a3-gtron-tjanstebil-hero.jpeg

Audi A3 g-tron Sportback – samma känsla, mindre utsläpp

– Att köra på gas är miljövänligare och påverkar inte körglädjen.
Ida Petersson jobbar som mäklare i Stockholm och gillar att testa nya bilar. Därför har hon kört en Audi g-tron Sportback som tjänstebil.

content_paragraph_72451592.img.image.jpeg

Erik Olsson, mäklarfirma med verksamhet i våra största städer och några av landets mer exklusiva fritidshusområden, har en miljöprofil och det ska synas inte minst i valet av tjänste – och personalbilar. Med den distinkta logotypen och färgsättningen i orange och vitt syns varumärket bokstavligen rulla runt på gatorna.

Ida Petersson arbetar sedan fyra år på kontoret mitt i Stockholm och det blir mycket bilkörning mellan visningarna i Järvastaden i Solna där hon säljer mest. Eftersom hon kör så mycket vill hon göra det med hänsyn till miljön.

Bättre förmånsvärde

Valet av Audi A3 g-tron Sportback som personalbil grundade sig av miljöskäl, men också för att hon tyckte att det var spännande att prova, ett för henne, nytt drivmedel. Bilintresset har hon sedan barnsben – hennes pappa har en trafikskola i Kalmar – och hon körde till exempel tidigt på etanol. - Nu tyckte jag att gas kändes nytt och kul. Dessutom är det ett bättre förmånsvärde på en gasbil än en vanlig bil.
I dag kör Ida ungefär 50/50 på gas och bensin. Bara för ett år sedan, då hon fick bilen, var det glesare mellan tankställen. Men tillgängligheten har blivit bättre och nu passerar jag en gasmack när jag kör mellan kontoret och i området där jag jobbar mest. Det är helt enkelt tillgängligheten som avgör om vilket drivmedel hon kör mest på och Ida hade gärna kört mer på gas.

Inte krångligt att tanka

Det enda som egentligen skiljer gasbilen från en konventionell bil är själva tankandet men Ida tycker inte att det är det minsta krångligt.
Men första gången kändes det lite läskigt. Som om jag befann mig i en scen ur framtiden. Nu tycker jag att fungerar smidigt. Jag fyller på gas och bensin vid samma tillfälle.

Nästa bil kan mycket väl vara en gashybrid igen. Ida efterlyser dock en större gastank och utökade tankmöjligheter.
För att locka fler att köra miljövänligare, som på gas, borde det vara förmånligare pris på drivmedlet. Jag gillar att räkna, och nu hamnar gas och bensin ungefär på samma kostnad.
Men jag väljer ändå gas eftersom jag kör mycket och kan göra det med renare samvete.

Text: Eva Brandsma | Foto: Simon Hamelius
Källa: Audi Magasin 01/2017