Boston framtidsstaden

Audis självkörande bilar hittar hem i Somersville

I staden Somerville utanför Boston växer nya kvarter fram. Med nya butiker, kontor och hotell tänjs gränserna för den redan hårt belastade infrastrukturen. Därför har Boston tagit hjälp av Audi. Med Audis självkörande bilar sparar staden inte bara utrymme. Även miljön gynnas genom minskade utsläpp.

Boston_framtidsstaden_bild1_16_9.jpg

Den nordamerikanska staden Somerville, några få mil nordväst om Boston, växer så det knakar. Det är – efter Silicon Valley – den snabbast växande ekonomin i USA och hem för den så kallade millenniumgenerationen, födda mellan 1980 och 2000 och uppvuxna med smart teknik och digitala lösningar. Ett faktum som gör Somerville till den perfekta staden för implementering av lösningen på de problem som morgondagens infrastruktur ställs inför, när två helt nya kvarter i Somerville ska växa fram.

Audi Urban Future Initiative

Audis högste chef, Rupert Stadler, och Bostons borgmästare, Joseph A Curtatone, skrev 2016 under ett samförståndsavtal på Smart City Expo World Congress i Barcelona, där de enades om att tillsammans utveckla en urban mobilitetsstrategi för Somerville. De är båda överens om att bilen även i framtiden spelar en viktig roll. Nu gäller det bara att hitta rätt roll för bilen att spela. Under benämningen Audi Urban Future Initiative har Audi sedan 2010 skapat dialog med arkitekter och stadsplanerare runt om i världen i frågor som rör framtidens mobilitet. Dessutom arrangeras en tävling vartannat år, som bjuder in arkitekter att skapa lösningar under ett specifikt tema. 2014 deltog ett lag från Boston under temat "framtidens mobilitet i storstadsregioner". Bostonlaget presenterade ett förslag på hur de skulle sudda ut gränserna mellan rörlighet och orörlighet. Förslaget innefattade bland annat en lösning för hur självkörande bilar kan minska det tilltänkta utrymmet för parkeringsplatser.
Läs mer om Audi Urban Future Initiative

Audi i kvarteret Union Square, Boston

För Audi, som utvecklat självkörande bilar sedan 2009, var Bostons tävlingsförslag en spännande utmaning. Audi skulle ju, med sin erfarenhet från autonoma bilar, kunna bli en viktig pusselbit i arbetet med att förverkliga dessa idéer. Nu när samrådsavtalet är tecknat har Audi presenterat fler lösningar för kvarteret Union Square i Somerville, och de självkörande bilarna kommer med tre stora fördelar.

Självkörande, självparkerande bilar innebär att föraren kan åka in till sitt jobb i centrala Somerville och sedan låta bilen köra själv till ett parkeringsgarage utanför centrum. Det innebär att kolossala parkeringsgarage inte längre behöver bli en del av en attraktiv stadsbild.

Och om bilen ska parkera själv, utan några passagerare i, behöver parkeringsfickorna inte vara så stora som de är nu. För när det gäller precisa parkeringar är maskinen faktiskt överlägsen människan; Audi har räknat ut att ett parkeringsgarage för självkörande bilar kan rymma upp till 60 procent fler bilar än ett garage där föraren parkerar själv.
Boston_framtidsstaden_16_9_ny2.jpg

Spar utrymme, tid och pengar

Och sist men inte minst, när parkeringsgaragen flyttar ut från centrum kvarteren försvinner också de bilar som åker runt, runt i jakten på en ledig parkering. En undersökning har visat att upp till 30 procent av stadstrafiken under rusningstid är fordon på jakt efter en parkeringsplats.

En annan del av Somerville, stadsdelen Assembly Row, är också under utveckling. Ett stort fastighetsbolag planerar att fylla området med bostäder, kontor, affärer och hotell, ett arbete som på grund av sin dignitet tar många år, inte minst på planeringsstadiet.

40 procent av ytan i det nyplanerade området är förbehållet parkeringsplatser, mycket på grund av att det krävs till de planerade kontorsbyggnaderna. Parkeringsplatserna är dessutom en ganska kostsam historia, och utvecklarna beräknar att varje parkeringsplats kostar upp emot 25 000 dollar – stora summor som i slutändan antingen kan öka eller minska lönsamheten.

Audi Shared Fleet

Även här föreslår Audi ett parkeringsgarage för självkörande bilar, något som i kalkylen kan ge en kostnadsbesparing på över 100 miljoner dollar. Men att spara pengar är inte allt; Audi tror även att det går att spara upp till två kvadratmeter yta per bil som ska parkeras i garaget. Två vinster i en, med andra ord.

Audi föreslår även ett nytt slags bilpool, Audi Shared Fleet, där stadens invånare kan använda bilarna på morgonen och kvällen för att ta sig till arbetet. Under dagen kan bilarna finnas tillgängliga för dem som måste ta sig kortare sträckor i arbetet, till exempel för att åka på ett möte. Undersökningar visar nämligen att bilar största delen av dagen står parkerade i stället för att användas.

Utöver att Audi ska förenkla logistiken kring parkeringsplatser i Somerville kommer det även att bidra till enklare trafikflöden med hjälp av traffic light assist, alltså ett sätt för föraren att få information om vilken hastighet som är optimal för att hålla en grön våg. Ännu längre framåt i tiden hoppas Audi på att skapa ännu smartare trafikflöden genom att koppla upp alla trafikanter via en app. För Audi blir projekten i Somerville en perfekt utvecklingsplattform för autonoma bilar och smarta trafikflöden.

Äntligen har den intelligenta bilen hittat ett hem.

Text: Susanna Johansson | Foto: Audi AG

Läs mer om självkörande teknik i nya Audi A8. Redo att ta över ratten när lagstiftningen tillåter det.
Självkörande teknik i nya Audi A8