1300x551_van_endert_audi_G_Tron_Barcelona_1946.jpg

Audi g-tron, e-tron och h-tron – naturens drivkraft

Visionen är CO2-neutral mobilitet. För att nå dit arbetar Audi med gröna tekniklösningar och alternativa energikällor. Med biogas, elektricitet och vätgas erbjuder Audi miljöanpassade motorer; g-tron, e-tron och h-tron.

För dig som vill minska koldioxidutsläppen och samtidigt köra ekonomiskt är kombinationen biogas och Audi g-tron rätt val. I Audi A5 Sportback förenas stilrena linjer med visionen om långsiktigt hållbar utveckling. Motorerna i Audi g-tron-modellerna bygger på TFSI-tekniken, men vevstakar och ventiler har anpassats så att motorerna kan köras på både fordonsgas och bensin. Bredvid CNG-tankarna i bilens bottenplatta – de minskar volymen i bagageutrymmet minimalt – finns även en bensintank.

I Tyskland finns i dag nästan 1 000 mackar där man kan fylla på fordonsgas. Använder man Audi e-gas blir Audis g-tron-modeller i det närmaste CO2-neutrala. I Tyskland registreras även – via Audis betalkort för fordonsbränsle – hur mycket fordonsgas g-tron-bilarna förbrukar. Exakt samma mängd koldioxid-neutral Audi e-gas pumpar Audi sedan in i Tysklands naturgasledningar.

Här ligger vi förhållandevis långt framme vad det gäller framställan av biogas med nära nog noll i C02-utsläpp. I snitt innehåller den gas vi tankar på svenska tankställen 72 procent biogas.

Bytet mellan gasdrift och bensindrift sker automatiskt när gastrycket i tankarna faller under 10 bar. I dag finns Audi A3 Sportback (110 hästkrafter) tillgänglig med g-tron-teknik. I år kommer även Audi A4 Avant g-tron och Audi A5 Sportback g-tron.
Ladda ner alla
00:00 | 00:00

Audi e-tron: elektriskt effektiv

I laddhybrider – som Audi Q7 e-tron 3.0 TDI quattro – kommer drivkraften både från en förbränningsmotor och från en elektrisk motor. Den senare hämtar energi från ett litiumjonbatteri. Totaleffekten i Audi Q7 e-tron 3.0 TDI är 373 hästkrafter, och bilen är den första laddhybrid i världen som kombinerar sexcylindrig TDI-motor med quattro fyrhjulsdrift. Bilen accelererar från 0 till 100 km/tim på 6,2 sekunder och har en räckvidd på 56 kilometer på el.

I dag finns dessutom Audi A3 Sportback e-tron med 1.4-liters TFSI bensinmotor och elmotor som tillsammans ger 204 hästkrafter. 0-100 km/tim klaras av på 7.6 sekunder och topphastigheten är 222 km/tim. Bilen kan köra 50 kilometer helt i e-mode på en laddning. De båda e-tron-batterierna kan fulladdas på 2,5 timmar. Dessutom fortsätter Audi arbeta för att ta fram nya, snabbare och enklare lösningar för laddning: Redan förra året visade Audi hur man kan ladda bilen sladdlöst via en platta i golvet under bilen. Så snart bilen placerats i rätt position på plattan börjar laddningen – om man inte väljer att styra laddningstillfället med hjälp av timern.
  • A3 Sportback e-tron
    1920x1080_0012_AA3_E-TRON_161003_1.jpg

    - Bränsleförbrukning, kombinerad körning (l/100 km): 1,8-1,6. - CO₂-utsläpp, kombinerad körning (g/km): 40-36. - Energiförbrukning, blandad körning (kWh/100 km): 12,0-11,4. - Bränsleförbrukning, CO₂-utsläpp med mera beror på vilka däck/hjul som används.

  • Audi Q7 e-tron 3.0 TDI quattro
    1920x1080_AQ7_E-TRON_151016_1.jpg

    - Bränsleförbrukning, kombinerad körning (l/100 km): 1,9-1,8. - CO₂-utsläpp, kombinerad körning (g/km): 50-48. - Energiförbrukning, blandad körning (kWh/100 km): 19,0-18,1. - Bränsleförbrukning, CO₂-utsläpp med mera, beror på vilka däck/hjul som används.

Audi h-tron: kraft från cellen

600 kilometer. Så långt kör Audi h-tron concept på en tank. Och utsläppen är några få droppar vatten. Inget annat. Det som gör detta möjligt är att bilen drivs med en bränslecell som i sin tur drivs med vätgas. Först bryts vätgasen vid cellens anod ner till protoner och elektroner. Medan protonerna strömmar genom ett membran vid katoden och reagerar med luftens syre och bildar vattenånga, skapar elektronerna elektrisk ström som driver två motorer på bilens bakaxel. De tre vätgastankarna som är placerade bakom passagerar- och bagageutrymmet inkräktar inte på utrymmena i kupé och bagageutrymme. Gasen förvaras under 700 bars tryck och räcker alltså till 600 kilometers eldrift. Det går åt ungefär ett kilo vätgas per 100 kilometer. Audi h-tron quattro concept är utsläppsfri inte bara lokalt utan även i ett globalt perspektiv – under förutsättning att vätgasen i tankarna produceras med grön el. Här spelar Audis e-gasteknik – från anläggningen i Werlte i norra Tyskland – en viktig roll. Där tillverkas redan vätgas från förnybar el. Audi h-tron quattro concept använder femte generationens bränslecellsteknik från Audi.
h_tron_hero.jpg

Audi h-tron quattro är en konceptbil som visar potentialen i bränsleceller och vätgasteknik.

Framtiden finns i Audi tron-modeller

1920x1080_AOZ_A4_P_151014.jpg

Det finns de som spår i teblad, andra tittar i kristallkulor. Vägarna till framtidens kunskap är olika. Men för att på riktigt forma framtiden krävs det konkreta idéer, teknisk kunskap och visioner. Reiner Mangold är chef för den avdelning hos Audi som utvecklar långsiktigt hållbara produkter. För honom ligger framtiden i Audi tron.

Begreppet tron står för teknik som ska möta bilindustrins största utmaning: hur man effektivt utnyttjar ständigt minskande resurser. Och Audi utvecklar inte bara elektrisk mobilitet. Resonemanget bygger på att det är viktigare, både för bilindustrin och miljön, varifrån energin hämtas än vilket drivmedel bilen använder.
– Om du kör en elbil i Kina och laddar den med fossilbaserad el, är det sämre för miljön än om du kör en dieselbil i samma land, säger Reiner Mangold.

De av Audis modeller som bäst gynnar långsiktig hållbarhet just nu är g-tron. Framför allt gäller det om gasen är Audis egen Audi e-gas och inte fossilbaserad gas. I Sverige satsar vi stort på biogas, som också den är helt fossilfri.

Syntetisk gas

Vid Audis anläggning i Werlte i Tyskland – den första i sitt slag i världen – produceras 6 000 kW syntetisk gas från förnybar el, vatten och koldioxid. Eftersom fabriken tillverkar väte och binder koldioxid blir bilarna som drivs med Audi e-gas praktiskt taget kolneutrala. Hur mycket gas som g-tron-bilarna förbrukar registreras när bilägaren betalar med sitt Audi betalkort för gastankning.
– Då får vi information om hur mycket e-gas kunderna har köpt, säger Reiner Mangold.
Samma mängd för vi sedan över från vår anläggning till ledningsnätet för naturgas. På så vis ersätter vi den fossila gas som annars skulle funnits i nätet. Och det ligger en särskild charm i att vi går in i en ny tid genom att använda konventionella förbränningsmotorer.
Audi A3 Sportback e-tron
Audi A4 Avant g-tron

g-tron och e-tron kompletterar varandra

Audis e-gasfabrik i Werlte ger samtidigt ett viktigt bidrag till elmobiliteten. Vissa dagar producerar till exempel Tyskland mycket mer el än landet konsumerar. I dag kan överskottet magasineras i tillräckliga mängder. Här erbjuder power-to-gastekniken en praktisk lösning.
Torben Baier, projektledare för Audi A4 Avant g-tron och Audi A5 Sportback g-tron ger en populärvetenskaplig förklaring:
– I princip magasinerar gastankarna i en g-tron vindkraft som förvandlats till en annan form.
Därmed ser vi också att g-tron- och e-tronbilarna inte konkurrerar, utan kompletterar varandra. Helt eldrivna bilar är perfekta för stadstrafik eftersom de inte producerar några lokala utsläpp. Men eftersom lagringskapaciteten för el är för liten och infrastrukturen för laddning fortfarande är underutvecklad, är elbilarna mindre lämpade för längre distanser. Därför erbjuder Audi laddhybrider som Audi A3 Sportback e-tron och Audi Q7 e-tron 3.0 TDI quattro.
1920x1080_0002_AA3_E-TRON_D_161010.jpg

Grön el

En extra hållbarshetsaspekt är möjligheten att köpa grön el direkt från Audi: tyska kunder kan koppla sin elförsörjning till Audi energy som är 100 procent förnybar.

Nästa steg på vägen mot CO2-neutralitet är rena, flytande bränslen som överensstämmer med renhetskraven för Audis e-bränslen: Precis som med Audi e-gas, ska produktionen av flytande bränslen binda exakt samma mängd CO2 som bilen släpper ut när den körs. I en pilotanläggning i Dresden har man nu i två år producerat e-diesel. Samtidigt utvecklar Audi svavel- och bensenfri e-bensin med en partner i Frankrike, och man samarbetar med ett nordamerikanskt bioteknikföretag i New Mexico för att ta fram e-etanol som är mycket ren.
– Jag är övertygad om att vi mycket snart kan förse alla tron-modeller med e-bränslen, och i ett längre perspektiv alla Audi-modeller, säger Reiner Mangold.

Första h-tron-modellerna

Just nu arbetar Audi intensivt för att snart kunna visa de första Audi h-tron i sina showroom. Även om power-to-gas-anläggningen i Werlte redan tillverkar e-väte återstår det mest svårlösta problemet i samband med vätgasdrift. I Neckarsulm, även den i Tyskland, arbetar ett utvecklingsteam för fullt för att reducera mängden – mycket dyr – platinametall som ingår i bränsleceller. Det kommer att ta tid innan de har löst problemet. Under tiden måste även infrastrukturen för distribution av vätgas förbättras. Målet för Tyskland är 400 vätgasstationer till 2023.
– Till dess kommer vi att ha den sportigaste modellen framme. Det är jag övertygad om, säger Immanuel Kutschera, chef för bränslecellsutvecklingen hos Audi.
Hur sportig den versionen kommer att vara gav Audi h-tron quattro concept en föraning om när den visades vid den internationella bilsalongen i Detroit 2016: Kombinationen av bränsleceller med en samlad effekt av 110 kW och ett batteri som levererar 100 kW ytterligare ger en acceleration 0-100 km/tim på under sex sekunder.
Men fram till tidpunkten då konceptbilen serietillverkas kommer det fortfarande behövas kompletterande lösningar för e-mobiliteten. Reiner Mangold menar att det interimistiska svaret är en balanserad mix:
– Vår vision är att skapa hållbar mobilitet med ekonomiskt rimlig teknik, intelligenta uppgraderingar, rena e-bränslen, avancerad teknik och framför allt genom integration av alla dessa tekniker.

Text: Hermann J. Müller | Svensk översättning och bearbetning: Bo Jönsson
Källa: Audi Magasin 1/2017