Autonoma bilar

Nya A8 – självkörande bilar ger mer tid

Nya Audi A8 – självkörande bilar ger mer tid

Åtta av tio Européer kan tänka sig en förarlös bil*. Mest för att få mer tid. För tiden tenderar att aldrig räcka till. Volkswagen-koncernen, med Audi i spetsen, satsar hårt på att utveckla självkörande bilar, som bland annat ska ge föraren mer tid att göra andra saker än att leta parkeringsplats eller stå i bilkö.

Självkörande bilar är framtiden enligt många biltillverkare. Detta för att spara tid åt föraren, öka säkerheten och minska bilens miljöpåverkan. Redan i dag finns ett antal system i bilen som hjälper föraren att både köra och parkera. Dessa kallas körassisterande funktioner och är till exempel dynamisk farthållare, autobroms och körfältassistans. Dessa system kräver fortfarande att föraren har händerna på ratten och har kontroll över bilen.

Autonoma bilar, det vill säga självkörande bilar, finns ännu inte fullt ut, men är verklighet inom en snar framtid. Dessa bilar erbjuder mer tid till bilföraren, mer plats på gator, torg och parkeringar och, inte minst, en bättre miljö. Med förprogrammerade körprogram kan bilen köra mer miljövänligt än om vi själva gör vägval, gasar och bromsar.

Ny inredningsdesign

Men först måste vi slå fast: Satsningen på autonoma bilar handlar inte om att ta bort körglädje och bilkänsla. Utvecklingen handlar snarare om att erbjuda ett alternativ till tråkig körning, som att stå i bilkö eller leta parkeringsplats. Med en självkörande bil kan du istället läsa en bok, titta på en film eller helt enkelt ta en tupplur för att komma fram pigg till jobbet, familjen eller dagishämtningen.

Att kunna välja vad du vill göra i bilen leder inte bara till en teknisk utmaning för autonoma bilar. Även designer och beteendevetare kommer att sättas på rejäla prov. Hur flexibel kan inredningen bli i en autonom bil? Ska bilen vara en biosalong, en sängkammare, ett bibliotek eller ett kontor? Eller allt på en gång och förändras med bara en liten knapptryckning som Kalle Ankas husvagn? Här sätter bara fantasin stopp, och fantastiska lösningar och väntar runt hörnet.

Fem steg

I dag, när vi pratar autonoma bilar, pratar vi främst om de tekniska framstegen. Vi kan räkna den autonoma körningen i fem steg, från hands on till hands off. Noll motsvarar en traditionell bil utan några assistanssystem där föraren bestämmer allt. Fem, på andra sidan skalan, är en helt självkörande bil, en bil utan vare sig ratt, pedaler eller broms. Inte heller chaufför.
autonoma_bilar_julia_16_9.jpg

”Look, no hands!” Journalisten Julia Brzezinska testkör Audis självkörande konceptbil Jack.
Foto: Audi AG

Konceptbilen Jack

Audi är det bilmärke inom Volkswagen-koncernen som satsar mest på utvecklingen av självkörande bilar och har med sin egen konceptbil Jack kommit väldigt långt. Jack ligger på nivå fyra på den autonoma skalan vilket innebär att föraren kan släppa ratten och göra något annat, utan att behöva lägga någon koncentration på körningen.

Jack har testats av bland andra många journalister som vittnat om den omskakande och befriande känslan av att släppa ratten och låta bilen ta över. En av dem är Julia Brzezinska, från auto motor & sport, som testade Jack i Tyskland, och först tyckte att det var fruktansvärt att tappa kontrollen.

– Ratten åkte sakta framåt för att demonstrera att bilen befann sig i ett självkörande läge, och färgrampen uppe vid instrumentpanelen indikerade att bilen hade tagit över kontrollen. Fruktansvärt! För jag hade just tappat den, är hennes första kommentar.

Men Jack bevisade snart att den behärskade körningen.

– Jack hanterade situationen bra och anpassade sig till den tyska trafikrytmen. Efter en stund hade bilen vunnit mitt förtroende och jag började koppla av.

Tekniken finns i Audi A8

Audis autonoma teknik presenteras stegvis, och en del av de självkörande funktionerna, som hjälp vid parkering, i garage och vid trafikköer, kommer att serietillverkas i nya Audi A8 2018. I den finns Audi Traffic Jam Pilot som kan ta över körningen i till exempel bilköer när farten inte överstiger 60 km i timmen. Audi AI Park Pilot och Audi AI Garagepilot styr själv A8 in och ut ur en parkeringsplats eller ett garage med föraren kvar i bilen. Allt för att underlätta både ditt liv och din bilkörning.

Enligt en undersökning* från LeasePlan kan åtta av tio européer tänka sig att använda en förarlös bil. Vad skulle de då göra av tiden?
Svar: Jobba …
Fleet_självkörande_nivåer_1_1.jpg

Hur går självkörandet till?

Autonoma bilar, som självkörande bilar kallas, är utrustade med radar, sensorer, laserskanners, videokameror och ultraljudsensorer. Audis autonoma konceptbil Jack körs av superdatorn zFAZ, som sammanställer all information från de olika sensorerna. Med hjälp av GPS och internetuppkoppling kommunicerar bilen även med andra fordon och förutser framförvarande trafiksituation. Tekniken bakom Audis självkörande system har utvecklats tillsammans med ledande företag som TTTech, Mobileye, NVIDIA och Delphi.

*Enligt en undersökning från LeasePlan som frågat om européernas inställning till autonoma bilar.

Text: Lena Loheim Kangevik