1300x551_van_endert_audi_G_Tron_Barcelona_1906.jpg

Audis nya g-tron – så funkar den smarta tekniken

Räckvidd som en dieselbil, förmånsvärde som en laddhybrid och betydligt bättre miljösamvete än med en vanlig bensinbil. Dessutom behöver du inte tänka på att ladda bilen. Nu kör Audi igång en storsatsning på gasdrivna g-tron-modeller, som också kan tankas med bensin.

690x388_van_endert_audi_G_Tron_Barcelona_0004.jpg
Du har kanske sett dem i trafiken, men kanske inte tänkt på dem. Och det är precis det som är tanken. Audis g-tron-modeller tankas med biogas och är riktigt klimatsmarta – men ser ut precis som en vanlig Audi, och den känns likadan att köra.

Bilar som tankas med gas kan vara fantastiskt klimatsmarta och kapa koldioxidutsläppen med upp till 80 procent jämfört med att tanka bensin. Men om det inte finns möjlighet att tanka gas går det alldeles utmärkt att köra på bensin - precis som med vilken annan bil som helst.
Det kan vara tillräckligt svårt att välja bilmodell – att sedan välja bränsle går ibland på rutin. Bensin och diesel är det absolut vanligaste i Sverige, men allt fler väljer någon form av miljöklassad bil, till exempel en elbil eller laddhybrid. Problemet är att alla inte har möjlighet att ladda sin bil varken hemma eller på jobbet. Det är där gasbilarna kommer in.

Flera av Audis modeller finns i "g-tron"-versioner. Det innebär att de kan tankas med svensk biogas som ger bilen riktig bra miljöprestanda. Nya Audi A4 Avant g-tron och Audi A5 Sportback g-tron modellerna har en 2,0-liters TFSI-motor med turbo på 170 hästkrafter som är särskilt utvecklad för att ge både prestanda och låg förbrukning. Men till skillnad från en vanlig bensinbil kan Audis g-tron-modeller alltså även tankas med gas.

Det har framför allt tre fördelar.
· Gas är klimatsmart
480x270_van_endert_audi_G_Tron_Barcelona_1626.jpg
När en gasbil tankas med naturgas släpper den ut i genomsnitt 25 procent mindre koldioxid jämfört med en bensinbil och partikelutsläppen hålls på en låg nivå. Med biogas blir bilens miljöprestanda ännu mer imponerande. Då kapas koldioxidutsläppen med hela 80 procent jämfört med en bensinbil.

Sverige ligger i absolut framkant när det gäller biogas. Biogas är ett förnybart bränsle som i de flesta svenska kommuner tillverkas av bland annat matavfall, slam och gödsel. Förra året hade Sverige en biogasandel på hela 73 procent i fordonsgasen på mackarna, och det är en siffra få länder kommer i närheten av, även om utvecklingen går snabbt framåt även utomlands.
Vid sidan om koldioxidutsläppen pratas det allt mer om skadliga utsläpp av kväveoxider och partiklar. Även den typen av utsläpp minskas med Audis g-tron-modeller.
· Gas ger mer pengar över till annat
600x300_AOZ_P_161023.jpg
Att det är miljösmart att tanka biogas istället för bensin är en sak, men faktum är att g-tron-modellerna också är snälla mot plånboken. Audi A4 Avant g-tron förbrukar till exempel mellan 3,8 och 4,4 kg/100 km enligt den europeiska NEDC-testcykeln. Med ett biogaspris på 17,10 kr/kg ger det en drivmedelskostnad på mellan 6,50 och 7,50 kronor per mil. För en bensinbil som drar 7 l/100 km, och med ett bensinpris på 14 kronor per liter, blir drivmedelskostnaden 9,80 kronor per mil.
· Säkra gastankar i kolfiber
480x270_Tanksystem.jpg
En del bilköpare är oroliga över hur gastankarna, med ett tryck på 200 bar, fungerar. Audi har installerat fyra cylindriga gastankar i bilen. Gastankarna består av flera lager, bland annat av kolfiberförstärkt och glasfiberförstärkt polymer för maximal styrka. Det yttre lagret färgas vitt om det skadas, så det är enkelt att se om tankarna behöver inspekteras. Tankarna installeras redan i fabriken och det handlar alltså inte om någon efterkonvertering. De provtrycks dessutom med hela 300 bar och trycket som de klarar av rent fysiskt är betydligt högre än lagkraven.

Fortsätt här och Bygg din Audi g-tron

A5 Sportback g-tron
Bygg din bil
  • A5 Sportback g-tron
  • A4 Avant g-tron
  • A3 Sportback g-tron