten.